היועמ"ש על החוק שמונע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה: התיקון אינו פרסונלי

מנדלבליט: "התיקון אינו פרסונלי אלא כללי וצופה פני עתיד" • לדבריו, "התיקון המוצע אינו יוצר יש מאין, במובן זה שהוא הולך עקב בצד אגודל בתלם החקיקה ופסיקת בית המשפט העליון"

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי
היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, התייחס היום (ה') לראשונה להצעת החוק המבקשת לאסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה, ואמר כי "התיקון אינו פרסונלי אלא כללי וצופה פני עתיד". מנדלבליט הוסיף כי ההצעה מטילה מנגנוני בקרה וביקורת מתאימים, "בשים לב לעקרונות משטריים חשובים אחרים החלים במדינה דמוקרטית". 

בדבריו התייחס מנדלבליט להצעת החוק שהגיש שר המשפטים גדעון סער לתיקון לחוק היסוד, לפיה מי שתלוי נגדו כתב אישום חמור לא יוכל להרכיב ממשלה.

"אני סבור כי התיקון המוצע אינו יוצר יש מאין, במובן זה שהוא הולך עקב בצד אגודל בתלם החקיקה ופסיקת בית המשפט העליון בכלל, ופסיקתו של הנשיא מאיר שמגר בפרט, העוסקת בכשירות לכהונה ציבורית. מצוותו של הנשיא שמגר - הן בפסקי דינו והן בכתיבתו האקדמית - היא שעלינו לעשות כל שלאל ידנו להגן על הפעלת הכוח השלטוני בהגינות. לחזק את עיקרון הנאמנות הציבורית".

מנדלבליט הוסיף כי "החוק המוצע מבקש לילך בדרך זו ולהתאים את המצב המשפטי החל על כשירות נבחרי ציבור אחרים, גם ביחס לכשירות לכהן כראש ממשלה. יש בו לוודא כי הממלכתיות תגבר על כל אינטרס אישי".

היועץ אמר את הדברים בכנס בנושא "אתיקה של נבחרי ציבור", במלאת שנתיים לפטירת נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט מאיר שמגר ז"ל, באוניברסיטת תל אביב.