היעד של גואטה: נשים יהוו למעלה מ-35% מהדירקטוריון ב-50% מהחברות

זאת לעומת 16% נכון לנתוני שנת 2020 • יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה: "הנתון היום חלש ואינו משקף את המקום הרצוי לנשים ולתאגידים" • החברות בפורום תהיה על בסיס התנדבותי: "רגולציה היא המוצא האחרון"

ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי
ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

רשות ניירות ערך מציבה יעד שלפיו עד לשנת 2028 נשים יהוו למעלה מ-35% בהרכב הדירקטוריונים של לפחות 50% מהתאגידים המדווחים, חברות ניהול קרנות נאמנות המנהלות מעל חמישה מיליארד שקל ומנהלי תיקים גדולים המפוקחים. נכון לשנת 2020 רק ב-75 מתוך 473 תאגידים מדווחים (16% בלבד) מכהנות למעלה מ-35% נשים בהרכב הדירקטוריון.

בתוך כך, הרשות תפעל לכך שבסיום שנת 2023 נשים יהוו למעלה מ-35% מהרכב הדירקטוריונים בלפחות 25% מהגופים המפוקחים על ידי הרשות. עמידה ביעד זה תשקף גידול של 58% ביחס למספר התאגידים המדווחים, בהם מכהנות למעלה מ-35% נשים בדירקטוריונים, נכון לסוף שנת 2020. יעדים אלו יימדדו ביחס לנתונים של 2020, החל משנת 2023, לאחר שנת פעילות אקטיבית של הפורום אשר צפויה להתקיים במהלך משנת 2022.

מבדיקת מחלקת מחקר של רשות ניירות ערך, עולה כי בשנת 2010 רק 18% מסך הדירקטורים בתאגידים מדווחים היו נשים. בחלוף עשור (2020), כ-24% מסך הדירקטורים בתאגידים מדווחים הן נשים. עוד נמצא כי בממוצע, בעשור האחרון, חל גידול שנתי של 3% במספרן של נשים המכהנות בדירקטוריונים של תאגידים מדווחים. בחברות ניהול קרנות נאמנות בממוצע כ-23% מהדירקטורים הן נשים, לעומת כ-33% נשים בחברות ניהול תיקים הגדולות.

רגולציה? "המוצא האחרון"

בפורום יכללו, בין היתר, נציגים מתאגידים, חברות ומנהלי תיקים שבהם אכן יש בדירקטוריון יותר מ-35% נשים. אלו, שיצטרפו לפורום באופן וולנטרי, יפעלו לעידוד והגדלת ייצוג נשים בדירקטוריונים. "הנחת היסוד שעומדת בבסיס הקמת הפורום היא כי פעולה אקטיבית מצד תאגידים ומנהלים בתפקידי מפתח היא שתניע שינוי אמיתי בקידום הגיוון המגדרי בשוק ההון", נכתב בהודעת הרשות.

היום 762 נשים מכהנות כדירקטוריות ב-473 תאגידים הנסחרים בבורסה - כאמור, כ-24% מסך הדירקטורים בחברות. נשים מהוות כ-5% מהמנכ"לים הן בחברות הבורסאיות והן בחברות ניהול קרנות נאמנות. 30 נשים מכהנות בתפקיד זה בחברות הבורסאיות ואישה אחת בלבד היא מנכ"לית בחברות ניהול קרנות נאמנות. בחברות ניהול תיקים גדולות יש שתי מנכ"ליות נכון לשנת 2020.

ומה המצב בארה"ב? ביותר משליש מהדירקטוריונים של חברות S&P 500 יש כעת שלוש דירקטוריות נשים, וברבע מהדירקטוריונים יש ארבע נשים, על פי הדו"ח של The Conference Board. ב־2016 בקושי היו דירקטוריות נשים באחת מכל 10 חברות. כמות חברות הדירקטוריון החדשות שהן נשים ירדה מעט לעומת שנה קודם לכן, אבל 38% הוא עדיין שיעור גבוה בהרבה ממה שהיה לפני חמש שנים. תוכנית להגדלת הגיוון, בשם OnBoarding Women, הביאה 68 נשים לדירקטוריונים של חברות בחמש השנים האחרונות.

לדברי יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, "רק ב-16% בלבד מתוך תאגידים מדווחים, מכהנות למעלה מ-35% נשים בדירקטוריון. מדובר בנתון חלש שאינו משקף את המקום הרצוי לנשים ולתאגידים בשוק ההון של מדינת ישראל כמדינה נאורה, מתקדמת ומובילה ונדרש כאן שינוי מהותי".

יו"ר הרשות מקימה לשם כך את פורום 35+, שיכלול נציגים רלוונטיים מקרב המגזר הציבורי, הפרטי והמגזר השלישי, שיכלול, בין היתר, על בסיס וולונטרי, את נציגיהם של התאגידים המדווחים, חברות לניהול קרנות נאמנות ומנהלי תיקים המפוקחים, בהם הדירקטוריון מונה למעלה מ-35% נשים. "הנחת היסוד שעומדת בבסיס הקמת הפורום היא כי פעולה אקטיבית מצד תאגידים ומנהלים בתפקידי מפתח היא אשר תניע שינוי אמתי, מן השורש, בקידום הגיוון המגדרי בשוק ההון", כך לפי הודעת הרשות לניירות  ערך.