האם רשות ני"ע תצליח להגדיל את שיעור הנשים בדירקטוריונים?

יו"ר רשות ני"ע, ענת גואטה, הכריזה על יעד חדש: עד שנת 2028, חצי מהחברות המפוקחות ינוהלו ע"י דירקטוריונים עם שיעור נשים של 35% לפחות • אבל הכלים שהציבה הרשות לטובת המהלך מצומצמים ותלויים בעיקר ברצון הטוב של החברות

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: איל יצהר
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: איל יצהר

רשות ניירות ערך השיקה את פורום 35+ להגדלת ייצוג של נשים בדירקטוריון, במסגרתו שואפת הרשות כי עד לשנת 2028 נשים יהוו למעלה מ-35% בהרכב הדירקטוריונים של לפחות 50% מהתאגידים המדווחים, חברות ניהול קרנות נאמנות המנהלות מעל חמישה מיליארד שקל ומנהלי תיקים גדולים המפוקחים.

רק 5% מנכ"ליות

מנתוני רשות ניירות ערך עולה כי נשים מהוות כ-5% מהמנכ"לים הן בחברות הבורסאיות והן בחברות ניהול קרנות נאמנות. 30 נשים מכהנות בתפקיד זה בחברות הבורסאיות ואישה אחת בלבד היא מנכ"לית בחברות ניהול קרנות נאמנות. בחברות ניהול תיקים גדולות ישנן 2 מנכ"ליות נכון לשנת 2020 (המהוות 9.5% מסך המנכ"לים). כמו כן, בתפקיד יו"ר דירקטוריון מכהנות 22 נשים בחברות הבורסאיות.

עוד עולה מבדיקת מחלקת מחקר של רשות ניירות ערך, כי בשנת 2010 רק 18% מסך הדירקטורים בתאגידים מדווחים היו נשים. בחלוף עשור (2020), כ-24% מסך הדירקטורים בתאגידים מדווחים הן נשים. עוד נמצא כי בממוצע, בעשור האחרון, חל גידול שנתי של 3% במספרן של נשים המכהנות בדירקטוריונים של תאגידים מדווחים. בחברות ניהול קרנות נאמנות בממוצע כ-23% מהדירקטורים הן נשים, לעומת כ-33% נשים בחברות ניהול תיקים הגדולות.

נכון לשנת 2020 רק ב-75 מתוך 473 תאגידים מדווחים (16% בלבד) מכהנות למעלה מ-35% נשים בהרכב הדירקטוריון. יחד עם זאת, בהתחשב בכך שחברי הפורום פועלים על בסיס וולונטרי בניגוד למדינות אחרות שם ייצוג נשים בדירקטוריון מבוצע באופן מחייב, עולה השאלה: איך אפשר לנדב את החברות לפעול להגדלת ייצוג הנשים בדירקטוריון?

בעולם יש פורומים וולונטריים כמו מועדון 30% הבריטי שהקים מלגות לנשים לתפקידי ניהול, פורומים למנטורינג, או אתרים לריכוז מועמדויות של נשים. ברשות ניירות ערך קורצים למודל הבריטי בראייה כי גיוון מגדרי יתרום לממשל תאגידי תקין, אך עולה השאלה האם זה מספיק. המקום היחיד בישראל בו נשים מהוות 40% מקרב חברי הדירקטוריון, הוא החברות הממשלתיות. אבל אולי הנתון החיובי נובע מכך שעל להחברות הממשלתיות חלה רגולציה. המודל הוולנטרי שאימצה הרשות אינו מחייב, מה שעשוי להקשות על השגת המטרה.

"חשיבות רבה בגיוון"

"על אף הגידול שחל בשנים האחרונות בנוכחותן של נשים בתפקידי מפתח וכדירקטוריות בתאגידים מדווחים, עדיין קיימת כברת דרך וצורך בהעלאת הנושא למודעות וקידומו", נכתב בהודעה של רשות ניירות ערך. "רשות ניירות ערך רואה חשיבות רבה ביצירת גיוון בקרב חברי הדירקטוריונים, ככלל וגיוון מגדרי, בפרט, כחלק מניהול ממשל תאגידי תקין בגופים המפוקחים על ידה. תפיסה זו, מתכתבת עם המגמה המובילה בשנים האחרונות להטמעת ערכי ESG בפעילותן העסקית של חברות, מתוך הבנת התועלת הגלומה בהם עבור התאגיד ולאור דרישת המשקיעים".