הדמוקרטים מוציאים את החופשה בתשלום מהצעת החוק בגובה 1.75 טריליון דולר

הבית הלבן מארח סנאטורים רבי-השפעה, בזמן שהדיונים נמשכים על הצעת החוק בנושא בריאות, חינוך ושינוי האקלים

יושבת-ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
יושבת-ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

הדמוקרטים זנחו תוכנית לכלול יוזמה לחופשה בתשלום בהצעת החוק על שירותי בריאות, חינך ושינוי האקלים, כך אומרים אנשים המכירים את הדיונים. זאת בזמן שהבית הלבן מנסה להחליק חילוקי דעות על מדיניות וצעדי מיסוי מהר ככל האפשר.

הבית הלבן רוצה שהדמוקרטים יצופפו שורות לגבי הצעת החוק, הצפויה לעלות כ־1.75 טריליון דולר, עד סוף השבוע, מה שעשוי לאפשר העברה של הצעת חוק דו-מפלגתית על חבילת תשתיות שנתקעה בבית הנבחרים אצל החברים הפרוגרסיביים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי להיות נוכח בוועידת האקלים בגלזגו בשבוע הבא וביום שלישי מסתיימות בחירות למושל בווירג'יניה ובניו ג'רזי, ובבית הלבן רוצים להראות שיש התקדמות בסדר העדיפויות של הנשיא.

בכירים בבית הלבן נפגשו עם שני סנאטורים מהמרכז הפוליטי שחיוניים להעברת ההצעות, ג'ו מנצ'ין (דמוקרטי ממערב וירג'יניה) וקירסטן סינמה (דמוקרטית מאריזונה) ביום רביעי, בזמן שביידן נפגש עם ברני סנדרס (עצמאי מוורמונט), פרוגרסיבי רב-השפעה, בשעות אחר-הצהריים.

מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר (דמוקרט מניו יורק) אמר שהמפלגה תוכל להגיע להסכמה בקרוב. יושבת-ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי (דמוקרטית מקליפורניה) כתבה במכתב פתוח שהדמוקרטים צריכים להתחיל את ההליך של בחינה פורמלית של הצעות החוק כבר ביום חמישי.

בהתפתחות משמעותית, הדמוקרטים זנחו תוכנית לכלול בהצעת החוק את היוזמה לחופשה בתשלום. בתחילה רצו לכלול לפחות 12 שבועות בחופשה בתשלום; אחר כך המחוקקים צמצמו את הרעיון לארבעה שבועות על מנת להתגבר על התנגדות של המחוקקים מהמרכז הפוליטי, אך לבסוף הוציאו את הסעיף הזה לגמרי, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

עדיין אין הסכמה על חלקים מרכזיים אחרים בהצעה. מנצ'ין העלה חששות לגבי מס על רווחי הון לא ממומשים של מיליארדרים, וגם כמה דמוקרטים אחרים הטילו ספק בסעיף זה.

"קורה הרבה בנושא הזה, זה מאוד מורכב", אמר מנצ'ין לגבי מס המיליארדרים, אם כי הוא הביע תמיכה בלגרום לעשירים לשלם יותר באופן כללי. "אני מאמין שכולם הולכים לשלם. אני מאמין שבסוף נגיע למצב שבו כולם יהיו חייבים להשתתף במאמץ".

הדמוקרטים החלו לבחון אפשרות להטיל מס על רווחי הון לא ממומשים של מיליארדרים כאחד ממקורות ההכנסה החדשים, בדומה למס של 15% על רווחי חברות גדולות, שנועדו לממן את עלות הצעת החוק. הרבה מהעלאות המס שהדמוקרטים חשבו עליהן בתחילה למימון ההצעה ירדו מהפרק בגלל התנגדותה של הסנאטורית קירסטן סינמה אליהן. אחרות, כמו דרישות חדשות לגילויים על ידי הבנקים, נתקלו בהתנגדויות רבות.