סער על חוק יסוד החקיקה: "סיכוי גדול שלא נצליח. הפערים גדולים"

שר המשפטים, שנשא דברים בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה, התייחס גם למהלך לפיצול תפקיד היועמ"ש והבהיר כי הנושא לא ירד מהפרק • היועמ"ש לשעבר 
מני מזוז: "הפיצול יגרום נזקים ויביא לפוליטיזציה של התפקיד"

שר המשפטים גדעון סער / צילום: שלומי יוסף
שר המשפטים גדעון סער / צילום: שלומי יוסף

שר המשפטים גדעון סער התייחס היום (ה'), בכנס השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה, לאפשרות לחוקק את חוק יסוד החקיקה, שיקבע את אופן התערבות בתי המשפט בחקיקת הכנסת. בימים אלה מקיימת הוועדה בראשותו דיונים על המתווה האפשרי של החוק ועל האפשרות לכלול בו "פסקת התגברות", שתמנע מבית המשפט להתערב בחקיקה בתנאים מסוימים.

"אנחנו מקיימים דיונים. האם נצליח להשלים? אינני נביא, אבל יש סיכוי גדול יותר שלא נצליח. הפערים הם גדולים, ונדרשת הרבה מאוד נכונות להתפשר מצד מרכיבים עם תפיסות שונות לגבי הסוגיות החוקתיות. אני מקווה שהיא תימצא".

שופט בית המשפט העליון בדימוס והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר לשעבר, מני מזוז, אמר בכנס כי "קידום והשלמת חוק יסוד החקיקה הם אולי הפרויקט המשפטי החשוב ביותר מזה שנים. זה קריטי כדי להגדיר את יחסי הגומלין בין המערכת המשפטית לציבורית פוליטית, אבל הרצון להגיע למודל אופטימלי בעניין הזה הוא מנותק מהמציאות".

מזוז הוסיף כי הוא לא חושב שפסקת התגברות הוא רעיון מופרך. "למרות שהוא לא מקובל בעולם הרחב, במציאות הישראלית של חוקה חלקית, מקרטעת, שהתקבלה בתהליך חריג, זה פתרון לא גרוע לתקופת ביניים, עד שהחוקה מושלמת ומתייצבת"

"הפיצול יגרום נזקים ויביא לפוליטיזציה של התפקיד"

סער התייחס גם למהלך לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, בין תפקידו כראש התביעה בישראל לבין הייעוץ המשפטי לממשלה. סער הבהיר כי הנושא לא ירד מהפרק, וכי "מדובר בתהליך שייעשה לאחר בחירת היועמ"ש ויחד איתו".

מזוז, המתנגד למהלך הפיצול, אמר בכנס כי "המהלך יגרום נזקים כמעט בכל מישור. הדבר הראשון ואולי הכי חשוב, הוא שזה יוביל באופן ודאי ומיידי לפוליטיזציה של התפקיד. מאז קום המדינה תפקיד היועמ"ש בנוי על העיקרון שהוא איש מקצוע א-פוליטי ובלתי תלוי, מה שנגזר ישירות מכך שהוא עומד בראש התביעה הפלילית".

מזוז הוסיף כי "הממשלה לא תרוויח מכך כלום, כי זה יפגע בעבודה השוטפת שלה. היום, כשהממשלה רוצה לקדם נושא החלטה בממשלה או בוועדת שרים, היא יודעת בוודאות כמעט מלאה שאם היועמ"ש סמך את ידו על ההחלטה ואמר שאין בעיה משפטית, ההסתברות שההחלטה תימנע בעתיד על-ידי בית משפט היא מאוד קטנה. לעומת זאת, אם יהיה יועמ"ש פוליטי, הממשלה תקבל החלטות ואחר-כך תיתקע חודשים בבתי משפט".

סער התייחס בכנס גם להצעת החוק שתמנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה, ואמר: "הממשלה הזאת לא קמה סתם. המצב היה עד כדי כך חמור, שמרצ, תקווה חדשה וימינה יכולות לשבת יחד. אם היא לא תשנה לטובה חלק חשוב מההסדרים המשטריים, כמו בסוגיה הזאת או בסוגיית הגבלת הכהונה, אז היא לא תבצע את תפקידה המהותי".

סער אמר כי בכוונתו להתמקד ב"חוק יסוד: זכויות במשפט", שיעגן זכויות בסיסיות תחת חוק יסוד. לדבריו, התזכיר יופץ בקרוב לציבור, ויש סיכוי טוב להעביר את החוק. "אם אצליח להעבירו, לראשונה מזה 30  שנה זכויות האזרח בחקירה ובמשפט יעלו למעמד של זכויות חוקתיות. האם מישהו יכול לדמיין את ארה"ב בלי הזכות להליך הוגן לדוגמה? יש לכך חשיבות מכרעת".