דוחות מאכזבים: אמזון החמיצה בגדול את התחזיות, באפל מאשימים את משבר הסחורות

אפל עמדה בתחזית הרווח של 1.24 דולר למניה, אך ההכנסות נמוכות במעט מהצפי • ענקית המסחר האלקטרוני אמזון רשמה רווח של 6.12 דולר למניה בלבד - 30% פחות מהצפי בשוק • שתי חברות הטק צונחות ב-5% במסחר המאוחר • טים קוק: "שיבושי האספקה עלו לאפל 6 מיליארד דולר"

מנכ''ל אפל טים קוק מציג את האייפד החדש / צילום: צילום מסך
מנכ''ל אפל טים קוק מציג את האייפד החדש / צילום: צילום מסך

אפל פרסמה הלילה את דוחותיה לרבעון הפיסקלי הרביעי (שהסתיים בספטמבר) ועמדה בציפיות הגבוהות שהציבו לה בשוק - רווח של 1.24 דולר למניה. בשורת ההכנסות רשמה מעט פחות מהתחזית - 83.36 מיליארד דולר מול צפי להכנסות של 84.85 מיליארד דולר. מנכ"ל אפל טים קוק טוען ששיבושי האספקה בעולם והמחסור בשבבים עלו לחברה 6 מיליארד דולר במהלך הרבעון.

המניה נפלה בתגובה בכ-5% במסחר המאוחר בוול סטריט, אך הירידה התמתנה ועומדת על כ-4%.

מכירות החברה מאייפונים עמדו על 38.8 מיליארד דולר, זינוק של 47% בהשוואה לאשתקד אך פחות מהתחזיות בשוק, שעמדו על 41.5 מיליארד דולר. הכנסותיה משירותים עלו על התחזיות (18.2 מיליארד דולר לעומת 17.6 מיליארד) ושיקפו צמיחה של 25% בהשוואה לשנה שעברה. בגזרת ההכנסות ממחשבי מאק פספסה במעט את התחזית עם מכירות בהיקף של 9.18 מיליארד דולר, שהיוו עלייה של 1.6% בלבד בהשוואה לשנה שעברה.

"היו לנו ביצועים חזקים מאוד למרות שיבושי האספקה הגדולים מהצפוי, שאנו מעריכים שעלו לנו בסביבות 6 מיליארד דולר", אמר המנכ"ל טים קוק ל-CNBC. "אילוצי האספקה נבעו ממחסור בשבבים ובשיבושים בתעשייה בעקבות המגפה בדרום מזרח אסיה".

אמזון: הרווח הנמוך ביותר מאז מרץ 2020

הענקית השנייה שפירסמה דוחות הלילה, אמזון, פספסה בגדול את התחזיות: החברה רשמה ברבעון השלישי רווח נקי של 6.12 דולר למניה לעומת תחזיות של 8.92 דולר למניה. הכנסותיה עמדו על 110 מיליארד דולר, מיליארד דולר פחות מציפיות השוק. מדובר ברווח הנמוך ביותר של החברה מאז הרבעון שהסתיים במרץ 2020, שיא מגפת הקורונה, אז רשמה רווח של 5.01 דולר למניה בלבד.

ברבעון השני של השנה החברה רשמה רווח של 15.12 דולר למניה, וברבעון המקביל אשתקד רווח של 12.37 דולר למניה - כך שמדובר באכזבה לא רק ביחס לתחזיות אלא ביחס לביצועים שלה השנה ובשנה שעברה.

החברה סיפקה תחזיות לרבעון האחרון של השנה, שלפיהן ההכנסות יעמדו על 130-140 מיליארד דולר, המייצגות צמיחה של 4% עד 12%. הערכות האנליסטים היו שההכנסות יעלו ב-13.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ויעמדו על 142 מיליארד דולר.

מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, אמר שהחברה מצפה לזינוק של "כמה מיליארדי דולרים" בהוצאות שלה ברבעון הבא בעקבות מחסור בכוח אדם, עלויות עובדים גבוהות יותר, שיבושים בשרשרת האספקה העולמית והתייקרות שירותי ההובלה.

המניה נחתכת ביותר מ-5% במסחר המאוחר בוול סטריט.

הציפיות בשוק לא התממשו במלואן

מניית אפל  עלתה היום ב-2.5% בעוד המשקיעים המתינו לפרסום התוצאות. מתחילת השנה עלתה המנייה ב-18%, ובשנה האחרונה הזינוק מגיע כבר ל-37%. שווי השוק שלה עומד כבר על יותר מ-2.5 טריליון דולר.

אמזון  התחזקה בשיעור נמוך יותר של 1.5%, וגם בטווח הרחוק יותר היא מציגה צמיחה פחות מלהיבה משל אפל. מתחילת השנה מנייתה עלתה בפחות מ-9%, ובמבט על 12 החודשים האחרונים העלייה גבוהה רק במעט - כ-9.8%. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.7 טריליון דולר.

האנליסטים העריכו שאפל תרשום רווח של 1.24 דולר למניה ומכירות בסך 84.8 מיליארד דולר, וכאמור עמדה בתחזית השורה התחתונה אך פספסה בעליונה. בתקופה המקבילה בשנה שעברה רשמה רווח של 73 סנט למניה כך רווחיה זינקו ב-68%. מכירותיה ברבעון השלישי של 2020 עמדו על 64.7 מיליארד דולר, כך שבגזרה זו מצופה ממנה צמיחה של יותר מ-30% - והיא פספסה רק במעט.

את הרבעון הקודם סיימה אפל עם תוצאות חזקות שעקפו את התחזיות בשוק. בחודש יולי דיווחה כי ברבעון הפיסקלי השלישי רשמה רווח למניה של 1.3 דולרים, לעומת תחזיות שעמדו על 1.01 דולרים. הכנסותיה הסתכמו ב-81.4 מיליארד דולר לעומת תחזיות של 73.3 מיליארד דולר. המכירות עלו ב-36% ומכירות האייפונים זינקו ב-50%, כאשר ההכנסות ממכירת אייפונים הסתכמו ב-39.57 מיליארד דולר.

השקת האייפון והאייפד החדשים לא צפויה להשתקף בדוחותיה של אפל הפעם, שכן הם יצאו לחנויות יומיים לאחר סוף הרבעון לפי הדוחות שלה. יחד עם זאת, החברה ציינה בעבר שבעקבות המחסור הגלובלי בשבבים היא תמכור 10 מיליון פחות אייפונים משהעריכה.

לאפל היו לא מעט התמודדויות קשות במהלך הרבעון, בהן הליך משפטי פעיל מול חברת המשחקים Epic Games. לפני כמה חודשים בית המשפט קבע לטובת אפל ב-9 סעיפים מתוך ה-10, אך השופטת איבון גונזלס רוג'רס קבעה כי אפל לא תהיה רשאית לאסור על מפתחים לספק קישורים או הפניות עבור משתמשים על מנת לשלם על מוצרים ושירותים מחוץ לאפליקציות. השינוי ייכנס לתוקפו בחודש דצמבר.

בנוסף, רגולטורים ומחוקקים ברחבי העולם בודקים את אפל במובנים רבים. רק באיחוד האירופי לאחרונה, בוחנים להאשים את אפל בכך שהיא חוסמת באמצעות טכנולוגיית שבבי ה-NFC שלה ממתחרותיה גישה למכשיריה, כך שכל משתמשי אפל חייבים להשתמש רק באפל פיי. בנוסף, הנציבות האירופית בוחנת לאלץ את אפל להשתמש במטען USB-C בדומה למתחרות שלה, כדי ליישר קו בין כל היצרניות.

צפי לירידה משמעותית ברווחי אמזון

גם אפל וגם אמזון צפויות להיפגע מרפורמת המס הגלובלי המתקרבת. בתחילת החודש נעשתה היסטוריה כאשר 136 מדינות הסכימו על הרפורמה, שלפיה המס על רווחיהן של ענקיות הטכנולוגיה והתרופות יחולק ב"אופן צודק יותר". במקום תרגילי מס שזכו לכינויים כמו "האירי הכפול" או "הסנדביץ' ההולנדי" - תרגילים שנקטו ענקיות הטכנולוגיה כדי להעביר את רווחיהן ממדינות אירופה למקלטי מס בקריביים וביבשת אמריקה - מעתה ישולם המס באופן פרופורציונלי בהתאם להיקף המכירות במדינות היעד. כן, גם בישראל.

שיעור המס העולמי מכלל ההכנסות ששילמה אמזון בין השנים 2011 ועד 2020 עמד על 0.4% בלבד, בעוד שאפל שילמה 4.8%. את השיעור הגבוה ביותר מבין ענקיות הטכנולוגיה שילמה מיקרוסופט , והוא עמד על 5.7% מהכנסותיה.

לענקית המסחר האלקטרוני אמזון יש לא מעט על הצלחת ברבעון האחרון, והאנליסטים בשוק לא צופים ממנה לצמיחה חזקה כמו של אפל. לפי התחזיות מכירות החברה יגיעו ל-111.6 מיליארד דולר והיא תרשום רווח של 8.91 דולר למניה. כאמור, היא פספסה בגדול את התחזיות כאשר רשמה רווח של 6.12 דולר והכנסותיה של 110 מיליארד דולר.

מדובר במספרים נמוכים משל הרבעון הקודם, שבמהלכו, נזכיר, אמזון אמנם רשמה בפעם השלישית ברציפות הכנסות של מעל מאה מיליארד דולר (113 מיליארד לשם הדיוק), אך החמיצה את התחזיות ב-2 מיליארד דולר. בשורת הרווח האנליסטים העריכו כי הרווח למניה יגיע ל-12.28 דולר אך בפועל הוא עקף משמעותית את התחזיות ועמד על 15.12 דולר למניה. 

ברבעון המקביל בשנה שעברה אמזון רשמה הכנסות בהיקף של 96 מיליארד דולר ורווח נקי של 12.37 דולר למניה, כך שאמנם הכנסותיה צמחו ביחס לאשתקד - אך הרווחים ירדו משמעותית.

בחודשים האחרונים מספר דברים מעיבים על החברה. בין השאר, פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס תחקיר נרחב הכולל מסמכים פנימיים של החברה, כי אמזון דחקה מוצרים של מתחרים בזירה כדי לקדם את הסחורה של עצמה על חשבון האחרון. על פי המסמכים, לחברה היה קמפיין שיטתי של שינוי תוצאות החיפוש ויצירת knockoffs כדי להגביר את קווי המוצרים שלה בהודו, אחד השווקים החזקים ביותר של החברה. המסמכים חושפים איך צוות המותגים הפרטיים של אמזון בהודו ניצל בחשאי את הנתונים הפנימיים של החברה כדי להעתיק מוצרים שנמכרו על-ידי חברות אחרות ולהציע אותם בזירה של אמזון.

בנוסף, עובדים בחברות גוגל ואמזון פרסמו בתחילת החודש מאמר בעיתון הגרדיאן הבריטי ובו הם קראו להנהלות שתי החברות לסגת ממעורבותן בפרויקט הענן של ממשלת ישראל נימבוס. "אנחנו לא יכולים לתמוך בהחלטה של מעבידנו לספק לצבא הישראלי ולממשלה טכנולוגיה שתשמש לפגיעה בפלסטינים", כתבו העובדים.