השבוע הגורלי של הקואליציה מתחיל מחר

הקואליציה כולה מתכוננת למנוע בעיות אחרונות בהצבעה על התקציב, שתיערך לקראת סוף השבוע • ח"כ עמיחי שיקלי כבר הודיע כי בכוונתו להתנגד, ואיתו יתנגדו גם הרשימה המשותפת • ממלא מקום יו"ר הקואליציה ח"כ בועז טופורובסקי: "אנחנו מצמצמים את המרווח לטעויות"

ישיבת הממשלה בשבוע שעבר. מספיק מתבלבל אחד או מי שיעבור צד ברגע האחרון והתקציב יכול ליפול / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות
ישיבת הממשלה בשבוע שעבר. מספיק מתבלבל אחד או מי שיעבור צד ברגע האחרון והתקציב יכול ליפול / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות

מתכוננים ל"מבצע צבאי": הקואליציה נכנסת מחר (א') לשבוע גורלי הן לעתידה והן לעתיד המדינה עם ההצבעה הצפויה על התקציב שתיערך לקראת סופו. לרגל המאורע, בוטלה ישיבת ועדת שרים לחקיקה המתקיימת בכל יום ראשון כדי לנקות שולחן לקראת ההצבעה וגם ישיבת הממשלה נדחתה ליום רביעי בשל נסיעת ראש הממשלה בנט לגלאזגו. למעט מסיבת העיתונאים של שרי השיכון, האוצר והפנים מחר על תוכנית הדיור - הקואליציה כולה מתכוננת למנוע בעיות אחרונות בהצבעה על התקציב.

ח"כ עמיחי שיקלי הודיע במוצאי השבת את הברור מאליו ואמר כי בכוונתו להתנגד לתקציב, יחד איתו גם ברשימה המשותפת טוענים בשיחה עם גלובס שיצביעו כולם כאחד נגד התקציב, מה שהופך את ההצבעה לצמודה במיוחד: 61 בעד, 59 מתנגדים. מספיק מתבלבל אחד או מי שיעבור צד ברגע האחרון והתקציב יכול ליפול. מי שהפתיעו את הקואליציה ביום ההשבעה שלה היו שניים: שיקלי מימינה וטאהא מרע"ם, החשש הוא מהפתעות דומות ברגע האחרון.

בשל מצב האצבעות הלחוץ, ממלא מקום יו"ר הקואליציה ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד אמר לגלובס במוצאי השבת: "אנחנו מתכוננים כמו למבצע צבאי. מכינים תרחישים ותגובות, מתי יהיו הפסקות קטנות וגדולות, מתכננים מול מנכ"ל הכנסת מה הח"כים יאכלו כדי להישאר ערניים, מי עוקב אחרי האנשים שיוצאים ונכנסים מהמליאה כל הזמן כדי לשמור על רוב".

לוח הזמנים המתוכנן הוא: דיון שיחל ביום שלישי בבוקר ויימשך עד חמישי בבוקר בכל חוקי התקציב וההסדרים ולאחר מכן הצבעה עד לשישי בבוקר על כל החוקים. בסך הכל מתכוננת הקואליציה למאות הצבעות ב-24 שעות, כאשר רוב חברי הקואליציה לא העבירו תקציב פעם אחת בחייהם ולעומת זאת בספסלי האופוזיציה יושבים אנשים מיומנים. זו גם הסיבה להיערכות המוגברת לדברי טופורובסקי: "אנחנו מצמצמים את המרווח לטעויות".

יש טבלת פרצופים ומסמנים את מי שמתנדנד?
"הכל. כדי לראות מי יכול להיות בבעיה ולגייס מהאופוזיציה ברגע האחרון אם צריך או אם מישהו חולה או עושה תרגילים".

ביום ראשון בבוקר תיערך ישיבת הכנה עם השר המקשר זאב אלקין וראשי הקואליציה טופורובסקי ועידית סילמן שבה יסביר הראשון לשניים על כל האפשרויות והתרגילים שהוא מכיר ויכין אותם כדי לפקד על רגעי ההצבעה בזמן אמת. הקואליציה שתקיים את ההצבעות שבוע לפני התאריך הנקוב בחוק כדי למנוע טעויות, תנסה בשלב הראשון להבטיח את ההצבעה על תקציב 2021 שיוודא את הישרדותה ובמקרה הצורך יידחו ייתר ההצבעות לתחילת השבוע שלאחר מכן.

גם באופוזיציה לא טומנים את ידם בצלחת ועובדים כל העת כדי למצוא את האצבע האחת שתמנע את העברת התקציב. בין היתר גם מתקיימים מגעים עם הרשימה המשותפת כדי לוודא שחבריה אכן יישארו נאמנים להבטחתם להתנגד לה גם ברגע האמת. כך או כך, רגע האמת של הקואליציה מתקרב ואחרי שבוע סוער במיוחד, מקווים ראשיה להחזיר את הסדר ולהבטיח ניצחון.