המשקיעים בנפט בגלל חששות האינפלציה מקפיצים את המחירים

מנהלי קרנות קונים חוזים עתידיים של אנרגיה כדי להגן על עצמם נגד אינפלציה ובכך יוצרים נבואה המגשימה את עצמה

באר נפט בדקוטה הצפונית, ארה''ב / צילום: Associated Press, Matthew Brown
באר נפט בדקוטה הצפונית, ארה''ב / צילום: Associated Press, Matthew Brown

לוק פיליפ לא עובד בחברת אנרגיה גדולה ואינו יצרן תעשייתי. הוא לא סוחר יומי או בכיר באופ"ק. אבל הוא עוזר להניע את העלייה במחירי הנפט.

פיליפ מנהל את ההשקעות בבנק הפרטי SYZ בשווייץ, והחשש הגדול שלו הוא שהאינפלציה נוגסת ב־28.5 מיליארד דולר בהשקעות הלקוחות שהוא מנהל. אז הוא החל לקנות נפט.

מנהלי קרנות כמו פיליפ תורמים לראלי שדחף את מחירי הנפט לרמותיהם הגבוהות ביותר מאז 2014. בעוד ששווקי חוזים עתידיים באנרגיה הם לרוב תחום ההתעסקות של יצרנים וקרנות גידור העוסקות בסחורות, ראלי במחירי הנפט שלא מראה סימני האטה כרגע מפעיל לחץ על מנהלי כספים מסורתיים שמנהלים תיקי מניות ואגרות חוב.

בגלל שמחירי סחורות נוטים לעלות יחד עם האינפלציה, הם יכולים להגן על תיקי השקעות נגד האפקט השוחק שלה. בשילוב עם סחורות אחרות כמו נחושת וזהב, אנרגיה היא "גידור די טוב", אמר פיליפ, שבתקופה האחרונה קונה חוזים עתידיים על אנרגיה ומוכר אגרות חוב לתאריכים מאוחרים יותר שיאבדו מערכם אם יתברר שהאינפלציה הגבוהה תארך זמן רב מהצפוי.

אמנם, חששות אינפלציה אינם המנוע העיקרי של העלייה של בנצ'מרק מערב טקסס מ־62 דולר לחבית באוגוסט ל־85 דולר השבוע: ארגון המדינות המייצרות נפט, אופ"ק, עדיין דבק בתוכנית שלו להגביר את הייצור בצעדים קטנים. כמו כן, מחסור בגז טבעי גרם לכמה יצרנים תעשייתיים לעבור לדיזל, המזוקק מנפט.

להבדיל בין הגורמים השונים האלה אינו דבר פשוט. אבל סוחרים ואנליסטים אומרים שכמה מהעליות הגדולות לאחרונה במחיר הנפט ניתנות להסברה על ידי חששות האינפלציה, בייחוד בימים בהם אין חדשות על מלאי שעשויות להניע את המסחר של השחקנים הרגילים כמו סוחרים בסחורות ויצרני נפט.

באחד הסימנים לעניין שמגלים המשקיעים, כסף נשפך לקרנות הקונות חוזים עתידיים על אנרגיה ומניות, שתופסות תאוצה בדיוק כפי שחששות האינפלציה נכנסו למרכז הבמה בסתיו. הקרנות האלה חוות ארבעה שבועות רצופים בהם נכנס אליהן כסף בפעם הראשונה מאז האביב, והשבוע שעבר, כש־753 מיליון דולר זרמו לקרנות, היה הגבוה ביותר בתקופה של חמישה חודשים, על פי חברת הנתונים EPFR.

נתונים ממועצת המסחר בסחורות עתידיות הראו עלייה ברכישה ספקולטיבית של חוזים עתידיים על נפט גולמי ואופציות בשבוע לקראת 19 באוקטובר. הימורים על נפט ב־100 דולר לחבית - מחיר שלאחרונה נצפה לפני שבע שנים - עלו מוקדם יותר בקיץ. החודש, משקיעים הימרו כבר על 200 דולר לחבית.

המשקיעים האלה, במיוחד אלה שהם חדשים בתחום או קונים מסיבות משניות כמו חששות האינפלציה, לקוחים את הסיכון שזעזוע פתאומי עשוי לגרום לצניחה במחיר הנפט. זה קרה באביב של 2020, כשהביקוש התרסק בגלל מגפת הקורונה בדיוק בזמן שערב הסעודית הגבירה את הייצור.

מה עוד, אנרגיה היא אחד הגורמים המשפיעים על מדד המחירים לצרכן, המדד הנרחב ביותר של אינפלציה. המשמעות של זה היא שהשקעה באנרגיה כגידור נגד עליית מחירים עשויה להתגלות כמעגל המחזק את עצמו: כשמחירי הנפט עולים, עולה גם האינפלציה, וזה גורם למנהלי כספים כמו פיליפ לחזור לשוק האנרגיה כדי לחזק את ההגנות שלהם.

"אנשים קונים נפט, זה מגביר את ציפיות האינפלציה, וזה יכול להזין את עצמו", אמר אוון בראון, ראש מחלקת הקצאת נכסים ב־UBS Asset Management.

האינפלציה עברה מהשלכה טבעית וצפויה של יציאת הכלכלות מהסגרים למקור מרכזי לחשש של המשקיעים. מחירים גבוהים יותר פוגעים בתשואות של אגרות חוב והלוואות בשיעורים קבועים. מניות של חברות שלא יכולות להעביר עלויות גבוהות יותר בקלות ללקוחות נוטות להיפגע גם הן.

מחירים לצרכנים בארה"ב בספטמבר עלו בקצב שנתי של 5.4%, יותר מהר מאוגוסט ורק מעט פחות מהר משיא של 30 שנה. הקצב השנתי של 4.5% בגרמניה באוקטובר היה הקצב המהיר ביותר משנה לשנה מאז 1993.

בנקאים מרכזיים בארה"ב ואירופה אומרים שמחירים גבוהים יותר כנראה יהיו זמניים ויירגעו כשעיכובים בשרשרת האספקה ייפתרו והכלכלות יעברו את החריקות של פתיחה מחדש. אבל המשקיעים לא כל כך בטוחים. בנוסף לגידור מסורתי יותר נגד אינפלציה, כמו אגרות חוב שהתשואות שלהן קשורות למחירים לצרכנים, הם עטים על הסחורות.

בראון, שעוזר להרכיב תיקים ל־1.2 טריליון דולר של נכסי לקוחות ב־UBS, ממליץ על חוזים עתידיים על סחורות, על מניות אנרגיה ועל מטבעות של מדינות עשירות בנפט כמו רוסיה וקנדה. ג'ון רו, ראש קרנות מרובות נכסים ב־Legal & General Investment Management, אמר שהוא מגן על השקעותיו נגד בריחת מחירים על ידי רכישת פזו צ'יליאני, הקשור למחיר הנחושת, ומניות של מכרות זהב.

בינתיים, נראה שהאסטרטגיה הזו עובדת. האינפלציה עולה אבל גם מחירי האנרגיה ומתכות רבות עולים. פול אוקונור, ראש מחלקת ריבוי נכסים ב־Janus Henderson, הזהיר שזה עשוי לא להחזיק מעמד.

האינפלציה היום מונעת על ידי שרשראות אספקה תקועות שיצרו מחסור בכמעט כל דבר, וגרמו לעלייה במחיריהם של חומרי הגלם. אבל הוא צופה שהאינפלציה בעתיד תונע על ידי עלייה במשכורות, ופחות ברור אם לזה תהיה אותה השפעה על מחירי הסחורות. "זה די מוטל בספק", אמר על האסטרטגיה הזו.