בבורסה לא מתרגשים מתוכנית הדיור הממשלתית: מניות הנדל"ן ממשיכות לעלות

מדד הבנייה מציג תשואה של 60% מאז השקתו בפברואר 2020, ומרבית החברות בו נסחרות סביב רמות שיא • "המשקיעים לא מאמינים שתוכנית הדיור הממשלתית תשפיע בטווח הקצר"

מניות הנדל''ן ממשיכות לעלות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מניות הנדל''ן ממשיכות לעלות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

חרף הדיבורים ושלל התוכניות להורדת מחירי הדיור בישראל, על הכיוון העתידי של תחום הפעילות ניתן ללמוד גם מעוצמת מניות הענף במסחר בבורסה.

בעוד בממשלה יש מי שתולה תקווה בבלימת עליית מחירי הדיור בסיועה של תוכנית הדיור הממשלתית החדשה שהוצגה בתחילת השבוע, המשקיעים בבורסה לא מתרגשים בינתיים מהשפעותיה האפשריות, ומניות יזמיות הבנייה ממשיכות לטפס.

אם לקראת פרסום התוכנית היה (אולי) מי שציפה לחולשה יחסית בביצועי מניות חברות הבנייה והמדד הענפי בעקבות הצגת עיקריה, בפועל, מניות הענף ממשיכות במסען צפונה.

בסיכום דו-יומי, מדד הבנייה, טיפס בכ-2% והוא ממשיך לבלוט מול יתר מרבית מדדי הבורסה, כפי שהוא עושה כבר תקופה ארוכה. שנה אחורה מדד הבנייה כבר הכפיל את ערכו, לעומת עליות של כ-40%-50% במדדי ת"א 35 ו-90, עליות דומות (כ-45%) שמציג מדד היתר (SME60), טיפוס של כ-75% במדד הבנקים, ועוד. מדד הבנייה כולל קרוב ל-30 חברות שהעיסוק של מרביתן מתרכז בבנייה למגורים ובייזום פרויקטים, ומרביתן נסחרות סביב רמות שיא, אחרי זינוקים שנתיים בשיעורים תלת-ספרתיים ודו-ספרתיים גבוהים.

מאז השקת מדד הבנייה בפברואר 2020 הוא מציג תשואה של יותר מ-60%. זמן קצר לאחר השקתו נפגעו ביצועי המדד ממשבר הקורונה, שגרר אותו לצלילה של קרוב ל-50% תוך קצת יותר מחודש - מאז החל להיסחר ועד שיא המשבר בשווקים במרץ 2020.

אולם, מאותה רמת שפל ועד כה השלים מדד הבנייה המקומי קפיצה של פי 3 בערכו (כ-200%), אחרי שהמשקיעים הבינו כי משבר הקורונה לא ייצר פגיעה משמעותית בפעילות הנדל"ן למגורים בישראל, וכי מחירי הדירות ממשיכים לטפס, עם מחירי שיא וביקושי שיא.

"לא צפויה פגיעה בחברות"

כפי שהציגו נציגי הממשלה אתמול, עיקרי התוכנית להתמודדות עם העלייה הנמשכת במחירי הדירות כוללים בין היתר העלאת מס רכישה ל-8%, לעומת 5% כיום, איסור על מתן אישור לשימוש חורג בדירות מגורים במרכז הארץ, ומניעת שימוש בדירות מגורים לאחסון מלונאי (Airbnb) במרכז הארץ. תוכנית זו תלויה בהעברת תקציב המדינה בכנסת.

האנליסטים בשוק מציינים כמה סיבות בגינן המשקיעים נותרו אדישים לתוכניות הממשלה, ולא שלחו את מניות הענף לתיקון.

לדברי נועם פינקו, אנליסט בכיר של בית ההשקעות פסגות, "גם בממשלה מדברים על האטה ואף בלימה של העליות ולא על הורדת המחירים ולכן לא צפויה פגיעה בחברות".

מעבר לכך, מוסיף פינקו, "הממשלה מדברת על הגדלה משמעותית של שיווקי הקרקעות והתחלות הבנייה, מה שאמור לצנן כמובן את מחירי הקרקעות מצד אחד אך יאפשר לחברות לפתח יותר פרויקטים - בין אם בקרקעות שלהן כאשר המדינה תשאף לזרז תהליכים ובין אם רכישת פרויקטים חדשים שהיום מאוד יקר לרכוש.

עוד לדבריו, "עליית המס על המשקיעים הייתה יחסית צפויה ולא ברור האם תצליח לצנן את הביקושים. כרגע העסקות האחרונות שבוצעו בשוק היו במחירים מאוד גבוהים. אם אכן נראה צינון במחירים הגבוהים אז הדבר אולי ישפיע בהמשך גם על מניות הנדל"ן".

רינת שילה, אנליסטית הנדל"ן של רוסאריו ייעוץ ומחקר מעריכה, כי "המשקיעים לא מאמינים שזה ישפיע בטווח הקצר".

שילה מונה כמה סיבות בולטות לאדישות השוק להשפעות התוכנית, בעיקר בקשר להעלאת מס הרכישה. בין היתר ציינה, כי שר האוצר לשעבר, משה כחלון, ניסה כבר בעבר להעביר תיקון דומה, אולם המהלך בוטל אחרי שישראל כץ החליף אותו בתפקיד, וכן העריכה, כי "בתקופה כזאת של עליות מחירים, גם של מגורים בהשכרה, המשקיעים יכולים בנקל לגלגל את ההוצאה ישירות לשוכר".