אחרי אישור ה-FDA: קמפיין החיסון לילדים בארה"ב יחל היום

ה-CDC המליץ אתמול על חיסון הקורונה של פייזר לכל הילדים מגיל 5 עד 11 • ארגון רופאי הילדים האמריקאי תמך בהתלהבות בהחלטה • בישראל ייערך מחר דיון שישודר לציבור, וההתחסנות צפויה להתחיל ב-15.11

חיסון לילדים / אילוסטרציה: Shutterstock
חיסון לילדים / אילוסטרציה: Shutterstock

ה-CDC, ארגון השליטה במחלות האמריקאי, המליץ אתמול על החיסון לקורונה תוצרת חברת פייזר, עבור כל הילדים בני 5-11 בארה"ב. ההמלצה מגיעה אחרי שה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, אישר את השימוש בחיסון לילדים בגילאים האלה. ה-FDA הוא הסמכות שקובעת האם מותר להשתמש במוצר, ואילו על ה-CDC לקבוע את ההנחיות לשימוש המומלץ במוצר.

בעקבות זאת יחל קמפיין לחיסון כלל ילדי ארה"ב היום (רביעי), אם כי ייתכן ויעברו כמה ימים נוספים עד שניתן יהיה לוגיסטית לחסן כמות גדולה של ילדים במדינה. 28 מיליון ילדים יהיו זכאים לחיסון.

לעומת הפאנל של ה-FDA אשר הדגיש את מורכבות ההחלטה ואת כובד הראש שבו התקבלה (אך בסופו של דבר הצביעו 17 בעד ו-1 נמנע), הרי שבדיון ה-CDC הודגש בעיקר הביטחון שיש לצוות המקצועי בחיסון ואת העמידה האיתנה שלהם מאחורי ההמלצה, שהתקבלה פה אחד: 14 מתוך 14 בעד.

"באשר להורים שחוששים לתת את החיסון לילדיהם, אנחנו שומעים אתכם חזק וברור", אמר ד"ר מת'יו דיילי, רופא ילדים מומחה וחבר בפאנל המצביע. "ברור שאינכם רוצים לעשות דבר שיסכן את הילדים שלכם. אני ממליץ לכם לשוחח עם הרופא שלכם שיעזור לכם בדרך הזו".

ראש ה-CDC , ד"ר רושל וולנסקי, אמרה כי "זהו יום מונומנטלי" וציינה כי "מלבד ההשפעה הקלינית של קורונה על ילדים, ישנה גם השפעה חברתית ונפשית שאנחנו רק מתחילים להבין. זוהי האחריות שלנו לוודא שכמה שיותר אנשים מחוסנים ומוגנים מהקורונה". וולנסקי ציינה כי "אנחנו יודעים שהורים רבים מאוד רוצים ומחכים לתת את החיסון לילדים שלהם", וגם היא הציעה למהססים לשוחח עם רופא הילדים הקבוע.

ארגון רופאי הילדים האמריקאי תמך בהתלהבות בהחלטה: "כעת החיסון מציל החיים הזה נגיש לילדינו וזה צעד גדול קדימה ומאוד מעודד אותנו לקראת העתיד", אמר נשיא הארגון לי סוויו בירס. "רופאי הילדים מצפים להשתתף במאמץ החיסון ולשוחח עם המשפחות, כדי להשיג תהליך שהוא שוויוני, שכל ילד במדינה ירוויח ממנו".

בעקבות אישור ה-FDA, צפויות מדינות נוספות לאמץ את מדיניות ארה"ב לחיסון ילדים. בישראל דיון בנושא צפוי להיערך מחר, ולראשונה הוא ישודר באופן פתוח לציבור. המשתתפים בדיון יהיו חברי הצט"מ, צוות הטיפול במגפות המייעץ למשרד הבריאות לגבי אופן הטיפול במגפות. בנוסף יציגו בפני הצט"מ חברת פייזר, איגוד רופאי הילדים, האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות והאגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות.

גם הציבור יוזמן להשתתף בדיון, ויבחרו 20 דוברים כאשר חלקם ייצגו את צד המתנגדים לחיסון, חלקם את צד המצדדים ואחרים הם ללא שיוך אך יאירו סוגיות שונות הקשורות לנושא. אם הדיון יתדרדר לפסים אלימים, הוא יופסק.

הדיון יהיה חשוף לציבור, אך בניגוד לדיונים ב-FDA ול-CDC, יתקיימו בימים ראשון ושני דיונים נופסים לא פומביים, ורגע ההחלטה וההמלצה לא יהיה פומבי, אך ידווח לציבור מייד עם קבלת ההחלטה.

בהנחה הסבירה שכמו בארה"ב גם בישראל החיסון יאושר לכלל האוכלוסיה, קמפיין החיסונים יחל כנראה ב-15.11. כך יצטבר מידע ראשוני מחיסון ילדים בארה"ב בטרם יתחיל המבצע בארץ.