שוב באופנה: מניית קסטרו מתקרבת לשיא, ובני משפחת המייסדים מוכרים מניות

על רקע ההתאוששות בעסקי קסטרו לאחר שלוש שנים קשות, מימשו לאחרונה האחים אבי קסטרו ואנינה גרינברג מניות בהיקף של כ-43 מיליון שקל • המניה יותר מהכפילה את ערכה מתחילת השנה, אך היא עדיין נמוכה בכ-12% מרמת השיא שקבעה בשנת 2017

חנות קסטרו במודיעין / צילום: איל יצהר
חנות קסטרו במודיעין / צילום: איל יצהר

אבי קסטרו ואנינה גרינברג, שניים מילדיהם של מייסדי רשת האופנה קסטרו , מנצלים את הרמות הגבוהות בהן נמצאת המניה לממש חלק משמעותי מהחזקותיהם בחברה. תוך כחצי שנה מכרו השניים בכמה הזדמנויות נתחים בשיעור מצטבר של כ-6% ממניות קסטרו בתמורה של כ-43 מיליון שקל.

המימוש האחרון בסדרה בוצע כעת על-ידי אבי קסטרו, שמכר נתח של קרוב ל-2% ממניות החברה תמורת כ-15 מיליון שקל, אחרי שהמניה יותר מהכפילה את ערכה מתחילת השנה (כ-110%) כשהיא נמוכה בכ-12% מרמת השיא שקבעה בשנת 2017.

טרם לכך, בחודש אוגוסט, מכר קסטרו נתח קצת גדול יותר ממניות קסטרו (קצת יותר מ-2%) בתמורה דומה (כ-15 מיליון שקל), בעוד אחותו אנינה מכרה בחודש שעבר קרוב ל-1.5% מהחזקותיה בחברה תמורת כ-10 מיליון שקל, ובאפריל מכרה פחות מ-1% מהון החברה תמורת כמה מיליוני שקלים בודדים.

את המכירות האחרונות ביצעו האחים קסטרו לפי מחירי מניה הנושקים ל-100 שקל - נמוך בכ-10% משווי השוק הנוכחי שלה, הנע סביב 110 שקל ומשקף לקסטרו שווי שחצה רף של 900 מיליון שקל.

לאחר המכירות, נותרו בידיה של גרינברג כ-5.5% ממניות קסטרו בשווי שוק של כ-50 מיליון שקל, ובידיו של קסטרו קצת יותר מ-3% מההון בשווי שוק של כ-30 מיליון שקל.

קסטרו וגרינברג הם אחיה של אתי רוטר, ששימשה עד לפני קצת יותר משנה כמנכ"לית משותפת של הרשת יחד עם בן זוגה גבי רוטר. בני הזוג רוטר מחזיקים (ביחד ולחוד) בכ-30% ממניות קסטרו, בשווי שוק של כ-280 מיליון שקל. בשנה שעברה העבירו השניים את המושכות בניהול החברה לדור ההמשך - בנם רון רוטר שמונה לתפקיד המנכ"ל, בעוד גבי רוטר לקח לידיו את תפקיד היו"ר.

המכירות שביצע אבי קסטרו השנה בולטות ביחס למימושים בהיקפים מצומצמים יותר, של כמה מאות אלפי שקלים, שביצע בחודשי הקיץ של השנה שעברה לפי מחירי מניה שנעו סביב 25 שקל - כרבע משווי המניה הנוכחי.

התמודדה עם הפסדים עוד לפני הקורונה

קסטרו, כמו מרבית רשתות האופנה, נפגעה משמעותית ממשבר הקורונה במהלך השנה שעברה, שגרר אותה להפסדים כבדים. יחד עם זאת, עוד טרם המשבר התמודדה החברה עם הפסדים משמעותיים על רקע רכישת פעילות קבוצת האופנה הודיס בשנת 2018, בעסקת מזומן ומניות שאמורה הייתה להכפיל את שווייה של קסטרו.

זה לא קרה, ובשלוש השנים האחרונות (2018-2020) הפסדיה של קסטרו הצטברו לכ-155 מיליון שקל, כאשר חלק ניכר מהם נזקף למחיקות ענק בגין ירידת ערך שנרשמה בנכסי הקבוצה. המשבר הנמשך בפעילות גרר את מניית החברה לצלילה של כ-85% מרמת השיא שקבעה ב-2017 ועד נקודת השפל שרשמה באוגוסט של השנה שעברה.

מאז היא לא מסתכלת אחורה והשלימה זינוק של כ-480% - מה שמקרב אותה לרמת השיא שנרשמה לפני ארבע וחצי שנים. בסיכום המחצית הראשונה של 2021 הציגה קסטרו עלייה של 24% בהכנסות, שעמדו על כ-700 מיליון שקל, ורווח נקי של 65 מיליון שקל - לעומת הפסד של 55 מיליון שקל במחצית המקבילה של 2020. 

קסטרו מחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים - עיצוב ושיווק מוצרי הלבשה תחת המותגים קסטרו, הודיס ואורבניקה, אביזרי אופנה תחת המותגים טופ טן, קרולינה למקה ואורבניקה, וטיפוח וקוסמטיקה תחת המותגים איב רושה וקיקו מילאנו, ובסך-הכול מפעילה כ-380 חנויות.

בסוף החודש יתכנסו בעלי מניות קסטרו לאשר את חידוש התקשרות החברה עם אתי רוטר בהסכם ייעוץ, שהוא לפי החברה "ללא שינוי בתנאים הקיימים". מדובר בשירותי ניהול שתעניק רוטר לקסטרו בהיקף משרה של 50% תמורת תגמול חודשי של 37 אלף שקל והטבות נוספות, בעלות שנתית המוערכת בכ-1.2 מיליון שקל (הכוללת גם תשלום דמי שכירות עבור חנויות אותן שוכרת החברה מבעלי השליטה בה).