איך לעשות קניות ברשת ולא ליפול להונאה

חודש הקניות בפתח, ובחלק מהאתרים כבר החלו להציע את ההנחות של נובמבר, אולם רצוי שנשמור על עצמנו מהסכנות הנלוות, כמו הונאות ואירועי סייבר • איך כדאי לנו לרכוש בצורה נכונה ועדיין לשמור על עצמנו?

איך לקנות באינטרנט ולא ליפול להונאה / צילום: Shutterstock, Natee Photo
איך לקנות באינטרנט ולא ליפול להונאה / צילום: Shutterstock, Natee Photo

הסכנות ברשת ברורות, מהונאות מובהקות ועד אירועי סייבר מתעתעים. בצל חגי הקניות שכבר ממש כאן, צריך לוודא שלא יהיו אירועים לא נעימים ובעייתיים. פנינו לשלושה מומחים שונים שייעצו: איך כדאי לרכוש נכון ולהישמר ברשת?

צריך לשים לב לכל דבר חשוד, בטח אם זה נראה דומה אבל לא בדיוק

לוטם פינקלשטיין, ראש מחקר ומודיעין בחברת אבטחת המידע צ’ק פוינט, מסביר שחובה תמיד לגלוש בצורה מאובטחת. "חשוב לוודא כי האתר בו אנו מבצעים את הרכישות מוכר לנו והתקשורת איתו מאובטחת. כיצד? תחילה נחפש את סימול המנעול בצד ימין של שורת הכתובת של האתר. כמו כן, נבדוק שבאופן כללי החזות של האתר נראית לנו מקצועית, ושאין בעיה בטעינת תמונות או לחצנים בעמוד. הדבר עשוי להעיד כי האתר איננו תקין או לא האתר המקורי, אותו מפתחים טובי המוחות", מסביר. מהבחינה הזו חשוב להזכיר שכל דבר שנראה חשוד, כמו שפה מקולקלת ותרגומים לא ברורים - יכול להעיד על התחזות וניסיון להונאה.

בנוסף, פינקלשטיין מצביע על אחד מהעקרונות המנחים החשובים ביותר: "מי מצא את מי - אתם את המוצר או המוצר אתכם. טרם ביצוע התשלום, כדאי לשאול כיצד הגענו למוצר, האם חיפשנו אותו בפלטפורמות המוכרות או שמא התפתינו למסרון סמס/וואטסאפ, מודעת ברשתות החברתיות או פרסומת באתר כלשהו. כאשר המוצר מוצא אותנו, ישנה סבירות גבוהה יותר כי מדובר בהונאה ברשת".

מה עושים בשלב התשלום? שיזכרו את כרטיס האשראי באתר או אמצעי תשלום צד שלישי?

דוריה גלעם, ראש צוות תקיפה ב-2BSecure, זרוע אבטחת המידע והסייבר של מטריקס, מתאר את האפשרות בתשלום בעזרת חברת צד שלישי, בצל החשש של הצרכנים להזין פרטי תשלום ישר באתר. "חברות שונות מציעות לנו דרכי תשלום מאובטחות יותר בדמות תשלום באמצעות צד שלישי. החברה הידועה מבניהם למשל, זוהי חברת PayPal, שעומדת בסטנדרטים גבוהים מבחינת אבטחת מידע ומציעה ללקוחותיה סוג של ביטוח עבור רכישותיהם, כשהיא חוסכת עבורם את כל הטרחה בניהול משא ומתן עם הספק במקרה בו הייתה בעיה עם קבלת המוצר. כמו כן, שימוש באפשרויות תשלום כאלו מאפשר לא לפזר את פרטי האשראי ברחבי האינטרנט, כאשר זה לא חושף את כלל בתי העסק ואתרי הסחר המקוונים לפרטי אמצעי התשלום של הלקוח באופן ישיר, אלא רק חברה אחת מחזיקה במידע הרגיש שלו".

בנוסף, גלעם מצביע על האפשרות לשמור את פרטי האשראי והסיכון בזה. "בשלב התשלום והזנת פרטי כרטיס האשראי, אתרים רבים מציעים, ואף ממליצים, ללקוחותיהם לשמור את פרטי כרטיס האשראי. אמנם זה אכן עשוי להקל על תהליך הרכישה בפעם הבאה, אך מצד שני הפרטים שלכם עשויים להיות בסכנה. כאשר אנחנו מחליטים לשמור את פרטי כרטיס האשראי שלנו באתרים השונים, אין לנו את היכולת לשמור על הנתונים והמידע שלנו, ולשלוט מי יהיה חשוף לפרטים הללו עכשיו או בעתיד, ואנחנו לא יכולים לדעת לאן המידע הזה יכול להתגלגל. האתרים השונים חשופים כל הזמן למתקפות כאלה ואחרות, וזאת על אף רמות האבטחה הגבוהות המקובלות באתרים המיועדים לרכישות באונליין", מסביר.

אם בכל זאת תחליטו שאתם רוצים לשמור את פרטי כרטיס האשראי באותו שירות, עשו זאת רק "לאחר שתעשו את שיעורי הבית הנדרשים על מנת לוודא שאתם יכולים לבטוח באתר הרלוונטי, הקפידו לשמור את המידע על דפדפן הכרום ששייך לגוגל שנחשב כאמין יותר מבין הדפדפנים", אומר גלעם.

הרבה תוכן מוצג ברשת כביקורות והמלצות, איך יודעים מה נכון ואותנטי?

עזרא דאיה, מנהל מרכז הפיתוח והחדשנות של Walmart בישראל ומנכ"ל Aspectiva, אשר פיתחה מערכות שמנתחות חוות דעת על מוצרים ומפיקה מהם המלצות קנייה מתקדמות, מסביר כי חוות הדעת באתרי קניות יכולות לעיתים להיות מזויפות או מוטות. הטיפ הראשון שלו הוא רלוונטיות: "כדי לנטרל את האפקט של חוות דעת שתולות, עדיף לנקוט בגישה של בחירת המוצר הכי פחות שלילי לפי חוות הדעת השליליות. חוות דעת שתולות או מזויפות תהיינה ברוב המקרים חוות דעת חיוביות. ההמלצה הכללית היא לתת יותר משקל לנאמר בחוות דעת שליליות, ולוודא האם אספקטים השליליים של המוצר אכן בעייתיים מבחינת הרוכש או לא", מסביר דאיה.

עוד הוסיף כי צריך לרדת לפרטים הקטנים. "לא להסתמך רק על Star Rating הכללי של המוצר, הוא לא תמיד משקף את הטקסט שנכתב בחוות הדעת ולא מתייחס לצרכים השונים של הרוכשים. ככלל, חוות דעת עם Star Rating בלבד או עם תוכן קצר במיוחד, הן בדרך כלל פחות אמינות. עדיף לקרוא חוות-דעת של מי 'שהשקיע' בכתיבה. יש לקרוא גם את הטקסט ולשים לב שאמירות שליליות וחיוביות שנאמרות בתוך הטקסט מתייחסות לאספקטים שונים של המוצר והקונה יחליט אם האספקטים השליליים של המוצר הם אכן שליליים גם עבורו, על-ידי קריאה מושכלת של הטקסט, מבלי להסתמך רק על Star Rating", מסביר. זה לצד הטיפ לקרוא חוות דעת עדכנית, שכן תהיה יותר רלוונטית כי המוצר "היה יותר זמן במדף ואפשר לתת עליו פידבק מבחינת התנסות".