מחירי החיטה והקפה מזנקים פי 3, האורז צונח

תנודתיות קשה בשוק הסחורות החקלאיות: מחירי פולי הקפה מסוג ערביקה עלו פי 3 ויותר בהשוואה למחירם בתחילת 2020, וגם מחירי החיטה מזנקים • לעומת זאת, מחירי האורז דווקא נופלים

קטיף פולי קפה בברזיל. מחירי פולי הקפה מסוג ערביקה עלו פי 3 ויותר בהשוואה למחירם בתחילת 2020 / צילום: Reuters, Igor do Vale/Sipa USA
קטיף פולי קפה בברזיל. מחירי פולי הקפה מסוג ערביקה עלו פי 3 ויותר בהשוואה למחירם בתחילת 2020 / צילום: Reuters, Igor do Vale/Sipa USA

השיבושים באספקה העולמית, כמו גם מזג אוויר יוצא דופן מביאים לתנודתיות קשה במחירי הסחורות. כך למשל, מחירי פולי הקפה מסוג ערביקה עלו פי 3 ויותר בהשוואה למחירם בתחילת 2020. קפה הערביקה הוא הקפה הנפוץ בעולם, ומהווה 70% מצריכה הקפה. ברזיל ספציפית אחראית על ייצור של 40% ממנו, וכשמזג אוויר קר באופן יוצא דופן הכה במדינה הטרופית - ייצור הקפה נפגע והמחיר זינק.

עם זאת, זו לא הפעם הראשונה שמחירי הקפה עולים עד כדי כך: ב-2011, כאשר קטיף הקפה השתבש בקולומביה ובאינדונזיה, המחירים זינקו לרמה גבוהה יותר ב-30% מזו של היום. עליית המחירים הביאה לשיח על "משבר קפה עולמי", בייחוד מכיוון שעליית המחירים אז התרחשה אחרי שנים של מחיר קפה נמוך במיוחד שהביא למשבר כלכלי במייצאות הקפה הגדולות כמו אתיופיה.

בחזרה ל-2021, מחירי הקפה הגבוהים צפויה להביא לעליה במחירי הקפה לצרכן, ורשת בתי הקפה העולמית "סטארבאקס" סובלת מכך אף היא. מנייתה אמנם עלתה ב-6.3% מתחילת השנה, אך עליה זו מתגמדת בהשוואה לזינוק במדד המניות האמריקאי S&P 500 שעלה באותה תקופה ב-26.2%. הקשיים בסטארבאקס מתעצמים עקב הפגיעה בשוק הסיני אליו סטארבאקס מתרחבת בעת האחרונה, בעקבות התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה במדינת המקור שלו.

גם מחירי החיטה העולמיים מזנקים פי 3 בהשוואה לתחילת 2020, בעקבות בצורת בחצי הכדור הצפוני שהורידה בין את השאר את יצוא החיטה של ארה"ב ב-18% ושל רוסיה ב-16% בהשוואה לשנה שעברה. זה המחיר הגבוה ביותר שהחיטה הגיעה אליו מאז שנת 2012. המחירים הגבוהים לא בהכרח מסייעים לפצות על אובדן התוצרת, משום שפקק הסחורות העולמי מקשה על הייצוא ומעלה את מחיר התשומות לחקלאות כמו דלק ודשנים, שמחיריהם עלו בעשרות אחוזים בשנה האחרונה.

במקביל, מחירי האורז צונחים

עם זאת, סחורה חקלאית אחרת דווקא חווה צניחה במחירים - האורז. גשמים חזקים בדרום מזרח אסיה הובילו ליבול עשיר במיוחד של אורז. בעוד שעונת 2021/2021 בתאילנד הסתכמה ב-17 מיליון טון אורז לאחר קילוף, עונת 2021/2022 צפויה להגיע ל-20 טון ואולי אף מעבר לכך. זה, והיחלשות הבאט (המטבע התאילנדי) הביאו לירידה במחיר הדולרי של אורז מ-520 דולר לטון ל-400 דולר לטון כעת. ירידת מחירי האורז צפויה לסייע למדינות חלשות אחרות, אך פוגעת במגדלי האורז עצמם.

החקלאים בתאילנד דורשים כעת התערבות ממשלתית וקביעת מחיר מינימום כדי להגן על רווחיהם. חבר הפרלמנט של תאילנד פיוצ'ט צ'ואימונגפאן, המייצג את אחד המחוזות החקלאיים, פיזר אורז בפרלמנט במחאה על אי ההתערבות של שר המסחר התאילנדי.