השרים דחפו את המינויים בניגוד לעמדת ועדת גילאור. פלמור פרשה, פרץ נלחם

שר הביטחון, בני גנץ, יביא לאישור הממשלה את מינוי עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית, עם חוות דעת משפטית מטעם פרץ עצמו • גם שרת האנרגיה ניסתה לקדם מינוי בניגוד לעמדת ועדת המינויים, אך המועמדת מטעמה, פלמור, ויתרה בטענה שאופי התהליך פוליטי

אמי פלמור ועמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף
אמי פלמור ועמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף

לאחר שוועדת המינויים פסלה את מועמדותו ליו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית, השר לשעבר עמיר פרץ הגיש בתחילת החודש חוות דעת חלופית לשרי הביטחון, האוצר והמשפטים. המסמך, שגובש על ידי משרד ש.הורוביץ ושות' והגיע לידי גלובס, ככל הנראה עומד בבסיס ההחלטה של שר הביטחון בני גנץ להגיש את מועמדותו של פרץ לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב ובגיבוי היועץ המשפטי לממשלה.

השרים אינם כבולים להחלטת הוועדה

במסגרת חוות הדעת, פרץ ביקש מעורכי הדין יהושע חורש וגלעד כץ לבחון מחדש את החלטת ועדת המינויים בראשות השופטת בלהה גילאור. עורכי הדין כתבו בפתיח המסמך כי "למיטב הבנתנו נפלו שגגות בהמלצות הוועדה". הם גם דחו בין היתר את טענת הוועדה כי לפרץ יש זיקה פוליטית וקבעו כי כזו לא קיימת מאז ינואר 2021, אז הודיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים.

בהתייחס להיעדר הניסיון, כפי שקבעו אז בוועדת גילאור, נכתב כי "החלטה זו אינה מעניקה את המשקל ההולם לניסיונו הרב והמוכח של פרץ הן בתחום הכלכלי והן בתחום הביטחוני. בהתאם לכך, מר פרץ עומד בתנאים הקבועים בדין למינוי ובסמכותם של השרים, בהתאם לשיקול דעתם העצמאי, לא לקבל את המלצת הוועדה ולמנות את פרץ ליו"ר התעשייה האווירית".

עורכי הדין כותבים כי השרים אינם כבולים להחלטת הוועדה, על סמך החלטת בג"ץ משנת 1998 שקבעה כי הגורם המכריע במינוי הוא השר ולא הוועדה. "בעניינים מסוימים החוק מאפשר לשר לאשר מינוי בניגוד לדעת הוועדה וזאת אם השגה שהשר הגיש לממשלה נתקבלה על ידיה".

הכותבים מקדישים פרק רחב להפרכת טענות הוועדה בדבר חוסר הניסיון של פרץ לתחום פעילות החברה. "הוועדה לא שקלה שורה של נימוקים שפורטו על ידי שר הביטחון גנץ בבחירה בפרץ", טוענים עורכי הדין ומפרטים. "בכללם: תפקידו כיו"ר חברת העובדים אשר הקנה לו ידע וניסיון בתחום הכלכלי פיננסי, מינוי דירקטורים ועוד. תפקידו כשר התעשייה והכלכלה שהקנה לו ידע נוסף בתחום הכלכלה והמסחר... תפקידיו כסגן ראש ממשלה ושר ביטחון וחבר קבינט ביטחוני בתקופה שבה התקבלו החלטות חשובות בתחומי הרכש הביטחוני שלהן השלכות גם על פעילות התעשייה האווירית".

עוד הובאו נספחים בדבר תרומתו של פרץ להסכם ההבראה של חברת רפאל, המעבר מפנסיה תקציבית לצוברת, והנהגת תהליכים מול ציבור העובדים בישראל. בנוסף, נטען כי הוועדה התעלמה מהישגיו של פרץ בתחום הביטחון כשהם מסתמכים על חוות דעת שהוגשה להם על ידי אלוף במיל' עמוס ידלין.

פלמור פרשת מהמרוץ חברת החשמל

כאמור, שבועות בודדים אחרי שנשלחה חוות הדעת האלטרנטיבית הודיע שר הביטחון גנץ כי בכוונתו להביא לאישור הממשלה בשבוע הבא את מינויו של פרץ - בגיבוי היועץ המשפטי לממשלה. מי שנושאת עיניים למהלך הזה היא כמובן שרת האנרגיה קארין אלהרר שגם המועמדת שלה, אמי פלמור נפסלה על ידי ועדת המינויים מלכהן כיו"ר חברת החשמל. אישור הממשלה החריג שצפוי בשבוע הבא לקבל פרץ עשוי לפרוץ את הדרך עבור שרים נוספים שיבקשו לפעול גם בניגוד לייעוץ שניתן להם על ידי ועדת גילאור.

מועמדותה של פלמור, לשעבר מנכ"לית משרד המשפטים, נפסלה פעמיים על ידי הוועדה. הפסילה הראשונה נרשמה בתחילת החודש ועוררה את זעמם של אלה שביקשו למנותה, שרת האנרגיה קארין אלהרר ושר האוצר אביגדור ליברמן. אלהרר דרשה דיון נוסף בעניינה של פלמור בוועדה, ששוב דחתה את המינוי לפני כשבועיים. זאת, על אף שפלמור הוגדרה כמתאימה לכהן כדירקטורית ויושבת ראש בחברה ממשלתית, אבל לא בחברת החשמל.

בסביבתה של אלהרר, שרצתה מאוד במינויה של פלמור, בחנו אפשרות להעלות את מינויה להחלטת ממשלה. זאת, באותו אופן ששר הביטחון בני גנץ יעלה לממשלה את מינויו של עמיר פרץ ליו"ר תעשייה אווירית, לאחר שגם הוא נפסל בוועדת המינויים. ואולם, לגלובס נודע כי פלמור לא רצתה להתקדם בהליך זה בשל אופיו הפוליטי ולכן פרשה מהמרוץ.