יבוא | בלעדי

המכסים יתחילו לרדת מינואר: רפורמת היבוא בחקלאות יוצאת לדרך

אחרי שהוצאה מחוק ההסדרים, התוכנית שתפתח את שוק הביצים, הפירות והירקות ליבוא צפויה לצאת לפועל עוד חודש • מכסים על תשעה סוגי פירות וירקות ירדו מיד, והשאר ירדו ב-90% בהדרגה על פני חמש שנים • גם הגבלת יבוא הביצים תבוטל

שר האוצר אביגדור ליברמן לקח הפסקה בין דיונים כדי להגיע לסופר ולבחון את מחירי הפירות והירקות / צילום: תמונה פרטית
שר האוצר אביגדור ליברמן לקח הפסקה בין דיונים כדי להגיע לסופר ולבחון את מחירי הפירות והירקות / צילום: תמונה פרטית

שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן צפויים לחתום בחודש הקרוב על צווים להורדה מיידית של מכסים על תשעה סוגי פירות וירקות: שום, שעועית, פול, אספרגוס, סלרי, פטריות, אננס, אוכמניות וחבושים, זאת במסגרת הניסיון להוזיל את מחירי הפירות והירקות ופתיחת השוק ליבוא.

מענקי הסתגלות לחקלאים

לגלובס נודע כי בעבודת המטה על הצווים הוסכם כי המכס הקבוע היום באשר ליתר סוגי הירקות והפירות יירד ב-90% במהלך מדורג על פני חמש שנים. עוד משולחן המשא ומתן מול מגדלי הביצים עולה כי המכסה של 30% יבוא לביצים תבוטל באופן אוטומטי מכניסת הצו לתוקף וזאת בתמורה לפיצויים למגדלים, מעין "מענקי הסתגלות".

בנוסף, עובדים במשרדי האוצר והחקלאות על תיקון תקנות בנושא הרגולציה של הגנת הצומח שכיום מונעת יבוא של פירות וירקות ממדינות רבות ברחבי העולם. התקנות החדשות יאפשרו יבוא מכל המדינות שמייבאים מהן ברחבי אירופה, עם תיקונים קלים בהתאמה לישראל.

עוד נודע כי במשא ומתן עם החקלאים, שנערך למעשה מאז פרסום החלטת הממשלה בנושא פתיחת השוק ליבוא, צפוי להתקבל מעין מערך פיצוי לחקלאים על היבוא המוגבר. המנגנון יאפשר תמיכה בשלושה מישורים: פיצוי כללי לכל החקלאים, פיצוי מוגדל יותר לפריפריה ואזורי גבול וכן "מענקי השקעות" כדי להפוך את אופן העבודה של החקלאים לטכנולוגי יותר ובהתאם יעיל יותר.

את הצווים בנושא הביצים, הפירות והירקות יפרסמו השרים פורר וליברמן במהלך החודש הקרוב והם צפויים להיכנס לתוקף בחודש ינואר כפי שנכתב בהחלטת הממשלה בנושא. כזכור, הרפורמה ביבוא בחקלאות הוצאה מחוק ההסדרים לטובת עבודת מטה במשרד החקלאות שדרשה גם הידברות ממושכת עם החקלאים ומגדלי הביצים. כעת לגלובס נודע כי העבודה כמעט שהגיעה לסיומה והצווים, שיפורסמו בשבועות הקרובים, צפויים להיכנס לתוקף כמתוכנן.

גורם המעורה בפרטים מסר לגלובס כי "הצווים יפורסמו במהלך חודש דצמבר". באשר למשבר בענף הביצים אומר בכיר במשרד החקלאות כי "ניהול ענף ההטלה בעשור האחרון היה רשלני עד כדי פגיעה בבריאות הציבור וביכולת אספקת המזון לציבור. הענף מנוהל לגמרי על ידי המגדלים כאשר בישראל נמכרת ביצה מהיקרות בעולם ובתנאים סניטריים נמוכים".

שר החקלאות עודד פורר / צילום: רונן אקרמן
 שר החקלאות עודד פורר / צילום: רונן אקרמן

המתיחות בממשלה

עבודת המטה במשרד החקלאות הגיעה בימים האחרונים לשיא. הציוץ של סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן, בטוויטר הציף זאת כשתקף את השר פורר: "שר החקלאות רוצה שהכול יהיה ללא פיקוח - רק כוחות השוק. כמה פופוליסטי, כמה לא נכון, כמה הרסני לחקלאי ישראל. יידעו החקלאים והצרכנים ששר החקלאות מעדיף את טובת הטייקונים על פני טובתם שלהם".

אביר קארה, סגן שר לרגולציה ורפורמיות כלכליות במשרד רה"מ, אמר בתגובה על ביקורת של גולן כי "בלתי אפשרי לנצח לשלוט ולחסום שוק מפני תחרות, בכל מקום שהמדינה עושה את זה היעילות יורדת, האיכות יורדת והמחירים עולים. מדובר במהלך נכון גם לחקלאים, אבל בעיקר לאזרחים שכורעים תחת יוקר המחייה בישראל".

בניסיון להבין היכן עומדת הרפורמה, נשלחו השבוע מכתבים לשרים עודד פורר ואביגדור ליברמן על ידי מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו", אלעד מלכא, שהלין על כך שהצווים טרם פורסמו למרות החלטת הממשלה. "בימים אלה של גל התייקרויות עולמי ועליית מחירים הציבור משתוקק למעשים ולא לדיבורים בעלמא. עד כה הרפורמה בחקלאות שהכתה גלים והפיחה תקוות נותרה כהחלטת ממשלה עמומה".