בלי משלוחים באונליין והשקעה בזול סטוק, יוחננוף מסכמת רבעון מוצלח

רשת יוחננוף מסכמת את הרבעון השלישי עם מכירות בהיקף של 983 מיליון שקל, המשקפות גידול של כ-15% לעומת הרבעון השלישי אשתקד • הרווח הנקי לתקופה הסתכם ב-31 מיליון שקל, כלומר כ-3.4% מהמחזור

איתן יוחננוף / צילום: תמר מצפי
איתן יוחננוף / צילום: תמר מצפי

רשת יוחננוף  מסכמת רבעון שלישי מוצלח עם מכירות בהיקף של 983 מיליון שקל, המשקפות גידול של כ-15% לעומת הרבעון השלישי ב-2020. הצמיחה מיוחסת לפעילות הרשת זול סטוק (שיוחננוף מחזיקה ב-50.1% ממנה החל מהרבעון השני של השנה) ולפתיחת סניפים חדשים. הרווח הנקי לתקופה הסתכם ב-31 מיליון שקל, כלומר כ-3.4% מהמחזור.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 סיכמה יוחננוף מחזור מכירות של 2.748 מיליארד שקל, צמיחה של כ-14.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח לתקופה עמד על 6% מהמחזור, והוא הצטבר ל-158 מיליון שקל, זינוק של 118%. 

 
  

בחברה, שנמצאת בשליטת משפחת יוחננוף, מציינים כי הרווחיות הגבוהה יחסית נובעת בין השאר ממטה רזה ויעילות תפעולית ומהעדפה של סניפים בבעלות לצד שליטה בשרשרת הערך. הרשת פרוסה ב-35 סניפים, בשטח כולל של 81 אלף מ"ר. רוב הסניפים הם סניפים גדולים, ומיעוטם עירוניים (בשטח של כ-800 מ"ר). החברה מעסיקה כ-3,000 עובדים קבועים, ועוד כ-340 עובדי קבלן.

במהלך 2021 נפתחו שבעה סניפים, ועוד תשעה נמצאים בהליך הקמה. מחד, הסניפים החדשים סייעו בהגדלת היקף המכירות, ומאידך הרשת מדווחת על ירידה של 4.5% במכירות בחנויות זהות בהשוואה לרבעון אשתקד.

בחודש שעבר השיקה יוחננוף מותג פרטי למוצרי טואלטיקה ומזון, כשבכוונתה להגדיל את המותג לקטגוריות נוספות. החברה מדווחת כי המותג הפרטי היווה 20% מהמכירות. מדובר בנתח משמעותי שנצבר בפרק זמן קצר למדי, היות שבתחום מוצרי הניקיון הצרכנים פחות מחוברים למותגים מובילים (להבדיל ממזון), ועל כן נכונים להתנסות במוצרים שיעניקו להם תמורה הולמת עבור כספם.

יוחננוף מחזיקה כאמור בשליטה ברשת זול סטוק, המונה 67 סניפים, שאליהם יצטרפו 10 נוספים. היא השקיעה 45 מיליון שקל במחצית ממניות ברשת, העוסקת במכירת מוצרי דיסקאונט לבית.

במקביל מדווחת יוחננוף על חברת A2Z שבה היא מחזיקה בכ-6%, אחרי השקעה של 2.6 מיליון דולר קנדי (בדילול מלא מדובר בנתח של כ-10%). לרשת יש אופציה להגדיל את נתח ההחזקות שלה, במקרה שהחברה תצא לסבב גיוס. החברה מציעה עגלות חכמות האפשרות קנייה מבלי לעבור בקופה בסיומה, תוך מתן מידע לצרכן במהלך הקנייה כולל הוצאת קופונים רלוונטיים. החברה מעריכה כי פריסת העגלות בחנויות תתרחש עד לסוף השנה, והיא תושלם עד לרבעון הראשון של 2022 - בפועל, יוצעו עגלות חכמות לצד העגלות הרגילות.

יוחננוף השקיעה גם בסטארט-אפ הישראלי אלגוריטייל, המפתח מערכת לניהול מלאים - השקעה של 5 מיליון דולר תמורת 20% מהחברה.

יצוין כי הרשת שונה בנוף הקמעונאי, היות שהיא לא מפעילה מערך מכירות אונליין בדומה למתחרים, אלא במסגרת של איסוף עצמי מהסניפים. זאת בשעה שהמתחרות שלה מגדילות את נתח המכירות המקוונות מדי רבעון. הבדל נוסף נוגע למועדון הלקוחות של הרשת, שאינו פועל באמצעות כרטיס אשראי או במודל המוכר ברשתות האחרות. הרישום נעשה דרך אפליקציה, ושם גם מתבצעות ההזמנות לאיסוף עצמי. החברה לא מדווחת מהו מספר החברים במועדון.