סערה בכוס תה אופנתי: צ'אי הוא משקה החורף החדש

בשנה האחרונה הפכו הצ'אי והתה למשקאות אופנתיים במיוחד • באירופה הם אפילו מאיימים לראשונה על מכירות הקפה • שלוש המלצות מיוחדות למשקאות חמים שאולי יביאו את החורף

צ'אי קלאסי / צילום: Shutterstock
צ'אי קלאסי / צילום: Shutterstock

לראשונה אולי מאז ומעולם, מכירות התה בגרסתו המתובלת - נו, צ'אי - מאיימות על מכירות הקפה באירופה, ואפילו על היין החם בשווקי חג המולד. בלונדון - מעוז התה בעולם המערבי - המשקה המתובל, עתיר התבלינים והחלב מככב לא רק בגרסה הקלאסית אלא גם ברשתות הגדולות: סטארבאקס בראש וראשונה וכן קפה נרו, פרט א מנז'ה וקופי רפבליק. לתיבול החם, שכל כך פופולרי בתקופה זו של השנה, נוספים שלל טעמים שונים ומשונים - מקרמל מלוח וטופי ועד דלעת וחמאת קוניאק, עם תוספות כמו כדורי טפיוקה וסוגים שונים של משקאות חלב טבעוניים.

כך הפכו הצ'אי לאטה ותה בכלל ממשקאות ששותים כדי להתחמם - לסמל סטטוס של דור שלם, כמו האספרסו בזמנו. עם התקררות הימים, מתכון והמלצות ל-3 משקאות מחממים.

צא'י קרמל מלוח | t-lab

מעבדת התה בגינת גבעון התל אביבית הפכה מאז שהוקמה, כמו שמרמז שמה, לכר פורה לניסויים על בסיס חליטות תה, שמוגשים ללגימה במקום או בתערובות הביתה. בשבועות הקרובים יוקדש החלל למשקה הצ'אי, שזוהי כאמור שעתו היפה.

צא'י קרמל מלוח - t-lab / צילום: אפרת אשל
 צא'י קרמל מלוח - t-lab / צילום: אפרת אשל

צ'אי הוא השם המקוצר של צ'אי מסאלה, תערובת תה בשפה ההינדית. התבלינים הקלאסיים של הצ'אי הם אלו שמקורם בדרום-אסיה: תרמילי הל, מקלות קינמון, ציפורן, ג'ינג'ר ופלפל שחור. שילוב שיחד עם חלב נחשב באמצע המאה ה-19 - אז התנחל התה בלבבות בהודו ובאנגליה - לגרסה פרועה, שלא לומר מופרעת, למשקה הצלול (שעד אז היה נלגם כתרופה).

תבלינים נוספים שאפשר למצוא במסאלה: ורדים, שפופולריים בעיקר במערב-הודו ובפקיסטן, ולמיטיבי לכת - גם אניס, בצדה של המערבי של תת-היבשת.
"ההבדל בין צ'אי למשקה תה רגיל הוא בעומק ובמורכבות. צ'אי הוא כמו יין עמוק, המקבל את הטעמים מכמה מרכיבים. בראש ובראשונה התה ההודי השחור - ובנוסף תבלינים עשירים המתמזגים נהדר עם חלב או חלב טבעוני, חם ובפרט מוקצף", אומר שלום זיילר, מבעלי ויסוצקי שמפעילה את הטי לאב.

במקום מוגש צ'אי לאטה - הגרסה הקליפורנית לצ'אי מסאלה - בתיבול קרמל מלוח, וגם חליטות חדשות של הצ'אי הוותיק של ויסוצקי ב-4 טעמים: קרמל מלוח, שקדים עם טאץ' של אניס וגרסאות מחודשות למסאלה הוותיק ולוורדים, הלהיט הניינטיזי.

שוקצפת ומוקצפת |תמול שלשום

עם פרוץ מגפת הקורונה, בית הקפה הספרותי שבירושלים, שאירח בשלושת העשורים את מיטב כותבי העיר - מעמוס עוז (שגם הזכיר אותו בכתביו) ועד דוד גרוסמן - היה על סף סגירה. פרויקט מימון המונים הציל אותו מכליה והפיח בו תקווה ורוח.

בימי חורף, כשהמעלות בירושלים יורדות בערבים למספרים חד-ספרתיים כבר בתחילת דצמבר - אין כיף גדול יותר מלהתחמם במרקחות הקקאו של המקום - שוקצפת ומוקצפת, שהפכו במרוצת השנים למשקאות הדגל של "תמול שלשום".

קפה לוונדר | בינז 20

ברחוב יום טוב שליד שוק הכרמל נפתחה לאחרונה סדנת תערובות תה וקליית לקפה על ידי טל בודנשטיין (שהקים את רשת לאביט). החלל הקטן שימש במשך קרוב לחמישים שנה אטליז, ושמר על הגולמיות שלו גם אחרי השיפוץ. ליבו של המקום הוא הקפה - שמוגש כאן בשלל גרסאות, וכן חליטות ארומטיות מתובלות בתבליני שוק, וכן קפה מתובל בפרחי לוונדר, תה מאצ'ה יפני ועוד.

בינז 20. משקאות חורף / צילום: רוי גיא
 בינז 20. משקאות חורף / צילום: רוי גיא

את תפריט האוכל של בינז 20 יצרה הילה אלפרט. הוא כולל חמישה כריכים עם ממרחים וסלסות שיצרה, וחלקם נושאים שמות יצירתיים כמו "אשכי העץ" (כריך אבוקדו) ו"סלסה ללי" (על שם אלפרט) - תפוחי אדמה, רסק מעגבניות טריות, גבינת קשיו וביצה קשה.