הרגולטור האמריקאי קבע: המיזוג בין אנבידיה לארם אינו חוקי

מועצת הסחר האמריקאית (FTC) קבעה כי העסקה עשויה לפגוע במרקם העדין של התחרות בין חברות השבבים ולהעניק לאנבידיה שליטה בלתי חוקית על טכנולוגית עיצוב ופיתוח שבבים • זו ההחלטה הראשונה בתחום ההגבלים העסקיים שמקבלת המועצה תחת היו"רית החדשה לינה קאהן

יו''ר ה־FTC, לינה קאהן / צילום: Associated Press, Graeme Jennings
יו''ר ה־FTC, לינה קאהן / צילום: Associated Press, Graeme Jennings

מועצת הסחר האמריקאית (FTC) הצביעה בערב יום חמישי פה אחד להגשת תביעה נגד עסקת הרכישה של ענקית השבבים הבריטית ARM על ידי אנבידיה בתמורה ל-40 מיליארד דולר. לטענתה, העסקה עשויה לפגוע במרקם העדין של התחרות בין חברות השבבים ולהעניק לאנבידיה שליטה בלתי חוקית על טכנולוגית עיצוב ופיתוח שבבים שגם מתחריה זקוקים לה.

עוד טענה מועצת הסחר במסגרת התביעה כי במידה והעסקה הייתה מאושרת, החברה הממוזגת הייתה עשויה לחנוק את החדשנות בתחום השבבים המתקדמים הנמצאים בבסיסו של ציוד מחשוב מתוחכם כמו חוות שרתים ומערכות אוטונומיות ברכבים. זו ההחלטה הראשונה בתחום ההגבלים העסקיים שמקבלת מועצת הסחר החדשה בעידן יושבת הראש החדשה, לינה קאהן, שידועה בעמדותיה הנוקשות כלפי ענקיות הטכנולוגיה.

ההחלטה לא רק עוצרת את המומנטום החיובי של אנבידיה ששולטת כיום בשוק שבבי הבינה המלאכותית, העיבוד הגרפי וחוות השרתים. היא מהווה גם מכה קשה גם לקרן סופטבנק שרכשה את ארם לפני חמש שנים בתמורה ל-32 מיליארד דולר וקיוותה לא רק להצפת ערך בעסקת המיזוג, אלא גם להחזקה משמעותית במניות של אנבידיה, שמניותיה צמחו בחמש השנים האחרונות ב-1,300%.

אנבידיה הזהירה את משקיעיה לפני מספר ימים כי במידה והעסקה תתבטל, היא עשויה להפסיד 1.25 מיליארד דולר ששולמו כמקדמה לבעלי המניות של ארם ושאינם ניתנים להחזר בגין ביטול העסקה.

רכישת ארם תפגום בניטרליות שלה

ארם נוסדה לפני 21 שנה בבריטניה כחברה המאפשרת לענקיות אלקטרוניקה לעצב שבבים חכמים נמוכי הספק למכשירי קצה ובאופן עצמאי. היא אפשרה לחברות כמו אפל, AMD, ברודקום וקוואלקום לפתח שבבים משלהן, שלא בהתבסס על ארכיטקטורת ה-x86 הקלאסית של אינטל.

בתחילה, הגבירה ארם את התחרות בשוק המעבדים למכשירים ניידים, אך כיום היא שולטת ב-90% ממנו. הדוגמה הטרייה ביותר לתפקידה הקריטי בתעשייה היא ההחלטה של אפל להיגמל לחלוטין משימוש בשבבי אינטל במחשבי המק שלה באמצעות פיתוח מעבדים המבוססים על ארכיטקטורות של ארם. הזיהוי האפשרי של ארם עם אנבידיה, שהיא בפועל מתחרה של AMD, קוואלקום וכמובן של אינטל, היה עשוי לפגום בנייטרליות של חברת השבבים הבריטית.

גם הרשויות בבריטניה ביצעו חקירה מקיפה של העסקה בחשש להפרת תנאי התחרות וכן מחשש לצמצום כמות המשרות על ידי החברה במדינה.