האומיקרון מוביל להחמרת ההגבלות על הטסים: ארה"ב דורשת בדיקה שנעשית יום לפני הטיסה

עד כה נדרשו הנכנסים לארה"ב להציג בדיקה שנעשתה בטווח של 72 שעות לפני טיסה, אולם הטווח קוצר ליום אחד • גם בריטניה, צרפת וקפריסין מחמירות את תנאי הכניסה • בארץ פועלים אחרת: בשעה שמדינות מחליטות לחייב הצגת בדיקות מהנכנסים אליהן, ישראל הציגה גישה מחמירה כשהיא לא מאפשרת כניסה של תיירים כלל, למעט באישור מיוחד

נוסעים ממתינים לטיסה לניו יורק / צילום: Associated Press, Christophe Ena
נוסעים ממתינים לטיסה לניו יורק / צילום: Associated Press, Christophe Ena

האומיקרון ממשיך להוביל להגבלות על הטסים: ממחר (ב') כל הנכנסים לארה"ב יידרשו להציג בדיקת קורונה שנעשתה יום לפני הטיסה. הגדרות ה-CDC (המרכז האמריקאי למניעת מחלות) לא תומכות את הטווח הנדרש בשעות, אלא הטווח מוגדר כ"יום לפני הנסיעה".

מדובר בבדיקת PCR או בדיקת אנטיגן - כך הכריז ה-CDC. עד כה נדרשו הנכנסים להציג בדיקה שנעשתה בטווח של 72 שעות לפני טיסה, אולם הטווח קוצר ליום אחד. ארה"ב מתירה כניסה למחוסנים בלבד או לילדים המתלווים להוריהם. מחוסנים מוגדרים כמי שקיבלו שתי מנות. את בדיקת האנטיגן שדורשת ארה"ב מהנכנסים אליה יש לבצע במקום מוסמך, ולא ניתן להסתפק בבדיקה מהירה שנעשית עצמאית - כפי שדורשת מדינת ישראל מהנכנסים אליה, הרשאים לבצע בדיקת אנטיגן בטווח של 24 שעות לפני הטיסה או בדיקת PCR בטווח של 72 שעות.

גם בריטניה מחמירה את תנאי הכניסה למדינה - מיום שלישי הקרוב (7.12), הנכנסים למדינה נדרשים להציג בדיקות קורונה שנערכו 48 לפני הטיסה. בנוסף יידרשו המבקרים לבצע בדיקה נוספת ביום השני לשהותם ולשהות בבידוד עד לקבלת תוצאותיה. גם צרפת הכריזה על חובת הצגת בדיקות קורונה שנעשית 48 שעות לפני הטיסה למדינה. מדינה נוספת שדורשת מעתה בדיקות מהמחוסנים הנכנסים אליה היא קפריסין.

לצד ההגבלות יש גם הקלות - שוויץ, שסגרה שעריה לישראלים, מתירה כניסה מחדש. יש להציג בדיקות קורונה שנעשו 72 שעות לפני הטיסה ולבצע בדיקה נוספת בטווח שבין היום הרביעי לשביעי לשהות במדינה.

בישראל פועלים אחרת 

בשעה שמדינות מחליטות להחזיר או לחייב הצגת בדיקות מהנכנסים אליהן, ישראל הציגה גישה מחמירה כשהיא לא מאפשרת כניסה של תיירים כלל (למעט באישור מיוחד). ישראל גם שונה ממרבית המדינות משום שהמחוסנים (האזרחים הישראלים) נדרשים לחובת בידוד של שלושה ימים לאחר הנחיתה, בנוסף לבדיקות קורונה שיש לבצע לפני ההמראה, לאחר הנחיתה ובדיקה נוספת ביום השלישי לאחר הנחיתה.

ניתן לבצע בדיקות PCR לפני הטיסות לחו"ל במכונים שונים, בהם של חברת אומגה (צ'ק טו פליי) המציעה בדיקה מהירה ב-135 שקל (4 שעות) ובדיקה רגילה שתוצאותיה מתקבלות עד 14 שעות במחיר של 75 שקל. בנתב"ג מבצעת חברת פנגיה בדיקה מהירה במחיר של 149 שקל ובדיקה של עד 14 שעות ב-89 שקל. ברשתות הפארם, סופר פארם ו-BE ניתן לבצע בדיקה במחיר שנע בין 90 ל-130 שקל, בדיקות מוצעות גם במד"א בכ-100 שקל. בדיקות אנטיגן מהירות הכוללות תוצאות באנגלית לטובת הנוסעים ניתן לבצע בסניפי גוד פארם בעלות של 49 שקל. את הבדיקות מבצעת חברת סופיה.