מכה לחנ"י: המכרז על אחסון התבואה של ישראל חוזר לנקודת ההתחלה

ביהמ"ש ביטל את הזכיה של חברת גדות במכרז של נמלי ישראל להפעלת מתקני אחסון התבואה הגדולים במדינה, אחרי 70 שנה בהן שלטה ממגורות דגון • זאת, בשל אי עמידתה בתנאי המכרז - הן לגבי הניסיון המקצועי הנדרש והיותה יבואנית תבואות שהשתתפותה אסורה במכרז

מיכל ממותג של חברת גדות / צילום: מירב רביב
מיכל ממותג של חברת גדות / צילום: מירב רביב

באפריל השנה, חברת גדות זכתה במכרז להפעלת ממגורות דגון שבנמל חיפה לתקופה של 6-10 שנים. מדובר במתקנים שמאחסנים כ-75% מהתבואות המיובאות לישראל ושהופעלו ב-70 השנה האחרונות על ידי חברת דגון. שווי הזכייה במכרז מוערך בכ-10 מיליון שקל לשנה.

למרות שגדות כבר החלה להפעיל את הממגורות, בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל את המכרז של חנ"י (חברת נמלי ישראל), פסל את הזכייה של גדות, החזיר את הדיון לוועדת המכרזים של חנ"י לבחירת מפעילה חדשה, וחייב את גדות וחנ"י בהוצאות משפט בסכום של 50 אלף שקל כל אחת. עד שתיבחר מפעילה חדשה, גדות ימשיכו לספק את שירותי אחסון התבואה.

ההחלטה הגיעה לאחר שהמפעילה הקודמת, חברת דגון, וחברת שפיר עתרו לבית המשפט בטענה שגדות לא מספיק מנוסה כדי להפעיל את המתקנים. השופט קובי ורדי קיבל את העתירה וקבע כי "נפלו כשלים בהחלטות חנ"י, שדי בכל אחד מהם בנפרד וקל בחומר בהצטברותם, להביא לפסילת הצעת גדות והחזרת הדיון לוועדת המכרזים".

באפריל השנה זכתה גדות במכרז כאשר למקום השני הגיעה הצעתה של מילניום שירותים ולוגיסטיקה. דגון ביקשה צו מניעה אך נדחתה על ידי בית המשפט המחוזי והעליון. כך שבתחילת אוקטובר החלה גדות להפעיל את הממגורות במקום דגון.

הסיבות המרכזיות לפסילת גדות הן אי עמידה בניסיון המקצועי הנדרש למכרז והיותה יבואנית תבואה בניגוד לכללי המכרז. לפי המכרז, על הזוכה להוכיח ניסיון מצטבר של 3 שנים בהפעלת מסוף לוגיסטי הכולל תנועות של 10,000 משאיות בשנה. לאחר הזכייה של גדות, התברר כי הניסיון שהציגה לא עמד בתנאי המכרז, שכן התבסס של הפעלה של המסוף הדרומי בנמל על ידי גוף אחר שהוא בבעלותה.

לאחר הזכייה במכרז, הוחלפה הגשת הניסיון המקצועי מהמסוף הדרומי למסוף הצפוני, שם עומדת גדות בתנאים. חנ"י וגדות טענו שמדובר בפגם טכני וועדת המכרזים הכירה בניסיון המקצועי של גדות במסוף הצפוני בדיעבד, לאחר הזכייה. השופט ורדי לעומת זאת, קבע כי לא ניתן לרפא את הפגם ולהחליף ניסיון מקצועי כי נפסל.

השופט קבע כי "ישנה חשיבות רבה לראות לנגד עינינו את דיני המכרזים ויציבות, ש"לשחקנים" במכרז תהיה בהירות, ודאות ויציבות, עד כמה שאפשר, ושהם יוכלו לצפות ולהסתמך על תנאי המכרז, אחרת יש חשש להידרדרות באותו "מדרון חלקלק ידוע".

השופט אמנם קבע כי אי עמידתה של גדות בתנאי הסף של הניסיון המקצועי מספיקים לפסילת הצעתה, אך קיבל טענה נוספת של התביעה. ביהמ"ש קבע כי גדות לא יכולה הייתה להשתתף במכרז מלכתחילה מאחר שהיא יבואנית תבואות (מייבאת שמן לבישול ושמן למזון בעלי חיים). לפי הפסיקה, קיים חשש לניגוד עניינים בין יבואן תבואות למי שמפעיל את הממגורות ולכן מדובר בתנאי הפוסל השתתפות במכרז.

השופט ציין כי די באי עמידתה בתנאי הסף של הניסיון המקצועי כדי להביא לפסילת הצעת גדות.

בית המשפט: "יש לבחון את התנהלות חנ"י תחת זכוכית מגדלת"

השופט ורדי מבקר את התנהלותה של חנ"י בנוגע למכרז. נקבע כי לחנ"י ולדגון היסטוריה של הליכים משפטיים בהם חנ"י לא הסתירה את כוונתה להפסיק את המונופול של דגון בשוק הממגורות ולפתוח את השוק למתחרים נוספים. לכן קבע השופט יש לבחון "תחת זכוכית מגדלת" את התנהלותה של חנ"י והחלטותיה שנעשו בדיעבד לאחר זכיית גדול במכרז.

נקבע כי היה מצופה מחנ"י להביא את הטענות לאי עמידת גדות בתנאי הסף לדיון בוועדת המכרזים. זאת לאחר שאלו התבררו רק בעקבות פניית דגון לאחר ההחלטה בוועדת המכרזים. זאת לאור העובדה שגם שליטת חנ"י וגדות עצמן אין מחלוקת שמדובר בטענות ממשיות וכי נפל פגם בהתנהלות המכרז.

את דגון ייצגו עוה"ד אמיר כספרי ורוני פוליטי ממשרד ש. הורביץ. את חנ"י ייצגו עוה"ד יוסי בנקל וענבל רז ממשרד שבלת. את גדות ייצג משרד פירון.

תגובת חברת נמלי ישראל: "חברת נמלי ישראל מנהלת מזה מספר שנים מהלך כולל של רפורמה בתחום הממגורות הנמליות. במסגרת זו התקיים גם מכרז על הממגורה הממוקמת בנמל חיפה שנוהלה מזה למעלה מ-70 שנה על ידי חברת דגון ששלטה באופן בלעדי בענף. מכרז הממגורות נעשה על מנת לשפר את התחרותיות. חברת נמלי ישראל לומדת את פסק הדין ותשקול את צעדיה בהתאם".