התנגדות להעברת השליטה להונגריה? חלל תקשורת מבקשת הבהרות ממשרד התקשורת

זאת בעקבות פרסומים שלפיהם גורמים במערכת הביטחון הישראלית נחושים למנוע את העברת השליטה בחברת הלוויינים לידי 4iG, בשל קשריה של החברה ההונגרית עם ראש הממשלה ויקטור אורבן

לוויין עמוס 17 של חלל תקשורת / צילום: יח''צ
לוויין עמוס 17 של חלל תקשורת / צילום: יח''צ

חברת חלל תקשורת  החליטה לפנות למשרד התקשורת ולבקש הבהרות בנוגע לאישור העברת השליטה בחברה לידי חברת 4iG ההונגרית. זאת בעקבות פרסומים בתקשורת שלפיהם גורמים במערכת הביטחון הישראלית נחושים למנוע את השלמת העסקה, וזאת על רקע קשריה של החברה ההונגרית ובעלי השליטה בה, בעבר ובהווה, עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, הנתפס כמי שפגע בדמוקרטיה בהונגריה ובחופש הביטוי וזכויות האזרח בה.

חלל מפעילה את לווייני התקשורת הישראליים מסדרת עמוס, ולכן העברת השליטה בה מותנית באישור רשמי של הרגולטור הממונה עליה, כלומר משרד התקשורת. עם זאת, משרד התקשורת עצמו נוהג לקיים התייעצויות עם גורמי הביטחון השונים בישראל, ולקבל את הסכמתם טרם מתן אישור להעברת השליטה בחברת תקשורת כגון חלל.

יש לציין כי מאז פרסום דבר ההסתייגויות בתחילת השבוע לא קיבלה חלל כל פנייה ממשרד התקשורת, ומסיבה זו הוחלט בחברה ליזום פנייה בנושא. גם גורמי ביטחון שאליהם פנה גלובס לא התייחסו לסוגיה.

דרוש אישור ממשרד התקשורת וממחזיקי האג"ח

עוד קודם לפרסום דיווחה חלל בשבוע שעבר כי הסכם ההשקעה שנחתם עם 4iG זכה לרוב גדול באסיפה הכללית של בעלי מניותיה. כך, שקבלת אישור משרד התקשורת ואישור מחזיקי האג"ח של חלל הם שני המכשולים העיקריים שנותרו בדרך להשלמת העסקה.

יש לציין כי באחרונה הגיעו בכירי החברה הרוכשת לסבב פגישות עם הגורמים הרלוונטיים בישראל, לקראת אישור העסקה. כך, שהפרסום החדש על אודות התנגדות גורמי ביטחון שונים לעסקה, מגיע בעקבות פגישות אלו.

חלל מסתמכת כיום בעיקר על חוזים ארוכי-טווח עם ממשלות, גופי ביטחון, מפעילות טלוויזיה רב-ערוצית, ספקיות של שירותי תקשורת וערוצי שידור. שני הלקוחות הגדולים של חלל הם ממשלת ישראל וחברת yes, שהיו אחראים ל-33% ול-25% מהכנסותיה בשנת 2020, בהתאמה.

עם זאת, ההסכם של חלל עם yes צפוי להסתיים לכל המאוחר בפברואר 2026 (בעוד קצת יותר מארבע שנים) עקב המעבר של yes לשידור על גבי האינטרנט. במקביל, החליטה ממשלת ישראל לרכוש לעצמה לוויין תקשורת שאותו בונה כיום התעשייה האווירית.

הלווין, הקרוי דרור-1, מיועד להתמקם במקודת שמים 4 מעלות מערב, שהייתה אחראית אשתקד ל-73% מהכנסותיה של חלל מחוזים עם המדינה (24% מסך הכנסותיה של חלל). לפי שעה, לא ברור מתי ישוגר דרור-1 לחלל, אולם זה עשוי לקרות בתוך כמה שנים.

בינתיים נמנעת הממשלה מלחדש חוזים עם חלל בנקודת שמיים זו מעבר למועד סיום חייו הצפוי של הלוויין הוותיק עמוס-3, הממוקם באותה נקודת שמיים. כך, שבינתיים נתקעת חלל בין הפטיש לסדן.

מצד אחד, חטפה החברה מכה משמעותית בעקבות החלטת המדינה להעביר את חוזי ההתקשרות הבאים שלה ללוויין דרור-1. מצד שני, היא מתקשה לאשר גיוסי הון מכיוון משקיעים זרים.

המניה ירדה ב-24% מאז הדיווח ביוני

העסקה בין חלל ל-4iG נחשפה לראשונה כבר בחודש יוני השנה. במסגרת דיווח לבורסה ציינה אז חלל כי התקשרה במכתב כוונות לא מחייב למכירת השליטה בה לחברת התקשורת ההונגרית 4iG.

באותו מכתב כוונות נקבע, כי במסגרת העסקה תקצה חלל 51% ממניותיה לחברה ההונגרית, בתמורה להשקעה של 215 מיליון שקל במזומן. ארבעה חודשים לאחר מכן דיווחה חלל כי שתי החברות חתמו על הסכם מחייב, שבמסגרתו תזרים 4iG לחלל סכום גדול יותר של 221 מיליון שקל כנגד הקצאת המניות.

מחיר המניה בעסקה נקבע על 8.5 שקלים, ושיקף לחלל שווי של 205 מיליון שקל לפני הכסף ושל 426 מיליון שקל אחריו. לשם השוואה, היום נסחרה מניית חלל במחיר של 5.33 שקלים המשקף לחברה שווי של כ-130 מיליון שקל בלבד, לאחר ירידה של 24% מאמצע חודש יוני.

עוד קבע הסכם ההשקעה, כי במועד השלמת העסקה יתפטרו ארבעה מתוך חמשת הדירקטורים הרגילים של חלל, ובמקומם ימונו חמישה דירקטורים מטעם החברה ההונגרית, אשר יהוו רוב בדירקטוריון ויאפשרו את שליטתה בפועל.

מדובר בדירקטורים המייצגים את בעל השליטה הנוכחי של חלל, כונס הנכסים של קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ, ששלטה בחלל עד להתמוטטותה לפני שנים אחדות. מאז ביקש הכונס למכור את מניות השליטה אך לא מצא להן קונה, וכאשר ניסה למכור את המניות בבורסה נתקל בהתנגדות מצד מחזיקי האג"ח של החברה.

ההנהלה ערכה שיחות עם משרד התקשורת

יש לציין, כי בין החתימה על מכתב הכוונות לבין החתימה על ההסכם המחייב ערכה הנהלת חלל שיחות עם נציגי משרד התקשורת. אלו לא פסלו על הסף את ההיתכנות לאישור העסקה ואף לא הצביעו על בעיה כלשהי הכרוכה בה.

כמו כן, יש להדגיש כי חלל פועלת על פי רישיון ממשרד התקשורת, אשר שונה בשנת 2015, וקובע מאז באופן רשמי כי לחברה יכול להיות גם בעל שליטה זר. כך, שלכאורה מותנית העסקה רק בבדיקה של זהות הרוכשת והעומדים בראשה.

חברת 4iG היא חברה ציבורית הונגרית, שמניותיה נסחרות בבורסה לניירות ערך של בודפשט. היא עוסקת בתחום טכנולוגיות המידע והתקשורת, ונמצאת בשליטתו של Jászai Gellért. בהנהלת חלל הסבירו אז, כי השלמת העסקה צפויה לחזק ולהרחיב את פוטנציאל הפעילות של חלל תקשורת במזרח ובמרכז אירופה, וליצור שיתוף פעולה וסינרגיה עם החברות השונות מקבוצת 4iG.