שרי אריסון מכרה מניות בנק הפועלים ב-450 מיליון דולר

שבעה חודשים אחרי המכירה האחרונה שביצעה אריסון והביאה אותה לאחזקה של 11.3%, היא מכרה נתח נוסף ממניותיה בבנק • הקונים הם מוסדיים בארץ ובחו"ל • ברק קפיטל הובילה את המכירה בישראל ובנק אוף אמריקה בחו"ל

שרי אריסון / צילום: יוסי כהן
שרי אריסון / צילום: יוסי כהן

המיליארדרית שרי אריסון ממשיכה במכירות אחזקותיה בבנק הפועלים. מי שבעבר הייתה בעלת השליטה בבנק מוכרת היום (ג') מניות בהיקף של 450 מיליון דולר, במחיר של 30.9 שקלים למניה. הקונים הם גופים מוסדיים מהארץ ומחו"ל ונרשמים ביקושים ערים למניות הבנק. לפני המכירה הנוכחית החזיקה אריסון במניות הפועלים בשיעור של 11.35%, המעניקים לה שווי אחזקה של 4.78 מיליארד שקל. מי שהובילו את הפצת המניות הם ברק קפיטל שעשה זאת בישראל ובנק אוף אמריקה אל מול הקונים בחו"ל.

המכירה האחרונה שביצעה אריסון נעשתה בחודש אפריל, אז מכרה נתח של 4.4% ממניות הבנק - כרבע מהחזקות אריסון - תמורת כ-430 מיליון דולר (כ-1.5 מיליארד שקל) . ה מכירה נעשתה כשנתיים וחצי לאחר שקיבלה את אישור בנק ישראל למכירת מניות השליטה בבנק הפועלים, ביצעה אריסון (באמצעות חברת אריסון החזקות) עסקת ענק שנייה למימוש חלק ממניותיה בבנק.

המכירה, שבוצעה בחודש אפריל מחוץ לבורסה באמצעות הבנקים גולדמן זקס וסיטי, נעשתה לפי מחיר מניה של 25.5 שקל - הנחה של כ-4% על מחיר השוק של מניית הפועלים דאז. היום מחיר המניה של בנק הפועלים עומד על 31.87 שקלים, והשווי של הבנק עומד על 42.1 מיליארד שקל.

את המכירה הראשונה של מניות הפועלים ביצעה אריסון לקראת סוף שנת 2018, אז היא מכרה 4.3% ממניות הפועלים תמורת סכום דומה (קצת יותר מ-1.4 מיליארד שקל) ולפי מחיר מניה של 25 שקלים - הנחה של כ-6% על מחיר השוק באותה עת.

מכירות החזקותיה המרכזיות של אריסון בישראל - מניות השליטה בבנק הפועלים ובשו"ב, הגיעו לאחר שלל פרשות שליליות שנקשרו בשתי החברות ועמדו כנראה ברקע להחלטתה של אריסון להיפרד מהשקעותיה בישראל.

אומנם מבחינה פיננסית ההשקעה בפועלים הניבה לאריסון תשואה סבירה לאורך השנים, ובסיכום תקופה של כ-19 שנה, מתחילת שנת 2000 ועד ספטמבר 2018, אז אישר בנק ישראל את שינוי מבנה השליטה בבנק, הציגה מניית הפועלים תשואה של כ-230%.

ואולם, במהלך שנותיה של אריסון כבעלת השליטה בפועלים הסתבך הבנק בשורה של פרשות - מההשקעות הכושלות במכשירים הקשורים למשבר הסאבפריים, שהסבו לבנק הפסד של מעל מיליארד דולר, ועד הסתבכותו בארה"ב בקשר לסיוע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס, ומעורבותו בפרשת שוחד בארגון FIFA - שתי פרשות שהסתיימו בתשלום של יותר מ-900 מיליון דולר - עיקרו בקשר להעלמות המס בארה"ב.