בנק ישראל | בלעדי

במחאה על הקיצוץ בתקציב: עובדי בנק ישראל סגרו את החשמל בבניין

עובדי בנק ישראל מוחים נגד ההנהלה ומאשימים אותה בחוסר שקיפות • העובדים הורידו במחאה את התאורה כדי להביע "תמיכה" בחיסכון בתקציב

בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל
בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל

עובדי בנק ישראל הורידו היום (ד') את שאלטר התאורה של בניין הבנק שבירושלים. זאת על מנת "לתמוך" ברצון המועצה המנהלית לקצץ בתקציב שהגישה ההנהלה. השאלטר הכללי לא הורד כך שהמחשבים עובדים כרגיל.

הטענה של העובדים היא נגד המועצה המנהלית, שבראשה עומד פרופ' שוקי שמר. לטענת העובדים המועצה מתעקשת לקצץ בתקציב למרות שהמשימות הלכו והתרבו ועל כן העובדים נקטו בעיצום הנוכחי. 

בנוסף, המהלך נועד להלין על כך שהנהלת בנק ישראל לא שקופה מול העובדים. כך למשל, הוועד ביקש להכניס נציג של העובדים בדירקטוריון, ללא הועיל. "העובדים מבינים את המחנק התקציבי ושותפים בכורך המציאות ולו רק שלא יקצצו בעובדים", אמר מקור מקורב לנושא לגלובס. 

העובדים מלינים על חוסר שיתוף הפעולה מצד ההנהלה ועל כך שהם ניזונים משמועות. "כרגע לא מדובר בעיצומים אלא במאבקים סטנדרטיים מול הנהלה שחושבת שיכולה לפגוע בעובדים", אמר אותו מקור. "כל דבר שהוועד עושה הוא משתף את ההנהלה אך זה לא קורה באופן דו כיווני. כך למשל הוועד לא יודע מה קורה בוועדת הביקורת או במועצה המנהלית ומביע חשש מפגיעה בעצמאות הבנק".

נראה כי העיצומים אינם נוגעים לתוספות שכר, שכן שכר עובדי בנק ישראל הוא מהגבוהים במגזר הציבורי. כך שהטענות נוגעות לשמירה על האינטרס הציבורי של יציבות הבנק כאשר היקף העבודה גדל. זאת בזמן שיש תקנים שלא אוישו, כמו זה של ראש חטיבת המטבע, שפרש אך לא נמצא לו עד כה מחליף.

יו"ר המועצה, פרופ' שוקי שמר: "המועצה המינהלית תמשיך לקיים את מחויבותה בהתאם לאחריותה וסמכותה על פי חוק ופועלת ביחד עם הנהלת בנק ישראל, על מנת לאפשר לבנק לבצע את תפקידיו באחריות הציבורית הנדרשת".

ועד העובדים לא מסר תגובה.