השביתה שמאיימת על ארוחת הבוקר בכל העולם: עובדי קלוג'ס בארצות הברית נגד בעלי החברה

כבר שלושה חודשים שסכסוך העבודה במפעלי קלוג'ס מעורר הדים ברחבי ארה"ב • אפילו הנשיא ביידן תומך באיגוד המקצועי שמוביל את השביתה של עובדי קלוג'ס בארצות הברית, שדורשים שיפור במעמדם של העובדים הזוטרים, במאבק נגד בעלי החברה

שביתת עובדי קלוג'ס / צילום: Reuters, אמיליי אלקונין
שביתת עובדי קלוג'ס / צילום: Reuters, אמיליי אלקונין

כבר שלושה חודשים, מאז חודש אוקטובר, מתפתח בארצות הברית סכסוך עבודה יוצא דופן ורב משמעות בארבעה מהמפעלים של חברת קלוג'ס, ענקית הדגנים העולמית וחלק בלתי נפרד מארוחות הבוקר של האמריקאים. העובדים בארבעת המפעלים של קלוג'ס ברחבי ארצות הברית זוכים לאהדה חברתית, במאבק המקצועי שלהם לטובת העובדים הזמניים בחברה.

בתחילת המו"מ הציגה נציגות העובדים ארבע דרישות בפני הנהלת הקבוצה. שלוש מהן נגעו לשימור המצב הקיים - להבטיח את רמת הפנסיה של העובדים, את ההטבות הבריאותיות שלהם, ואת שירותי הבריאות לגמלאים ביניהם. בנוגע לשלושת אלו, לא התגלעו מחלוקות מהותיות בין הצדדים, אלא שהסכסוך פרץ בגלל הדרישה של האיגוד המקצועי לשפר את המעמד התעסוקתי של העובדים הזמניים בחברה, שמהווים 30% מהעובדים ומשתכרים פחות מהעובדים הקבועים, ללא ההטבות הנלוות.

האיגוד המקצועי טוען נגד הנהלת קלוג'ס שהיא הטעתה בכוונה את העובדים הזמניים, כשהבטיחה להם סיכוי להתקדם למעמד של עובדים קבועים עם תנאי שכר משופרים. האיגוד טוען שהנהלת קלוג'ס הבטיחה בעבר שהעובדים הזמניים יוכלו לשפר את מעמדם, בכל פעם שעובדים קבועים יפרשו לפנסיה. אלא שזה לא קרה. כעת מתעקשים השובתים לזכות בהבטחה ברורה של הנהלת קלוג'ס בקשר לכך, "חצובה בסלע", כהגדרתם.

התמיכה החברתית בשובתי קלוג'ס עולה ומתגברת ברחבי ארצות הברית. השובתים כבר זוכים בתרומות מזון מאיגודים מקצועיים מקבילים, כמו גם מעסקים קטנים מקומיים בסביבת המפעלים. התומכים מצטרפים כך לתחושה הקהילתית כלפי קלוג'ס, שהחברה מתעמרת בעובדים שלה לאורך 25 השנים האחרונות, וש"אי אפשר לזרוק אבן, מבלי שתפגע במישהו שהושפע לרעה מתאוות הבצע של קלוג'ס", לדברי אחד העובדים בחברה. אפילו הנשיא ג'ו ביידן מתח ביקורת נגד העמדה העקשנית של קלוג'ס במשא ומתן שלה עם איגוד העובדים.

הנהלת קלוג'ס אכן ניסתה להציע הצעה פשרה בתחילת החודש הזה, אלא שהשובתים דחו אותה משום לא מצאו בה מענה לדרישה שלהם להבטיח את מעמדם של העובדים הזמניים בטווח הארוך. עכשיו הם גם פנו אל הצרכנים האמריקאים בפנייה מיוחדת במינה - לא לרכוש יותר מוצרים של קלוג'ס, שיוצרו אחרי ה-4 באוקטובר - התאריך בו החלה השביתה בארבעה מהמפעלים של הקבוצה. לטענתם, קלוג'ס ניסתה לעקוף את קשיי השביתה הזאת, בהעברת הייצור שלה למפעלים בהם אין שביתת עובדים, כמו למשל במקסיקו, בקנדה, בבריטניה ואפילו באוסטרליה, ומטרתה הסופית של החברה היא לשבור לגמרי את האיגוד המקצועי.

קלוג'ס עידכנו שהם מפטרים את 1,400 העובדים השובתים ומתחילים לחפש מחליפים, ובתגובה לכ, האתר שלהם הוצף בקורות חיים מזויפים ובסופו של דבר נפל.