דוידי גבר על כצמן: נורסטאר לא תקבל חלק מהרווחים שנוצרו לקרן פימי ממכירת אורמת

נורסטאר דרשה מפימי, שלה מכרה בעבר מניות אורמת, כי תעביר לה סכום של 19.5 מיליון שקל בגין חלקה ברווחי עסקה שבה נמכרה השליטה בחברת האנרגיה • בתום ארבע שנים של דיונים דחה בית המשפט המחוזי בת"א את התביעה שהגישה

ישי דוידי / צילום: איתי בלסון ואוהד הרכס, מכון ויצמן למדע
ישי דוידי / צילום: איתי בלסון ואוהד הרכס, מכון ויצמן למדע

ניצחון משפטי לקרן פימי בניהולו של ישי דוידי על חברת ההחזקות נורסטאר שבשליטת חיים כצמן. בתום ארבע שנים של דיונים, דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את התביעה שהגישה נורסטאר כנגד פימי, וקבע כי נורסטאר אינה זכאית להשתתף ברווח שרשמה פימי ממכירת מניות אורמת טכנולוגיות.

בנוסף, חייב ביהמ"ש את נורסטאר (בעלת השליטה בענקית הנדל"ן גזית גלוב) בהוצאות משפט בסך 250 אלף שקל. בפסק הדין מקבלת השופטת באופן מלא את עמדתה של פימי ודוחה את הדרישה של נורסטאר לקבלת 19.5 מיליון שקל בגין מכירת מניות אורמת טכנולוגיות בידי פימי בשנת 2017.

ראשיתו של הסיפור בשנת 2011, אז רכשה פימי חלק ממניותיה של נורסטאר בחברת האנרגיה אורמת תעשיות. הסכם רכישת המניות כלל מנגנון התאמה, שלפיו נורסטאר תהיה זכאית לתוספת תשלום ("אפסייד") מכל מכירה של מניות אורמת תעשיות על ידי קרן פימי, וזאת רק אם מחיר המניה בעת המכירה יעלה מעל רף שנקבע בהסכם ובהתאם לתחשיב מפורט שנקבע בהסכם.

בחודש פברואר 2015 בוצע מיזוג בין אורמת תעשיות ובין החברה הבת, אורמת טכנולוגיות, שבמסגרתו רכשה החברה הבת את מלוא המניות של אורמת תעשיות מידי בעליהן, תמורת הקצאה של מניותיה. במסגרת המיזוג מכרה גם פימי את מניות אורמת תעשיות וקיבלה במקומן מניות אורמת טכנולוגיות.

מחיר המניה של אורמת תעשיות ערב המכירה לא חצה את הרף שנקבע בהסכם, ולכן לא קיבלה נורסטאר תוספת תשלום בגין עסקה זו. שנתיים וחצי לאחר מכן מכרו פימי ומשפחת ברוניצקי את מניות השליטה (22.1%) באורמת טכנולוגיות לידי חברת אוריקס היפנית תמורת כ-630 מיליון דולר.

פימי רשמה תשואה של 300% על השקעתה

פימי, שהחלה להשקיע באורמת תעשיות ב-2012, רשמה לבסוף רווח מצטבר של 300 מיליון שקל ממכירת אורמת טכנולוגיות ותשואה של כ-300% על השקעתה. תהליך ההשבחה שהובילה פימי באורמת טכנולוגיות היה משמעותי ביותר, ביצירת חברה בשווי של 3 מיליארד דולר, בעלת עוצמה פיננסית חזקה ואסטרטגיה של צמיחה לשנים הבאות.

מנגד, רשמה נורסטאר עוד קודם לכן הפסד של כחצי מיליארד שקל על השקעתה באורמת תעשיות, שהחלה בסוף 2007. 

חיים כצמן / צילום: יונתן בלום
 חיים כצמן / צילום: יונתן בלום

בעקבות עסקת המכירה לאוריקס דרשה נורסטאר כי פימי תשלם לה סכום של 19.5 מיליון שקל בגין חלקה ברווחי העסקה. פימי דחתה את הבקשה ובתגובה תבעה נורסטאר את פימי על סכום זה בביהמ"ש.

בתביעה טענה נורסטאר, כי עסקת מכירת מניות אורמת תעשיות לאורמת טכנולוגיות לא הייתה עסקת מכירה קלאסית, אלא אך ורק החלפה פנימית של מניות במסגרת רה-ארגון בקבוצת אורמת, שאין בה כל שינוי מהותי מבחינת בעלי המניות של אורמת תעשיות.

"לשון ההסכם ברורה ותחומה היטב"

עם זאת, בפסק הדין שניתן בשבוע שעבר, דחתה כאמור השופטת מיכל עמית-אניסמן את טענות נורסטאר, וקיבלה את טענות קרן פימי במלואן. בפסק הדין כותבת השופטת, כי "לשון ההסכם ברורה ותחומה היטב ומלמדת על כוונת הצדדים".

לפי השופטת, מלשונו של סעיף 1.02 להסכם עולה, כי "מנגנון ההשתתפות ברווחים, שעליו הוסכם בין הצדדים, יחול על כל מכירה של המניות המזכות בתשלום, המוגדרות כמניות של אורמת תעשיות אשר נרכשו על ידי פימי, לרוכש כלשהו. "לשון הסעיף איננה כוללת כל הגבלה על זהותו של הרוכש ואף לא נקבע בהתאם ללשון הסעיף כי על הרוכש להיות צד שלישי שאינו חלק מקבוצת אורמת", כותבת השופטת.

עוד מציינת השופטת, כי "לא נקבע בסעיף דבר אשר לאופן ביצוע המכירה, בין אם במסגרת הסכם מיזוג או בכל דרך אחרת, ואף לא נקבע דבר אשר לסוג התמורה שתתקבל בגין המכירה, כדוגמת תמורה כספית או על דרך של הקצאת מניות. המכירה הוגדרה בצורה רחבה ביותר בהסכם UPON EACH SALE". בנוסף, קובעת השופטת כי ההסכם הוא חוזה עסקי אשר נערך בידי אנשי עסקים מנוסים ביותר, אשר הסתייעו בטובי עורכי הדין בארץ, ומשכך יש לתת מעמד מכריע ללשון החוזה.