נזילות מוצקה: מודי'ס משנה אופק הדירוג של טבע משלילי ליציב

סוכנות הדירוג מותירה את הדירוג לטבע ללא שינוי, ברמה של Ba2, אך מעריכה כי הנזילות של טבע תאפשר להתמודד עם ההליכים המשפטיים הנוגעים למשככי הכאבים האופיואידיים

טבע / צילום: Shutterstock
טבע / צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר הודיעה סוכנות דירוג החוב Fitch כי היא מותירה את דירוג החוב של חברת התרופות טבע  ללא שינוי, אך משנה את אופק הדירוג משלילי ליציב. מהלך דומה מגיע כעת גם מצד סוכנות הדירוג Moody's. דירוג החוב של טבע על-ידי מודי'ס נותר ללא שינוי, ברמה של Ba2 (אג"ח שאינה בדירוג השקעה), אך האופק של הדירוג שונה משלילי ליציב.

הרקע הוא שלהערכת כלכלני מודי'ס, הנזילות של טבע יכולה להתאים למגוון תרחישים הנוגעים לפשרה בהליכים המשפטיים בנושא שיווק משככי הכאבים האופיואידיים. כזכור, טבע היא צד להליכים רבים בנושא זה בארה"ב, ואף שכבר לפני שנתיים סוכם על מתווה לפשרה, הוא לא נחתם סופית והחשיפה המשפטית ממשיכה להעיק על מניית טבע ועל דירוג האשראי שלה.

"מפחיתה את החוב במהירות ועקביות"

לפי מודי'ס, טבע מפחיתה במהירות ובעקביות את החוב שלה בעזרת התזרים החופשי שהיא מייצרת, ובכך מפחיתה את המינוף מרמות השיא שאליהן הגיעה ב-2019. במודי'ס מעריכים שיחס החוב ל-EBITDA, שהגיע ליותר מ-6 בשיא והיה כ-5.5 בסוף ספטמבר, יירד מתחת ל-5 בשנת 2022. נוסף על כך הם מעריכים שמיחזור החוב שבוצע לאחרונה (במסגרתו הנפיקה החברה אג"ח צמודות יעדי קיימות בהיקף של 5 מיליארד דולר והשתמשה בכסף לפירעון חוב קיים), משמעותו שאת החוב שיגיע לפירעון עד 2024 ניתן יהיה לשלם במלואו מתזרים המזומנים החופשי של החברה.

במודי'ס צופים שבשנת 2022 טבע תציג צמיחה במכירות התרופות המקוריות שלה, אוסטדו לטיפול בהפרעות תנועה ואג'ובי לטיפול במיגרנה, ואלה יותר מאשר יפצו על המשך הירידה במכירות הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה. לדבריהם יש מספר הזדמנויות בפייפליין הגנרי של טבע ובסך הכול יש לחברה פוטנציאל לפחות לפצות על המוצרים שמכירותיהם יורדות, אם כי הציפיות של מודי'ס לצמיחה אינן גבוהות.

"הדירוג משקף את המעמד המוביל"

לפי כלכלני מודי'ס, הדירוג הנוכחי "משקף את היקפי הפעילות של טבע הן בגנריקה והן בתרופות מקוריות, את הגיוון הגלובלי שלה ואת המעמד המוביל שלה כחברה הגנרית הגדולה ביותר בעולם".

טבע , המנוהלת על-ידי קאר שולץ, נסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב בשווי שוק של 9 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה ירדה מתחילת 2021 ב-15%.