גם בבריטניה ובגרמניה שוקלים סגר: האומיקרון סוגר את אירופה

הסגר בהולנד נכנס אתמול לתוקף, ובינתיים גם בבריטניה ובגרמניה שוקלים הטלת סגר אחרי החגים בשל הזינוק בתחלואה • מוקד ההתפרצות הקשה ביותר נמצא כעת בבריטניה, שבה נרשמו עד כה כ-35 אלף מקרי אומיקרון

אנשים עומדים בתור לזריקת בוסטר, בלונדון בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Matt Dunham
אנשים עומדים בתור לזריקת בוסטר, בלונדון בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Matt Dunham

מראות חדשים-ישנים נראים בימים האחרונים באירופה על רקע הבהלה מהשלכות התפרצות וריאנט האומיקרון ביבשת. הולנד נכנסה אתמול (ב') לסגר נוקשה שיימשך כחודש, דומה לאלה שהוטלו בעבר, שכולל את סגירת כל החנויות הלא-הכרחיות והפסקת הלימודים בבתי הספר. דנמרק הקדימה את היציאה לחופשת חג המולד לתלמידים והטילה שורת הגבלות על מגזר האירוח וסגירת מועדונים ומדינות אירופיות נוספות החמירו את דרישות הכניסה, כדי לנסות ולבלום התפשטות מהירה יותר של הווריאנט המדאיג.

מוקד ההתפרצות האירופי הוא כעת בריטניה, שבה נרשמו עד כה כ-35 אלף מקרי אומיקרון והווריאנט הפך לדומיננטי באזורים רבים בממלכה. בסך הכל, נכון לאתמול בערב, נרשמו כ-90 אלף מקרי קורונה חדשים ביממה. ממשלתו של בוריס ג'ונסון ניצבת בפני לחץ כבד להטיל הגבלות על החיים הציבוריים כדי להאט את ההתפשטות, שביחד עם ההדבקות בזן הדלתא גורמת לשבירת שיאי תחלואה במדינה. שר הבריאות סג'יד ג'אוויד אמר אתמול כי המצב הקשה אינו מאפשר "לפסול אפשרות של סגר עוד לפני חג המולד", שייחגג בסוף השבוע הנוכחי.

גם אם הדבר לא יצא לפועל, הרשויות בבריטניה מתלבטות אם להטיל סגר אחרי החג, ובאיזו מתכונת. אחת האפשרויות הנשקלות היא למנוע כניסה לחללים סגורים באופן גורף, כולל מסעדות וחנויות ולמעט מקומות עבודה. בריטניה נפגעה באופן קשה מבחינה כלכלית ממגפת הקורונה, והממשלה השמרנית מנסה לשמור על תחזיות הצמיחה האופטימיות שפורסמו בימים שלפני וריאנט האומיקרון, מתוך הערכה כי המדינה התגברה על המגפה באמצעות קמפיין חיסון.

כעת, הפוקוס העיקרי של הממשלה הוא לחסן במנות "בוסטר" כמה שיותר תושבים, וקרוב ל-30 מיליון בריטים, מחצית מהמבוגרים, כבר קיבלו את החיסון השלישי. קצב החיסונים אתמול עמד על יותר ממיליון ביום. העסקים בבריטניה פתוחים כרגיל אך התושבים נדרשים לחבוש מסכות בחללים סגורים ובתחבורה הציבורית.

גם בגרמניה שוקלים סגר

בגרמניה, שר הבריאות החדש קרל לאוטרבאך הודיע כי לא יוטל סגר בימים הספורים שנותרו עד לחג המולד, אולם הממשלה שוקלת הטלת סגר לאחריו. בין היתר, נשקל ביטול אירועים המוניים, צמצום מספר האנשים המותר בחללים סגורים ועוד. גל תחלואת הדלתא שפרץ במדינה בחודש שעבר דועך בימים אלה, אולם הרשויות חוששות מגל נוסף של תחלואה באומיקרון, כפי שמתרחש בבריטניה.

גרמניה ומדינות נוספות גם הודיעו על מניעת כניסה של תיירים שיגיעו מבריטניה ומנורבגיה, גם היא מוקד התפרצות. גם צרפת אוסרת על תיירים בריטיים להיכנס לשטחה. אוסטריה תחמיר את דרישות הכניסה באופן כללי ותדרוש בדיקת PCR ממי שהתחסנו פעמיים אך החיסון שלהם אינו בתוקף. בצרפת בוטלו חגיגות השנה החדשה ומופע זיקוקים והממשלה הגדירה תוקף חיסונים במטרה לעודד התחסנות בבוסטר, כפי שעשתה גם אוסטריה.