למרות האומיקרון, אוסטרליה משנה גישה: לא עוד סגרים ומגבלות

אוסטרליה נודעה במדיניות הקורונה הקשוחה שלה, עם סגרים מחמירים והגבלות קפדניות, שעזרו לה לשמור את מספרי המאומתים והמתים נמוכים יחסית • עכשיו, למרות התפרצות האומיקרון, ראש הממשלה סקוט מוריסון אומר כי הגיע הזמן לנקוט גישה אחרת, ולהפסיק להשבית את החיים של האזרחים

מתחם בדיקות קורונה בסידני, אוסטרליה / צילום: Associated Press, Mark Baker
מתחם בדיקות קורונה בסידני, אוסטרליה / צילום: Associated Press, Mark Baker

מספר מאומתי הקורונה שובר שיאים באוסטרליה בימים האחרונים, בעיקר בגלל התפשטות זן האומיקרון - רק היום (ג') נרשמו כ-4,600 מאומתים, אחרי השיא הקודם של כ-4,100 מאומתים בסוף השבוע האחרון. אבל למרות המספרים האלה, הממשלה האוסטרלית מסרבת לחזור ליד הקשה של סגרים ומגבלות. ראש הממשלה האוסטרלי סקוט מוריסון אמר כי "הגיע הזמן להתייחס לאזרחים האוסטרליים כאל מבוגרים", ולסמוך על שכל ישר ואחריות אישית, ולא עוד על השבתה כמעט מוחלטת של החיים באוסטרליה.

לאורך השנתיים האחרונות, אוסטרליה נודעה במדיניות קפדנית במלחמה מול הקורונה, עם סגרים מהירים וממושכים וריחוק חברתי מוקפד מאוד. בזכות אלה אוסטרליה גם הצליחה לשמור על מספרי הקורונה נמוכים ביחס לעולם - עם אוכלוסייה של 25 מיליון, אוסטרליה דיווחה על כ-260,000 נדבקים אצלה, ו-2,154 מקרי מוות, לאורך כל תקופת המגפה. מבצע החיסונים המקיף הביא להסרה של הסגרים ופתיחה של המשק רק בשבועות האחרונים, אלא שאז הגיע האומיקרון.

למרות ההתפשטות המהירה של האומיקרון, דיווח גרג האנט, שר הבריאות הפדרלי של אוסטרליה, ש"רק חלק קטן" מהמאומתים הגיעו לבתי חולים, ואף שמספר המאושפזים זינק בימים האחרונים, הוא נותר נמוך בהרבה מאשר במהלך הגל הרביעי של הדלתא.

תחת זאת, ראש הממשלה מוריסון לא נרתע מהשיא החדש של המאומתים, שנספר רק היום. מוריסון הודיע כי הגיע הזמן של אוסטרליה לשנות גישה מול הקורונה, גם בתוך ההתפשטות של האומיקרון, ולהרפות ממדיניות היד הקשה של הממשלה, שכללה, כאמור, איסורים, הגבלות וסגירת אנשים בבתים.

ראש הממשלה מוריסון מתעקש שהמאבק בגל החמישי, בכל הנוגע לעטיית מסכות וריחוק חברתי, צריך לעבור לידי האזרחים, במקום צווים ואיסורים ממשלתיים. "אנחנו לא חוזרים לסגרים", הוא התחייב, "אנחנו מתקדמים הלאה, כדי לחיות עם הנגיף הזה בעזרת שכל ישר ואחריות אישית".

כחלק מהשינוי, הרשויות האוסטרליות מגבירות את מבצע חיסוני הבוסטר. 80% מהאוסטרלים עד גיל 16 מחוסנים כבר בחיסון הכפול, ומוריסון קורא עכשיו לרשויות המקומיות לפתוח מחדש מאת מוקדי חיסונים, שהספיקו להיסגר כבר, לטובת זריקות הבוסטר, בתקווה שיאפשרו חיים לצד המגפה.