ה-CV שלכם לא יכול לעמוד במשימות שאתם מפילים עליו

קורות חיים ופרופיל לינקדאין הם מאד מוגבלים ביכולת לפתוח דלתות, לכן שדרוג שלהם הוא בזבוז כסף

ה-CV שלכם לא יכול לעמוד במשימות שאתם מפילים עליו / צילום: Shutterstock
ה-CV שלכם לא יכול לעמוד במשימות שאתם מפילים עליו / צילום: Shutterstock

הרבה מאד אנשים מאמינים שמסמך קורות חיים טוב יכול לפתוח כל דלת, רק צריך למצוא את העלי באבא הנכון שיכתוב אותו ו"שומשום היפתח".

הם זורקים כסף על כתיבה, שכתוב, שדרוג קורות חיים ולינקדאין, אבל לא קורה שום דבר חדש - המעסיקים שלא הגיבו למסמך הישן, ממשיכים לא להגיב גם לחדש. למרות הטיפול במסמך לא נפתחות הזדמנויות לתפקידים שונים מאלה שהניב המסמך הישן, פשוט משום שקורות חיים לא יודעים לעשות את העבודה הזאת.

מאדמיניסטרציה לדיגיטל

האביזר הזה, טוב ככל שיהיה, לא מסוגל לסייע בהסבות מקצועיות, בקושי מניב הזדמנויות לשינוי בתוך אותו עולם מקצועי, וגם זה בתנאי שיורדים לתפקיד שממוצב נמוך יותר (למשל מחשבות לניהול פרויקטי כספים, מעבר לרכש וכד').

רק אתמול נתקלתי בפוסט של מזכירה שסיימה קורס דיגיטל ורוצה לעשות הסבה למקצוע החדש, וכעת היא מחפשת יועץ שיכתוב לה מסמך קורות חיים לצורך המשימה. מיד קפצו ארבעה איש שהציעו את מרכולתם, ואני שואלת את עצמי מה הם כבר יכולים לכתוב שם שיביא מעסיקים פוטנציאליים להזמין אותה לראיון עבודה? הרי מסמך קורות חיים משווק את עברו של העובד, את ניסיונו במקצוע הקודם, ולא את עתיד, מה גם שאין דבר וחצי דבר בין המקצוע הישן לחדש.

למעשה המשימה שהמזכירה הזו מפילה על קורות החיים שלה היא כפולה ומכופלת - גם הסבה מקצועית, וגם קפיצה של כמה מדרגות בבת אחת במעלה פירמידת מיצוב המקצועות (מאדמיניסטרציה לשיווק) - אתגר ששום מסמך ללא יכול לעמוד בו, גם אם החכם באדם יכתוב אותו.

האמת היא שקורות חיים מתקשים גם עם משימות הרבה יותר פשוטות ולכאורה טבעיות - קידום קריירה לתפקיד בכיר יותר או לתפקיד מקביל בחברה איכותית. זאת כי מבחינת המעסיק הפוטנציאלי מדובר בסיכון מיותר - העדפת עובד שעוד לא התנסה בתפקידים בסדר גודל הנדרש, על פני מועמדים שכבר מילאו תפקידים באותו סדר גודל ויותר, וברקורד שלהם חברות שממוצבות גבוה יותר מהחברה המגייסת.

מעסיקים לא מחפשים פוטנציאל

הרי בתוך הארגון יש מספיק עובדים שאפשר לקדם לתפקיד בכיר/איכותי יותר, עובדים שיתרונותיהם וחסרונותיהם ידועים למעסיק, אז למה להסתכן עם מישהו לא מוכר מבחוץ? מעסיקים לא קונים פוטנציאל, בוודאי לא כשבשוק יש מספיק מועמדים שכבר הוכיחו הצלחה.

במילים אחרות, מעסיקים יתנו או לא יתנו הזדמנות קודם כל על פי זהות החברות הקודמות בהן המועמד עבד ומיצובן בשוק, ועל פי הגדרות התפקידים שמילא בהן, והם כלל לא יטרחו לקרוא את תוכנם של התפקידים של מי שלא עברו את סף איכות המעסיקים ואיכות ההשכלה.

זו הסיבה ששדרוג לינקדאין וקורות חיים לא מניב הזדמנויות טובות יותר, אלא אם הפרופיל/המסמך המקורי עילגים, ו/או משובצים בשגיאות כתיב, דבר שאיננו כה נדיר, אך בשביל זה לא צריך יועץ. מספיק לפתוח לינקדאין ולהעתיק מבעלי תפקידים מקבילים ניסוחים תקינים, אם כי גם זה לא ממש יעזור, כי העילגות תצוף במלוא הדרה בראיון העבודה.

אז מה צריך לעשות? כפי שכבר כתבתי לא אחת בעבר, קידום אמיתי מתרחש כמעט אך ורק באותו הארגון בו עובדים, לכן מלכתחילה יש לבחור בארגונים שבהם יש אופק קידום סביר, אחרת תגיעו די מהר לתקרה. ואם מיציתם את פוטנציאל ההתקדמות בחברה, או שהתפקיד הבא לא נראה באופק, המהלך המומלץ הוא לזוז לתפקיד מקביל בחברה עם פוטנציאל קידום גדול יותר, לעיתים אף במחיר הליכה זמנית לאחור (תלוי בגיל, בשלב בקריירה, ועוד).

עשו הסבה בתוך העבודה

ובאשר להסבות מקצועיות, לפני שרכשתם ניסיון התחלתי לפחות בתחום, אין לכם מה לנסות ולהבקיע את החומה בעזרת קורות חיים, זה גדול על חתיכת הנייר הזו. הדרך הנכונה היא לעשות ככל יכולתכם כדי להתנסות במקצוע החדש בחברה בה אתם עובדים, אפילו במקביל לתפקידכם הנוכחי, ואם זה לא מתאפשר, אז בחברה הבאה. כנסו לעבודה במקצוע הנוכחי שלכם, וכשתוכיחו את עצמכם נסו לקבל הזדמנות. בד בבד הפעילו את כל רשת הקשרים שלכם, אולי מישהו יצליח לפתוח לכם דלת שלא היתה נפתחת בלעדיו, ותצליחו לשכנע את המראיין לתת לכם הזדמנות, ולו לתקופת ניסיון.

רק אל תזרקו כסף על שידרוג פרופיל לינקדאין וקורות חיים, וזכרו - קריירה זה הפוך ממה שחשבתם. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה