אושר לקריאה ראשונה: דמי אבטלה ישולמו במלואם למי שמשתתפים בהכשרה מקצועית

עפ"י החוק, דמי אבטלה ישולמו במלואם למי שמשתתפים בהכשרה מקצועית, ולא יקוזזו, כבעבר, 30% מדמי האבטלה • אפרת רייטן-מרום, יוזמת החוק, קראה למשרד הכלכלה להכין מחקר בנושא – ואם יובטח מעמדם של ההכשרות המקצועיות, לקבוע אותו באופן קבוע • ד"ר רינת כהן: 71% מהמשתתפים בהכשרות בעשור האחרון - הושמו בעבודה

אפרת רייטן, יו''רית ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
אפרת רייטן, יו''רית ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת העבודה והרווחה אישרה הבוקר (ב') לקריאה ראשונה את הוראת השעה למתן דמי אבטלה מלאים למשתתפי הכשרה מקצועית שיזמה ח"כ אפרת רייטן מרום. על פי החוק דמי אבטלה ישולמו במלואם למי שמשתתפים בהכשרה מקצועית, ולא יקוזזו, כבעבר, 30% מדמי האבטלה. יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום ויוזמת החוק קראה למשרד הכלכלה להכין מחקר בנושא - ואם יובטח מעמדם של ההכשרות המקצועיות, לקבוע את החוק באופן קבוע. לדברי אתי עטיה, מיוזמי החוק, הוא יעודד תעסוקה ויציאה לעבודה והוא "צודק ומוסרי". ח"כ ולדימיר בליאק התריע כי ההכשרות המקצועיות טרם מיצו את יכולתן, והמובטלים הרבים שיצאו לחל"ת - טרם שבו לעבודה.

נועה שוקרון, נציגת אגף התקציבים, הסבירה בדיון כי המשק התאושש מהסגרים הקודמים, וכך מראים שיעורי האבטלה, שכיום עומדים על כ-5.9% כולל אלו שיצאו לחל"ת - ולכן החוק החדש מוצע כהוראת-שעה, לשנה בלבד, ולא כחוק קבוע. לדבריה, עלות החוק היא כ-5 מיליון שקלים לשנה.

ד"ר רינת כהן, מנהלת האגף להכשרה מקצועית במשרד הכלכלה, הדפה את הטענות של חברי הכנסת על כך שההכשרות לא מותאמות למאה ה-21. היא ציינה כי בשנה האחרונה השתתפו 3,700 אנשים בהכשרות מקצועיות, 3,850 לומדים נוספים במסלול נוסף וכ-7,000 שוברים שולמו להכשרות פרטיות. רוב ההכשרות, לדבריה, נעשו בשיתוף עם המעסיקים - ולכן הן מותאמות למצב המשק ולדרישות המשתנות. לדבריה, 71% מהמשתתפים בהכשרות בעשור האחרון - הושמו בעבודה.

יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום מסרה: "מדובר בצעד חשוב והכרחי בעיקר לאור תקופה כלכלית לוטה בערפל וחוסר וודאות עצום עבור אזרחים רבים שנמצאים ללא עבודה וכאשר ענפי פרנסה רבים נסגרים נוכח הגבלות לטובת בריאות הציבור בעקבות התפרצות מחודשת של זן האומיקרון.

"עלינו לסייע לאזרחים שנמצאים מחוץ למעגל העבודה לרכוש מיומנויות, להתאים עצמם לשוק העבודה המשתנה ולהעלות את הפריון במשק. לא נוכל לעשות זאת, אם מובטלים יצטרכו לבחור בין קרטון חלב או כיכר לחם נוסף, לבין הכשרה מקצועית למען עתידם".