שר החקלאות: השנה צפוי מחסור של 500 מיליון ביצים; צריך תוספת של מכסות

היום נערך בוועדת הכלכלה דיון על הרחבת מכסות הביצים בישראל • שר החקלאות עודד פורר: "התקנות הווטרינריות דורשות תוספת של 500 מיליון ביצים בשנה" • ארגון מגדלי העופות: "אתה מקדם את ביטול התכנון של משק הביצים"

שר החקלאות עודד פורר בוועדת הכלכלה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר החקלאות עודד פורר בוועדת הכלכלה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

היום (ב') בצהריים התקיים חלקו הראשון של דיון שיימשך בימים הקרובים בוועדת הכלכלה על הרחבה של מכסות הביצים בישראל.

ישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם בהן נהוג תכנון ריכוזי של משק הביצים, במסגרתו שר החקלאות נדרש לאשר מדי שנה את גובה מכסות הביצים, ולאחר מכן מועצת הלול מחלקת אותן בין המגדלים. לקראת 2022, שר החקלאות עודד פורר שואף לחלק עוד כמות משמעותית (25% מהכמות הנוכחית) של מכסות הביצים, זאת כדי לפצות על כניסתן לתוקף של תקנות וטרינריות חדשות ועל המחסור שייגרם עקב ההתפרצות האחרונה של שפעת העופות בלולים בישראל. 

"זמן לא טוב מבחינת הענף" 

שר החקלאות פורר פתח את הדיון ואמר: "אנחנו מגיעים לדיון הזה בזמן לא טוב מבחינת הענף - התפרצות שפעת העופות. חלק ממה שאני מנסה לקדם בתקנות זה נושא הבריאות. צריך להבין באיזה מצב נמצא הענף טרם הבאת התקנות: 91% מהלולים הם ללא רישיון עסק. 36% מהלהקות בישראל בשנת 2020 היו נגועות בסלמונלה. מבחינת ביטחון המזון, גידול הצריכה בישראל הוא דרמטי. לכן חייבים לייצר מצב של יתרות במשק כדי לספק את הביצים לאזרחי ישראל.

"אופן הפיזור של ענף ההטלה הוא כזה שכתוצאה ממדיניות ממשלתית, מכסות הגיעו בעיקר ליישובי הצפון, מתוך תפיסת עולם שזה יביא ליישוב שם, אבל זה מביא לצפיפות חסרת תקדים שמייצרת חשיפה למחלות. שיעור התחלואה בלולים בצפון הוא דרמטית גבוה יותר מאשר בלולים אחרים בגלל הקרבה בין הלולים. בעבר ייצאנו עוף, אבל האיחוד האירופי הטיל הגבלות על יבוא מאיתנו בגלל זה. בגלל המחלות, גם כמות ההטלה יורדת".

שר החקלאות הרחיב על נושא שפעת העופות ואמר: "אנחנו נמצאים בהתפרצות חמורה מאוד של שפעת העופות, התפרצות שלא ידענו שנים ארוכות. התפרצות ביישוב עם צפיפות גבוהה של לולי סוללה תוביל לא רק להשמדת עופות וביצים, אלא תביא גם לפינוי של היישוב.

"התבקשתי לקדם הליך מהיר של מעבר ללולים חדשים ורחוקים מהיישובים. אמרו לי במועצת הלול שלא יכולה להיות התפרצות של שפעת העופות בלולי ההטלה, ורצה הגורל והנה אנחנו במצב הזה. התבקשנו להשמיד 320,000 אלף עופות. התפללנו שהאירוע לא יזלוג הלאה, אבל הוא זלג. זה יוביל למחסור של בין 15 מיליון ל-20 מיליון ביצים בחודש. נכון להיום, אני לא יודע מה יקרה מחר בבוקר מבחינת ההדבקות".

פורר הוסיף כי "אגרת של משרד החקלאות קבעה שהחל ממרץ 2022 לא יתאפשר אכלוס של להקות עופות ללא האישורים הווטרינריים. אנחנו נמצאים באירוע ענק - ביקשתי פתיחה ליבוא של 100 מיליון ביצים בישראל. אבל אני לא ידוע אם נוכל לייבא כל-כך הרבה, ולכן צריך תוספת של מכסות. הגורמים המקצועיים הציגו הערכות של מחסור בין 300 מיליון ל-650 מיליון ביצים כתוצאה מיישום התקנות הווטרינריות, קבענו שיהיו חסרות 500 מיליון ביצים. האג'נדה שלי היא שהענף צריך להיות מתאים למה שקורה ברמה הבינלאומית ובהתאם לתקנות. קבענו שמכסות חדשות יינתנו רק למי שבונה לול ללא כלובים".

מנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן-פס, אמרה כי "בלי קשר לנושא ביטול התכנון, שהתקבל בהחלטות ממשלה (אך ידרוש חקיקה ראשית, ע.א), בסמכות השר לקבוע תקנות לגבי כמות המכסות הנוכחית. המכסות החדשות לא יהיו זמניות אלא קבועות. לא יכול להיות שיבנו לול ואז יהיו בחוסר ודאות. אנחנו מבקשים להרחיב את המכסות ב-615 מיליון ביצים". תוספת זו מורכבת מ-500 מיליון כתוצאה מיישום התקנות הווטרינריות ועוד 115 מיליון יתרות שהשר פורר מבקש להוסיף למשק. 

"שפעת העופות נפלה כפרי בשל לידי שר החקלאות" 

יו"ר ארגון מגדלי העופות, מרדכי אלקבץ, אמר: "לצערי, הדיון הוסט לכיוון שפעת העופות. אני לא מקל באירוע, אבל גם באירופה יש מוקדים של שפעת העופות. חלק מהאירועים אירעו בלולים עם ההגנה הביולוגית הגדולה ביותר, כי היא מועברת גם על-ידי בני אדם.

"אירוע שפעת העופות נפל כפרי בשל לידי שר החקלאות שרוצה להרחיב את המכסות. אנחנו תחת מתקפה תקשורתית עם נתונים לא נכונים, שמטרתה להצדיק את מדיניות שר החקלאות והאוצר לבטל את התכנון. בישראל יש פחות סלמונלה מהסוגים המסוכנים מאשר באירופה. ב-OECD יש פחות מע"מ על הביצים, אי-אפשר להשוות את המחירים. בואו נייבא את כל החקלאות הטורקית בישראל, אולי יהיה קצת יותר זול!

"מחירי הביצים בישראל עלו פחות מאשר מכל מוצרי המזון בישראל. ההורים שלי חיו ממכסות הביצים, 2000 משפחות בגבול הלבנון חיות מזה. אתם לא תוזילו את הביצה באגורה! לשמחתנו יש חברי כנסת שמבינים את חשיבות ההתיישבות, והרפורמה פוצלה מחוק ההסדרים. אם היית שואל את גורמי המקצוע במועצת הלול, היית מגלה שאנחנו בשוק שמוצף בביצים, ומי שנהנות מזה הן הרשתות, כי המחיר של הביצים הוא תחת פיקוח, והן אונסות את המגדלים. כשאתה מציע הגדלה של מכסות הביצים, אתה מקדם את ביטול התכנון".

אלעד מלכא, מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו", אמר בדיון: "לגבי היקף המכסות, זה נועד לשמור על המצב הקיים בניכוי מימוש התקנות הווטרינריות. מחיר הביצים בישראל הוא הרביעי בעולם. אנחנו חושבים שצריך להגדיל את מכסות הביצים ב-500 מיליון לפחות.

"אנחנו גם חוששים שמועצת הלול לא תחלק את המכסות החדשות: ב-2021 היו אמורים לחלק מכסות חדשות סך-הכול בהיקף של 85 מיליון ביצים. מועצת הלול התמהמהה עם זה או לא הספיקה או רצתה לא להספיק, וככה הגענו לסוף 2021 בלי שחילקו אותן. בנוסף, גודל כל מכסה זה רק 500 אלף ביצים בשנה, ומכסה קטנה כל-כך לא שווה את זה כלכלית. כמו כן, ממשיכים את מדיניות הקפאת המכסות ללולים במרכז הארץ".