הסכמות עם המגדלים או 2022 ללא תכנון? מו"מ מרתוני על מכסות הביצים

עדיין לא נרשמו הסכמות משמעותיות במגעים על מכסות הביצים • יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון: "ניתן בתוך שעה לגבש את נוסח התקנות. אין טעם להתנגח פה, עם ישראל לא יהנה מזה" • ביטון פיזר את הישיבה והצדדים יצאו למו"מ, בסופו נדע האם הגיעו להסכמות, או ששנת 2022 תתחיל בלי שהוסכם על תכנון בענף הלול

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

לאחר מו"מ שנמשך במהלך כל הבוקר (ה') בנושא הרחבת מכסות הביצים בישראל, עדיין לא נרשמו הסכמות משמעותיות. משרד החקלאות תומך בהגדלת הייצור ב-615 מיליון ביצים בשנה כדי לפצות על נזקי שפעת העופות וכדי לאפשר מעבר חלק ללולי חופש בתקן וטרינרי איכותי יותר, בעוד המגדלים חוששים שמדובר בצעד ראשון בדרך לסיום המודל הכמעט-ייחודי לישראל של תכנון ריכוזי בענף.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון: "הגענו למועד האחרון. חובתנו ככנסת לעמוד בלוחות הזמנים שהמחוקק קבע לנו. הייתי מאוד מעורב בימים האחרונים והקצנו לזה עשרות שעות. אני לא רואה מרחק עצום בין הצדדים, ניתן בתוך שעה לגבש את נוסח התקנות. אני מתכוון לעשות כל מה שאני יכול כדי להביא בשורה ולסיים את סוגיית התקנות בענף הלול. אין טעם להתנגח פה בוועדה הזאת, עם ישראל לא יהנה מזה ואין בזה טעם. אחרי הדיון נצא למו"מ, אני אתן לכם עד 14:30. אם יהיו התקדמויות דרמטיות, נחדש את הישיבה ב-15:30. אחרת - נלך הביתה באופן משברי".

אביר קארה: "אני תומך באופן מלא בביטול משטר התכנון. הגיע הזמן לזה ב-2021, יוקר המחיה גבוה באופן מכעיס. זה לא רק ביצים - דגים, טונה, בשר, עוף, פירות, ירקות… סל הקניות בסופר הוא יקר. אנחנו צריכים להביא בשורה לאזרחי ישראל ביוקר המחיה. הרושם שלי הוא שהמגדלים לא רוצים להגיע להסכמות עם השר. דמיינתי מצב שבו אנחנו מנסים לתכנן את המסעדות. דמיינו מה זה היה עושה למחירים שהיינו עושים מועדון סגור ל-4,000 מסעדות בכל ישראל. בכל מקום שהמדינה מתערבת, האיכות יורדת, היעילות יורדת והמחיר עולה. אני תומך בזה שכל מגדל במדינת ישראל יוכל לגדל מטילות בלולי חופש. בלי מכסות ובלי שום דבר.

ח"כ מוסי רז: "אני חולק על דבריו של אביר קארה. יש מקום להתערבות ממשלתית. צריך להגיע לפשרה שלא פוגעת בחקלאים".

מיד לאחר מכן, יו"ר הוועדה מיכאל ביטון פיזר את הישיבה, והצדדים יצאו למו"מ שצפוי להימשך כשעתיים. בסופו, נדע האם הגיעו להסכמות, או ששנת 2022 תתחיל בלי שהוסכם על תכנון בענף הלול. במקרה כזה, ניכנס לאזור דמדומים חוקי בו טכנית אין תכנון ריכוזי לביצים וכל אחד יכול לגדל, אך ניתן בכל רגע לחדש אותו בדיעבד.