"הקורונה יצרה מצב שבו יש זרימה קבועה של לקוחות. בהתחלה היו עשרות ואח"כ מאות"

עופר צוקר בן 51 מגבעתיים • מייסד ובעלים של אתר Kidsbest, חנות מקונות למכירת מוצרי ילדים, צעצועים, ספרים, כרטיסים להצגות ועוד • "בשלושה-ארבעה חודשים הראשונים ההזמנות עמדו רק על כ-50-70 הזמנות לחודש. די מעט והרבה מפחיד" •  גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

עופר צוקר, מייסד ובעלים של אתר kidsbest / צילום: תמונה פרטית
עופר צוקר, מייסד ובעלים של אתר kidsbest / צילום: תמונה פרטית

רוב חייו הבוגרים עבד עופר צוקר כשכיר. עד 2019, וב-15 השנים שקדמו לה, הוא עבד באפריקה ישראל. בתפקידו האחרון עבד כראש אגף מכירות. פתאום הוא הרגיש שזה כבר לא בשבילו. "לא יכולתי יותר להשלים יותר עם העובדה שאני חוזר כל יום ב-20:00 הביתה. העבודה כבכיר וכחבר הנהלה באפ"י היא מאוד מאומצת ומאוד מחייבת. בקושי ראיתי את הילדים. וחשבתי לעצמי שלא כך אני רוצה להעביר את השנים החשובות שלהן, ובכלל. ההחלטה לצאת לעצמאות נפלה בן רגע. הרבה הסתכלו עלי כמי שנפל מהעץ וגם אמרו לי: מי עוזב ג'וב כזה. אבל הסברתי להם שזה קל מאוד כשאתה שלם עם זה".

בנובמבר 2019 הקים צוקר את אתר kidsbest, חנות מקוונת למכירת מוצרי ילדים, צעצועים, ספרים, כרטיסים להצגות ועוד, אך עם ערך מוסף: האתר כולל דירוג ייחודי שמאפשר להורים לבחור את המוצר שהכי מתאים לצרכי הילד שלהם, לפי קטגוריית גיל ולפי סוגי מיומנויות שהם רוצים לפתח. זאת, על בסיס דירוג מומחים ודירוג הורים. "הטריגר להקמת האתר היה האהבה לילדים ולעולם החינוך, ובעיקר העובדה שמצאתי עצמי כאבא צעיר אף פעם לא יודע מה לבחור לילדים", הוא מספר.

רגע אחרי הפתיחה החגיגית של העסק החדש, הגיעה הקורונה. "העסק היה בחיתוליו כשהקורונה פרצה. החודשים הראשונים, כאשר אתה עדיין לא מוכר, גם מול הספקים בשוק וגם מול הלקוחות, היו מאוד מאתגרים. ההתבססות בהתחלה הייתה על יותר מפה לאוזן. בשלושה-ארבעה חודשים הראשונים ההזמנות עמדו רק על כ-50-70 הזמנות לחודש. די מעט והרבה מפחיד. אבל לאט לאט בתקופות שלאחר מכן, בעצם די כל רבעון - העסק הצליח להכפיל את עצמו. בעיקר כי אנשים התחברו לקונספט. היום אנחנו על סביב 500 הזמנות בחודש, ועדיין חווים גידול משמעותי מדי חודש".

לאחר חבלי הלידה, בסופו של דבר הקורונה התבררה כברכה. "לבסוף העסק פרח בתקופת הקורונה. אני מעריך שרוב העסקים שדווקא פתחו בסמוך לתחילת הקורונה והסתמכו על אונליין פרחו. ולאו דווקא כי הסגרים גרמו לאנשים לפנות לאונליין, אלא יותר בגלל צבר הלקוחות. שלושת הסגרים בקורלצייה מיידית יצרו מקפצות בכמות הלקוחות - מקפצות שלא היו קורות במצבי שגרה רגילים. הקורונה יצרה מצב שבו יש זרימה קבועה של לקוחות. בהתחלה היו עשרות ואח"כ מאות".

כיום באתר kidsbest רשומים כמה אלפים של לקוחות. צוקר: "זאת מקפצה שאמנם הייתה מתרחשת (במידה והעסק טוב) גם בימים שבשגרה אבל היא הייתה לוקחת הרבה יותר זמן. הקורונה נתנה בוסט משמעותי לעסק".

מנגד, אומר צוקר, הקורונה הפכה את הצרכנים למחושבים יותר. "אנשים היום יותר מוטי מחיר מאשר מלפני שנתיים. כאשר אני לפעמים מתקן מחיר אפילו ב-2-3 שקלים למוצר מסוים, פתאום ההזמנות ממנו מתגברות. זה לא היה ככה לפני שנתיים. בעיקר במוצרי המותרות - ומשחקי וספרי ילדים הם סוג של מותרות - הקורונה גרמה לנגיסה בצריכה הפרטית".

למרות שהעסק שלו בצמיחה והוא מגשים את החלום להיות יותר עם ילדיו, צוקר מבהיר שהחיים כעצמאי לא פשוטים, ולפני שעושים את הצעד שהוא עשה כדאי לדעת את כל העובדות. גם הקשות. "להיות עצמאי זה לא קל. קודם כל, מבנה ההוצאות הקבועות החודשיות מחייב כל חודש מחדש להגיע ליעדים שאתה פשוט חייב להגיע אליהם אחרת העסק יהיה בגירעון. וזה חודש בחודשו. אתה פותח את החודש עם שכירות, ארנונה, משכורות, מלאי עצום שצריך לחדש - כל אלה הוצאות גבוהות מאוד, ואתה חייב להדביק אותן בסוף החודש, ובעצם ברמה היומית".

"עוד משהו שאתה לא מרגיש כשכיר זה החיים על הקצה. אתה כל הזמן נמצא בתחושה שאם לא תבצע את המשימה הזאת ואת המשימה הבאה (ויש הרבה משימות לעסק עצמאי בכל יום) - אז העסק יקרוס. מה שאגב קרוב מאוד למציאות. זה גורם לך להיות כל הזמן בסוג של סטרס מתמשך. לא כל אחד יכול להתחבר לזה. אני כן התחברתי לזה בעיקר כי אני מרגיש שאני והעסק עושים משהו משמעותי להורים וילדים בכל הארץ. אם אתה לא קם בבוקר עם תחושה שאתה מגשים את הייעוד שלך ושאתה עושה משהו משמעותי, ובעצם אם אתה לא קם בבוקר עם חיוך ואהבה חזקה למה שאתה עושה - אין סיכוי לעמוד באינטנסיביות של עצמאי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il