סיכוייה של אפל במטאוורס גורמים לאופטימיות אמיתית בקרב המשקיעים

יצרנית האייפון עוד לא חשפה את תוכניותיה לעולם המדומה, אבל רבים מהמרים על כך שהחברה תציג מכשירים התומכים במציאות מורחבת

מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: Associated Press, Paul Sakuma
מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: Associated Press, Paul Sakuma

אפל אולי לא התחילה את הבאז האחרון על המטאוורס, אבל היא נהנית מהתוצאות שלו.

התרגשות לגבי הדרך בה יצרנית האייפון עשויה להרוויח מאימוץ נרחב של מציאויות דיגיטליות חלופיות היה מרכיב מרכזי בעליית מחיר המניה שלה בחודשים האחרונים, כך אומרים משקיעים ואנליסטים.

מוקדם יותר החודש אפל הפכה לזמן קצר לתאגיד הראשון שאי פעם שוויו עבר את רף 3 טריליון דולר, במהלך יום מסחר. משקיעים ואנליסטים אומרים שהם מהמרים על כך שאפל תציג מכשירי מציאות מדומה או רבודה בשנה הקרובה ובכך יפתחו פוטנציאל לצמיחה חדשה בשנים הקרובות.

החברה, מצידה, מגלה מעט על תוכניותיה לעתיד, אם כי המנכ"ל טים קוק שיבח טכנולוגיה כזו בשנים האחרונות ואמר היא תהיה חשובה מאוד לעתיד של אפל.

העניין במטאוורס זכה בתנופה חדשה מאז שהמייסד השותף בפייסבוק מארק צוקרברג הכריז ב-28 באוקטובר שהוא משנה את שם החברה לפלטפורמות מטא, על מנת להדגיש את ניסיונה להתקדם בתחום החדש של מציאות מדומה ומציאות רבודה, המכונות גם VR ו-AR. בעוד שמחיר המניה של מטא עלה מאז ב-6.7%, מחיר המניה של אפל עלה ב-18% והגיע ל-175.53 דולר ביום רביעי.

קייטי הוברטי, אנליסטית מורגן סטנלי העוקבת אחרי אפל כבר תקופה ארוכה, העלתה את יעד המחיר למניית החברה ל-200 דולר לעומת 164 דולר קודם לכן על מנת לכלול בתחזית את הערך העתידי הקשור בקווי מוצר אלה.

"צריך להוסיף למחיר קטגוריות מוצר חדשות", כתבה בהודעה למשקיעים ב-7 בדצמבר. "בשיחות עם חברות AR/VR בתמיכת הון סיכון, דעת הקונצנזוס היא שהזרז האמיתי לאימוץ נרחב של AR ו-VR יגיע כשאפל תיכנס לשוק".

אפל נמצאת במסלול התנגשות עם ענקיות טכנולוגיה אחרות

המטאוורס בינתיים הוא ברובו תקוות וחלומות, אבל תומכיו אומרים שבסופו של דבר יהיה עולם דיגיטלי בו אנשים משתמשים באופן שגרתי באווטארים כדי לעבוד, לשחק, לעשות קניות וליהנות מבידור. אנליסטים סבורים שאפל יכולה להרחיב את סביבת העבודה של החומרה, התוכנה והשירותים שלה בעולם החדש הזה.

טוני סקונאגי, אנליסט בחברת ברנסטיין, אמר לאחרונה למשקיעים שאפל עשויה למסור 22 מיליון מכשירי מציאות רבודה עד 2030, וזה יכול להגדיל את הכנסותיה ב-4%. כמו כן אמר שעד 2040 מכשירי מציאות מורחבת עשויים לייצג יותר מ-20% מכלל הכנסות החברה.

אפל נמצאת במסלול התנגשות עם ענקיות טכנולוגיה אחרות על הבעלות על החזית הטכנולוגית האחרונה הזו, וזה מחדש מתחים ישנים אפילו כשעוד לא ברור מה יהיה גודל השוק של העולם המדומה. מטא מכרה ערכות ראש למציאות מדומה כבר שנים ויש לה תוכניות התרחבות גדולות, ומיקרוסופט מוכרת ערכת ראש למציאות רבודה ודיברה על תוכניותיה למטאוורס.

עם אפל, כמה אנליסטים רוצים שהחברה תתקדם גם בפרויקט אחר לטווח ארוך - מכונית חשמלית - אפילו בזמן שהטאלנטים בחברה העוסקים בנושא זה מתחלפים באופן תדיר.

"אנליסטים רבים מצביעים על הפוטנציאל של אפל להתגוון מעסק הליבה של האייפון למנועי הכנסה אחרים כמו מציאות מדומה ורבודה, למטאוורס וכן למכוניות אוטונומיות", אמר דן מורגן, מנהל תיקים בכיר המתמקד בטכנולוגיה ב-Synvus Trust Co, שאפל היא אחת האחזקות הגדולות ביותר שלו "חרף העובדה שהמחלקות האלה עוד רחוקות שנים רבות מתרומה משמעותית לכלל ההכנסות של אפל".

ההתרגשות האחרונה לגבי מניות אפל מהווה שינוי

שלושה החודשים האחרונים של השנה הקלנדרית הם לעתים קרובות רבעון חזק יותר למניות אפל בגלל שהחברה נוטה להשיק את האייפון החדיש ביותר בספטמבר וליהנות ממכירות חזקות בעונת הקניות של החגים.

אבל ההתרגשות האחרונה לגבי מניות אפל מהווה שינוי לעומת תקופות דומות בשנים קודמות בגלל שהחברה דיווחה על נתוני שיא לגבי השנה הפיסקלית שנגמרה בספטמבר, כשהאייפון הראשון בעל יכולות דור חמישי הוביל לזינוק במכירות וברווחים. ביצועי מניות אפל לרוב נעשים עצלים לאחר שנה חזקה כזו, כשמשקיעים מחכים לשדרוג הגדול הבא של האייפון.

במקום זה, האנליסט דן אייבס מחברת Wedbush העלה בחודש שעבר את יעד המחיר שלו למניית אפל מ-185 דולר ל-200 דולר, בהתבסס על הביטחון המוגבר שלו בגרסה האחרונה של האייפון, קו המוצרים אייפון 13.

בממוצע, אנליסטים העלו את היעד שלהם למחירי מניות אפל בשנה האחרונה. היעד הממוצע בדצמבר לפני שנה היה 128 דולר למניות בהשוואה ל-174.59 דולר ביום שלישי, על פי נתוני FactSet. עדיין, המשמעות היא שרוב האנליסטים תמחרו את המניה מתחת לרמתה הנוכחית.

כניסת המטאוורס לתמונה עשויה לחדש את ההתמקדות בכמות ההשפעה של אפל. חששות לגבי כוחה בעולם החדש הזה היו בלב תביעת הגבלים עסקיים גדולה של יצרנית "פורטנייט" אפיק גיימס שטענה שאפל מחזיקה במונופול לא הוגן על הפצת תוכנות באייפונים שלה. אפיק חוששת שהכללים של אפל והעמלות שלה יופיעו גם בפלטפורמה חדשה.

הדרמה המשפטית בפרופיל גבוה הציבה את אחד האיומים הגדולים ביותר לחנות האפליקציות הרווחית של אפל. לאחר משפט שארך שבועיים וחצי, שופט פדרלי פסק בספטמבר לטובת אפל בעיקר, אם כי הוא הורה לחברה להפסיק לאסור על יצרניות תוכנה להודיע למשתמשים באפליקציות שלהן על דרכי תשלום חלופיות העוקפות את מערכת הרכישה בתוך האפליקציה של אפל, הגובה עד 30% מהתשלומים כהכנסה דיגיטלית.

ב-8 בדצמבר, בית דין לערעורים בארה"ב קיבל את בקשת אפל לעכב את יישום הצו, מה שמשמעותו בפועל שהחברה יכולה לדחות שינויים גדולים במשך אולי שנים - עוד חדשות טובות למשקיעי אפל.