מאסק הציב אולטימטום למשרד עו"ד של טסלה: תפטרו שותף שעבד ב־SEC או שנעזוב

מייסד ומנכ"ל טסלה פתח במערכה נוספת נגד רגולטור שהתנגש איתו בעבר • הפעם זה לא עבד

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111

שותף במשרד עורכי הדין Cooley (קולי) קיבל טלפון לא צפוי בסוף שנה שעברה מעורך דין העובד עבור אחד הלקוחות המפורסמים ביותר של המשרד, טסלה של אלון מאסק. ובשיחה היה אולטימטום.

האיש העשיר ביותר בעולם רצה שהמשרד, שייצג את חברת טסלה בכמה תביעות, יפטר את אחד מעורכי הדין שלו או שיאבד את חברת המכוניות החשמליות, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

המטרה של זעמו של מאסק הייתה עורך דין של רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) לשעבר, שקולי העסיקה במחלקת הליטיגציה והאכיפה של כללי ני"ע ושלא היה מעורב בעבודה שעשה המשרד עבור טסלה. כשעבד ב-SEC, עוה"ד הזה חקר את מאסק כחלק מחקירת הרשות לגבי ציוץ שבו כתב מייסד ומנכ"ל טסלה באופן שגוי שיש לו מספיק מימון כדי להפוך את חברת המכוניות החשמליות לפרטית.

החקירה הסתיימה בהסדר שבמסגרתו הסכים מאסק להתפטר מתפקיד היו"ר ולשלם קנס של 20 מיליון דולר. הוא גם הסכים שעורך דין של טסלה יבדוק ציוצים בנושאים מסוימים (כולל תוצאות פיננסיות של החברה, נתוני מכירות ושילובים עסקיים אפשריים) לפני הפרסום שלהם.

בקולי סירבו לפטר את עורך הדין, שנשאר שותף בחברה, כך אמרו המקורות. מאז תחילת דצמבר, החלה לנקוט טסלה צעדים להחלפת קולי בכמה תביעות או הוסיפה ייעוץ ממשרד אחר, כך ניתן ללמוד ממסמכים משפטיים. חברת הטילים של מאסק Space Exploration Technology Corp, המוכרת גם כ־SpaceX, הפסיקה להעסיק את קולי עבור עבודה רגולטורית, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

טסלה, SpaceX ומאסק סירבו להגיב לשאלות בנושא.

עבר של זלזול ברגולטורים

האינטראקציה עם קולי מצביעה על דפוס רחב יותר עבור מאסק: כבר זמן רב שהוא מזלזל ברגולטורים, אך לאחרונה החל לכוון את זעמו לאנשים פרטיים שיש להם קשרים לסוכנויות רגולציה איתן התנגש.

לעתים קרובות, הוא מבטא את חוסר שביעות הרצון שלו בטוויטר, שם יש לו כ־70 מיליון עוקבים. הערותיו לעתים מובילות לכך שצבא של עוקבים נקראים לדגל כדי להגן עליו.

בסתיו האחרון, כיוון את הכוונות שלו למבקרת ותיקה של טכנולוגיה הסיוע המתקדמת לנהג של החברה, מרי "מיסי" קאמינגס, החוקרת איך אנשים עושים אינטראקציות עם מערכות אוטונומיות, שמונתה ליועצת לרגולטור הראשי בארה"ב על בטיחות כלי רכב.

הסוכנות בדיוק החלה בחקירת טכנולוגיית הסיוע המתקדמת לנהג של טסלה לאחר סדרת תאונות שבהן מכוניות טסלה התנגשו ברכבי חירום שחנו לצד הדרך. חקירות מסוג זה יכולות להוביל להחזרת מכוניות מהלקוחות לחברה (ריקול), והחקירה הזו התפתחה להיות אחת מהחקירות הנרחבות ביותר של טכנולוגיית הסיוע המתקדמת לנהגים.

קאמינגס, פרופסורית להנדסה מאוניברסיטת דיוק, הייתה ביקורתית לגבי מערכת הסיוע של טסלה, המכונה טייס אוטומטי. במחקר שפורסם בשנה שעברה, שקאמינגס הייתה מחברת משותפת שלו, מצא שהטכנולוגיה של החברה, שלא הופכת מכוניות לאוטונומיות, הציגה ביצועים לא עקביים. בטסלה אמרו שנהיגה כשהטייס האוטומטי מופעל בטוחה מאשר נהיגה כשהמאפיין הזה כבוי.

ברגע שהמינוי של קאמינגס נעשה פומבי, כתב מאסק בטוויטר: "באופן אובייקטיבי, הרקורד שלה מאוד מוטה נגד טסלה". מטח של מתקפות מקוונות נגד קאמינגס מצדם של תומכי טסלה הגיע לאחר מכן, כמה מהן וולגריות.

עצומה שהחלה ב־Change.org קראה לסוכנות, המנהל הלאומי של בטיחות בדרכים מהירות, לבטל את מינויה בגלל ניגוד עניינים לכאורה. העצומה, שמאז הוסרה מהפלטפורמה, זכתה לאלפי חתימות.

לאחר המהומה בעניינה, ביקש המנהל הלאומי באופן פרטי מקאמינגס להחריג עצמה מנושאים הנוגעים לטסלה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

דוברת של משרד התחבורה האמריקאי אישרה את ההחרגה של קאמינגס. היא לא הגיבה לשאלה אם הביקורת ברשתות החברתיות השפיעה על החלטתה.

אין זה חריג שחברות מתלוננות על פקידי ממשלה שהן חוששות שיפגעו באינטרסים שלהן, בין אם דרך תרומות לקמפיינים כדי להשפיע על מדיניות ציבוריות או דרך פעולות משפטיות. אמזון ופייסבוק, כיום פלטפורמות מטא, ניסו ללא הצלחה לדרוש שיושבת הראש של נציבות הסחר הפדרלי לינה קאן תוחרג מנושאי הגבלים עסקיים הכוללים את החברות האלה. לפני שנכנסה לתפקיד, הייתה קאן ביקורתית כלפי ענקיות האינטרנט האלה.

מאסק בולט בכך שהוא מביע את הביקורת שלו בהתבטאויות ציבוריות חריפות ולעתים משפילות.

מאסק אמר שהוא מסכים עם רגולטורים 99.9% מהזמן. "במקרים נדירים, אנחנו לא מסכימים. זה כמעט תמיד בגלל טכנולוגיות חדשות שרגולציות מהעבר לא צפו אותן", צייץ בשנה שעברה.

בתחילת המגפה, מתח ביקורת מאסק על פקיד בכיר בבריאות הציבור בקליפורניה בשל הוראות של הממשלה שמפעל החברה בפרמונט, קליפורניה, יישאר סגור כדי להאט את הפצת הקורונה. "טסלה מגישה תביעה נגד מחוז אלמידה באופן מידי. 'קצין בריאות הנפש הזמני' שלא נבחר והוא חסר ידע פועל בניגוד לדעת המושל, הנשיא, החירויות החוקתיות שלנו והשכל הישר!", צייץ אז מאסק. החברה אחר כך תבעה את המחוז.

יומיים לאחר מכן, אמר שטסלה חזרה לייצור תוך הפרה של הוראות הרשויות המקומיות. זמן קצר אחר כך, המחוז הרשה באופן רשמי לטסלה לחזור לפעילות במפעל. דוברת של מחלקת בריאות הציבור במחוז אמרה שהביקורת הציבורית של מאסק לא השפיעה על החלטת המחוז לתת אור ירוק לפעילות של טסלה.