צים ממשיכה לדרוש הטבות מס ומשיבה לעידן עופר: "מרבית המשקיעים הם פיננסים"

בשבוע שעבר חשף גלובס כי רגע אחרי שהחלה לשלם מס בישראל, דורשת צים הטבות מס מפליגות • עידן עופר, שמחזיק ב-26% מהחברה, הבהיר כי הפנייה איננה על דעתו, אלא שבצים לא מתכננים לוותר

עידן עופר, בעל השליטה בצים / צילום: סיון פרג'
עידן עופר, בעל השליטה בצים / צילום: סיון פרג'

בשבוע שעבר חשף גלובס כי צים דורשת הטבות מס מפליגות מרשות המסים, והיום הבהיר בעל המניות המרכזי בחברה עידן עופר כי אין לו קשר לבקשה.

בהודעה שנשלחה לכלי התקשורת נמסר: "אינני מעורב בפנייה של צים בקשר לשינוי משטר המס לגביה, אם אכן הייתה פנייה כזו. לו הייתי נשאל לדעתי הייתי מציע שצים לא תפנה לבקש את שינוי משטר המס לגביה".

לאחר הודעת עופר, הוציאה צים הודעה משלה שבה השיבה לעידן עופר ואישרה את חשיפת גלובס משבוע שעבר. "חברת צים פנתה ביוזמתה ובהנחיית המנכ"ל, אלי גליקמן, אל רשות המסים בבקשה להתאים את משטר המס של החברה באופן שיהיה בהלימה למשטר המס שחל על מרבית חברות הספנות בעולם, על מנת לאפשר לצים להתחרות באופן שווה בשוק התחרותי הגלובלי", מסרה החברה. "נבהיר כי לא מדובר במיסוי לשנת 2021, אלא לשנים הבאות. נוסיף ונציין כי כ-90% מהפעילות וההכנסות של חברת צים מגיעות מחוץ לישראל, מהשוק הבינלאומי.

"כיוון שמירב המשקיעים בצים הם גופים פיננסיים בינלאומיים, הכוונה היא להשוות את התנאים בהם תעמוד צים בתחרות הגלובלית מול מתחרותיה הן עבור לקוחותיה והן על מנת לשמור על האטרקטיביות שלה עבור משקיעים". עידן עופר מחזיק ב-26% מצים באמצעות חברת קנון שבשליטתו.

עוד מסרו מצים כי "בכל מקרה ונדגיש זאת שוב, חברת צים מעולם לא איימה אלא מנהלת שיח עם הפורום המקצועי. צים גאה להיות משלמת המס מהגבוהות בישראל ושואפת להמשיך לתרום למשק ולכלכלה הישראלית היום ובעתיד".

דרשו צניחה דרמטית בהיקף המסים

צים הפכה השנה לחברה הרווחית בישראל והחלה לראשונה לשלם מס. עד כה החברה לא שילמה מס מכיוון שהיו לה הפסדים צבורים. בשבוע שעבר נחשף בגלובס כי החברה פנתה לרשות המסים וביקשה לבצע שינויים דרמטיים במשטר המס שיחסכו לה מאות מיליוני שקלים. כך, גורמים בחברה העבירו לנציגים באוצר "מסר", לפיו אם המדינה לא תאמץ לחקיקה "מס תפוסה", שנהוג כבר במדינות רבות ומחשב את גובה המס על פי תפוסת האוניות ולא על פי רווחי החברה, היא תעביר את פעילותה למדינה אחרת. 

על פי שיטת מס התפוסה, מחושבת ההכנסה החייבת של חברת הספנות בהתאם לתפוסת כלי השייט שהחברה מפעילה (כמה טון האוניות יכולות לשנע). זאת, במקום מס חברות שעומד כיום על 25%, ובעבר עמד גם על כ-30%. בעוד מס חברות מתייחס לרווחיות של החברה, מס התפוסה מתייחס לגודל ותכולת הספינות של החברה. מדינות רבות בעולם אימצו את שיטת מס התפוסה לפני 15 ו-20 שנה, בהן מדינות האיחוד האירופי, אך בישראל, למרות שהתקיימו דיונים בנושא, הם לא גובשו לכדי חקיקה.

קשה להעריך כמה מס תשלם צים מס אם יוחל מס תפוסה בישראל, כיוון שלא ברור מה יהיה המודל שיאומץ. אבל גם בחישובים גסים לפי תזכירי החוק שהונחו בעבר על שולחן הכנסת מדובר בצניחה דרמטית של חבות המס - ממאות מיליוני שקלים לעשרות מיליונים בלבד.