85 מיליון דולר: הממשלה אישרה מתווה סיוע משופר לחברות התעופה

במסגרת המתווה, המדינה תעמיד לחברות אגרות חוב המירות למניות, לתקופה של שלוש שנים ללא ריבית, בהיקף מוגדל של עד 85 מיליון דולר - הגדלה של 41 מיליון בהשוואה ל-44 מיליון שאושרו בנובמבר • בעלי השליטה יזרימו הון ביחס של 3:2

מטוסים חונים בנתב''ג בימי הקורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוסים חונים בנתב''ג בימי הקורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

מצב התעופה ממשיך להיות בכי רע לנוכח גל התחלואה העולמי, ומשרד האוצר מפרסם מתווה סיוע משופר לחברות התעופה הישראליות.

המתווה כעת מציעה לשלוש החברות אגרות חוב המירות למניות לתקופה של שלוש שנים ללא ריבית, בהיקף מוגדל של עד 85 מיליון דולר, לשלוש החברות על-פי גודלן היחסי, כך שאל על תקבל את החלק העיקרי, וישראייר וארקיע צפויות לקבל סכום דומה זו לזו - למרות שישראייר חברה גדולה יותר הן בהיקף צי המטוסים והן בהיקף פעילות הנוסעים.

הסכום שעליו מכריז האוצר כעת משקף תוספת של 41 מיליון דולר לסכום שאושר בנובמבר האחרון במסגרת הסיוע לחברות ושעמד על 44 מיליון דולר - 30 מיליון דולר מתוך זה הוקצו לאל על, 7 מיליון דולר הוקצו לישראייר, ו-7 מיליון דולר הוקצו לארקיע.

בזמנו אל על הודיעה כי תממש את הצעת האוצר, אולם ישראייר וארקיע לא ששו למתווה שדרש כי בעלי השליטה בחברות יזרימו סכום זהה לזה שתשים המדינה, כלומר ביחס של 1:1, בעיקר משום שדובר על הלוואה, גם אם תנאיה נוחים (ללא ריבית). כעת משתנה גם דרישת המדינה לסכום שהיא מצפה שיזרימו בעלי השליטה, והיא מציעה יחס של 3:2, כלומר על כל 3 דולר שהמדינה תשים - ישימו בעלי השליטה סכום של 2 דולר.

ההסכם קובע כי חלקה של המדינה בהון המניות של כל חברת תעופה לא יעלה על 24% (כיום מחזיקה המדינה כ-13.3% מהשליטה באל על, כאשר מדובר במניות רדומות שלא מקנות למדינה זכות בקבלת ההחלטות בחברה).

בנוסף מציעה המדינה תשלום מראש ל-20 שנה בגין הוצאות דלק עודפות ותחזוקה שקשורות למערכת מגן רקיע, בהיקף כולל של 15 מיליון דולר לכלל חברות התעופה.

נזכיר כי המדינה כבר העבירה לאל על לפני כשנה סכום של 210 מיליון דולר כמקדמה על הטסת מערך האבטחה, ובעלי השליטה התחייבו להזרים מחצית מהסכום גם דרך גיוס הון בהנפקה. ישראייר קיבלה במסגרת זו מקדמה של 16 מיליון דולר, ובעליה הזרימו מחצית מהסכום. עם ארקיע עד כה לא הוסדרה מקדמה דומה שאמורה לעמוד על גובה של 16 מיליון דולר.

ההסכם שעליו מכריז האוצר גובש ביחד עם משרד התחבורה. נזכיר כי כפי שפורסם בגלובס, שר האוצר אביגדור ליברמן מנוע מלעסוק בסיוע לאל על במסגרת הסכם ניגוד עניינים שגובש מטעמו לאור מקורבותו לבני הזוג בורוביץ', בעלי השליטה בעבר בחברה.