אחרי הצלחת הענק במאנדיי, אנטרי קפיטל מגייסת כסף חדש, וגם האמירויות בפנים

קרן אנטרי קפיטל, שייסד אייל, תשקיע 140 מיליון דולר בסטארט-אפים צעירים ועוד 160 מיליון בסטארט-אפים בשלב מתקדם יותר • על אף הגיוס הגדול, אייל חוזה האטה משמעותית במספרים של ההייטק הישראלי: "הצמיחה של סטארט-אפים תאט כי חברות גדולות יקנו פחות וישמרו יותר כסף לדברים חשובים"

צוות ENTREE CAPITAL / צילום: David Garb
צוות ENTREE CAPITAL / צילום: David Garb

אנטרי קפיטל (Entrée Capital), קרן הון סיכון המשקיעה בארץ ובחו"ל, הודיעה היום (ג') על גיוס 300 מיליון דולר נוספים להשקעות בישראל. מתוך הסכום, 140 מיליון דולר ילכו להשקעה בסטארט-אפים ישראלים בשלבים מוקדמים מאוד (פרה-סיד וסיד) ועוד 160 מיליון יופנו להשקעות בחברות בשלבי צמיחה מוקדמים. הקרן להשקעות מוקדמות תשקיע 500 אלף דולר עד 6 מיליון דולר בסטארט-אפים, לעומת 5-15 מיליון דולר בהשקעות צמיחה מוקדמות.

אנטרי קפיטל היא אחת הקרנות הפעילות בישראל בשנים האחרונות וגייסה עד היום לקרנות שלה המשקיעות בסטארט-אפים ישראלים כ-600 מיליון דולר. במקביל מתחזקת אנטרי פעילות השקעות בחברות זרות במסגרת קרנות שגייסו עד היום 400 מיליון דולר. עד היום ביצעה אנטרי מעל 130 השקעות ראשונות בחברות. הקרנות החדשות ישקיעו בעולמות מגוונים שכוללים החל מפודטק, דרך פינטק ועד קריפטו.

לדברי אבי אייל, מייסד אנטרי קפיטל, המשקיעים מאחורי הקרן הם בעיקר גופים מוסדיים מחו"ל, כאשר חלק קטן מהכסף מגיע מגופים ישראלים, אך הוא אינו נוקב בשמות. אחד המשקיעים שנחשף על ידי הוול סטריט ג'ורנל הוא קרן העושר מאיחוד האמירויות מובדאלה. הקרן השקיעה 100 מיליון דולר בשש קרנות הון סיכון ישראליות, כולל בקרנות הנוכחיות של אנטרי.

אנטרי ואבי אייל באופן אישי ידועים כמי שהיו המשקיעים הראשונים במאנדיי , שהונפקה אשתקד לפי שווי של 6.8 מיליארד דולר. אנטרי הייתה גם משקיעה מוקדמת בחברת מניעת ההונאות אונליין ריסקיפייד , שהונפקה גם היא בשנה שעברה לפי שווי 3.3 מיליארד דולר. בעוד מאנדיי נסחרת כיום לפי שווי של 9.5 מיליארד דולר, עדיין מעל מחיר ההנפקה אף שפחות מהשיא שלה, ריסקיפייד צללה מאז נכנסה לבורסה ושווה כיום כמיליארד דולר בלבד.

בשני המקרים השינויים בגובה המניה מאז ההנפקה פחות רלוונטי כבר לתשואות של אנטרי קפיטל, כיוון שמדיניות הקרן היא לחלק למשקיעים שמאחוריה את המניות בחברה בזמן ההנפקה או אפילו עוד לפניה. זוהי שיטה מקובלת בעולם קרנות ההון סיכון שמורידה מהקרן את האחריות לניהול ההחזקות אחרי שהחברה הפכה לציבורית ומעבירה את אלו למשקיעים שיחליטו מתי למכור את המניות.

אבל האם ריסקיפייד, שכאמור לא חוגגת מאז הונפקה בניו יורק, היא דוגמה לחברה שטעתה כשהפכה לציבורית? אייל לא חושב כך. "אני חושב שהחברות שנכנסו לבורסה בספאק עשו שגיאה כי הייתה שם הערכת יתר של החברות וכולן חטפו. לחברות האלה ייקח שלוש שנים לחזור לרמה שנכנסו איתה לשוק", הוא אומר. "לעומת זאת מבין החברות שנכנסו בהנפקה רגילה, כמו ריסקיפייד, היו כאלו שחטפו אך אני מאמין שהן יחזרו לעלות. לכאורה המצב של המניה מפעיל קצת לחץ על החברות מול עובדים שלא משתלם להם להישאר בחברה ולחכות שהיא תעלה והם יוכלו לממש אופציות, אבל בינתיים לא ראיתי שאנשים עזבו את ריסקיפייד".

"הקצב של ההשקעות ירד וזה ישפיע גם על השווי של החברות"

חדי קרן ישראלים נוספים בהם השקיעה אנטרי כוללים את פאנדבוקס, היי-בוב, ראפיד ואופן ווב. מחוץ לישראל השקיעה אנטרי בשורה של שמות גדולים כמו סטארט-אפ הפינטק סטרייפ, ענקית המסחר המקוון הדרום-קוריאנית Coupang שהונפקה אשתקד וחברת שירותי המשלוחים למסעדות דליברו (Deliveroo). באנטרי יש שישה שותפים, ארבעה מתוכם בארץ, כולל עדי גוזס, שמקודמת לשותפה כעת.

באנטרי לא מפרטים את התשואות של הקרנות ומסתפקים בלציין כי הקרן הישראלית הראשונה שלהם, זאת שהשקיעה במאנדיי בין השאר, גדלה יותר מפי 40 למשקיעים בשמונה שנים. ההשקעה במאנדיי הייתה הרווחית ביותר שביצעה עד היום אנטרי מבחינת סכום הכסף שהניבה לקרן. הקרן השקיעה במאנדיי כ-15 מיליון דולר שתורגמו לכמיליארד דולר בהנפקה.

על אף הגיוס הגדול, בחודשים האחרונים אבי אייל, שותף מייסד בקרן אנטרי קפיטל, חוזה כי שוק הסטארט-אפים הישראלי עומד לפני תקופה של התפוצצות בועה עם ירידה בקצב העסקאות ובשווי של החברות בשוק. תיקון אגרסיבי כזה בשווי של חברות טכנולוגיה מתרחש כבר תקופה ארוכה בבורסות בניו יורק וכבר מתחיל לזלוג לדבריו לעולם ההשקעות בסטארט-אפים. "אני כבר רואה את ההשפעה של הירידות בשוק הציבורי על השקעות בסטארט-אפים עם שווי של מעל מיליארד דולר וזה מתקדם אחורה לעסקאות קטנות יותר".

יש טענה שקרנות הון סיכון כבר גייסו המון כסף, כמוכם לדוגמה, ולכן לא נראה נפילה בהשקעות בסטארט-אפים. מה דעתך?
"אני חולק על חברים שלי בשוק בנושא הזה ונראה מי צודק. אני חושב שאם קרנות התרגלו להשלים השקעות ראשונות מקרן בתוך שנה עד 18 חודשים ואז לגייס קרן נוספת, כעת הטווח הזה יחזור לשנתיים-שלוש. הקצב של ההשקעות ירד וזה ישפיע גם על השווי של החברות. במקביל גופים שהמניה שלהם ירדה ישקיעו פחות כסף בהייטק כי יש להם פחות כסף במאזן. בשל העלאת הריבית, יהיה מעבר להשקעה באג"חים ובחברות שמחלקות דיבידנדים. זה משהו שישפיע בעיקר על ההשקעות בשלבים מאוחרים אך גם נראה ירידה של 20% בשווי של סטארט-אפים בתחילת הדרך. גם הצמיחה של סטארט-אפים תאט כי חברות גדולות יקנו פחות וישמרו יותר כסף לדברים חשובים".