ח"כ תומא סלימאן לקובלנץ: "מי שלא מכיר בתוצאות לא יכול לתקן אותן"

הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת עסקה היום בדוח שקבע כי בתאגיד השידור "כאן" מתקיימת התעמרות בעובדים • מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ התעקש כי "בתאגיד אין אווירת טרור" • יו"ר מועצת התאגיד גיל עומר: "יש פה כישלון גדול מאוד בנושא התרבות הארגונית"

יו''ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח''כ עאידה תומא סלימאן, בדיון על תאגיד השידור / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו''ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח''כ עאידה תומא סלימאן, בדיון על תאגיד השידור / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מנכ"ל תאגיד השידור הישראלי "כאן", אלדד קובלנץ, נקלע היום (ד') לקרב האשמות עם חברות הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, כשטען כי בתאגיד אין אווירה של טרור. הדיון בוועדה עסק בדוח ועדת פרוקצ'יה, שקבע כי בתאגיד קיימת תרבות ארגונית קלוקלת הכוללת התעמרות בעובדים.

קובלנץ סיפר לחברות הוועדה כי "מאז שהדוח פורסם אני לא ישן בלילה, והדבר היחיד שאני מתעסק בו הוא הדבר הזה. אני לוקח אחריות מלאה על כך שכל תשומת-הלב הניהולית שלי הוקדשה בהתחלה - אולי אתן לא זוכרות - לכמות ניסיונות החיסול של התאגיד על-ידי הפוליטיקאים והממשלה הקודמת וניסיונות סיכול מעוד גורמים. לאחר ששרדנו במצוינות, אני לוקח אחריות מלאה שלא הקדשתי מספיק תשומת-לב לתרבות הארגונית. אני באופן אישי אדאג לתקן את כל מה שצריך".

יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן, הקשתה על קובלנץ ואמרה: "אני יודעת שידעת על התלונות האלה. האווירה הייתה מאוד קשה". בתגובה ענה לה קובלנץ: "בתאגיד אין אווירת טרור. אני לא מוכן לקבל את זה". על כך השיבה ח"כ תומא סלימאן בזעם: "מי שלא מכיר בתוצאות, לא יכול לתקן אותן".

ח"כ שרון אופיר הטיחה בקובלנץ: "אתה יכול להסתכל בעיני עובדים שלוקחים כדורים פסיכיאטריים ולהגיד להם, למה אתם לוקחים את הכדורים האלה? מאות עובדים שלך משקרים?". על כך השיב קובלנץ: "יש משבר אמיתי. יש כשלים, אבל הם ברי-תיקון".

את צד העובדים הציגה זיו ברקוביץ, רכזת איגוד מקצועי בארגון העיתונאים המלווה את ועד העובדים בתאגיד, שסיפרה כי עדיין יש חשש של עובדים להיחשף. לדבריה, "הנהלת התאגיד מתייחסת להמלצות כמו מטרד שיש לסלק, במקום להבין שיש פה הזדמנות לבצע תיקון עומק בנורמות העבודה הבעייתיות בלשון המעטה שהתקבעו בתאגיד. צריך להטמיע קוד אתי ומסקנות פרסונליות. העובדים צריכים לדעת שאלה שהואשמו בהטרדות לא יכולים להמשיך את עבודתם בתאגיד. לחברי הוועד מגיעות עדיין תלונות על איומים, וזה ימשיך לקרות אם לא יפעלו עכשיו ליישום מסקנות פרסונליות".

פעמיים במשך הדיון הוזכר מכתב שיצא מטעמו של קובלנץ לעובדי התאגיד מיד לאחר פרסום התחקיר בעיתון "הארץ", שעסק בהטרדות המיניות, שבו הוא הבהיר כי לא יסבול חתרנות. כשנשאל על-ידי יו"ר הוועדה על המשפט שלטעמה מגלם איום מרומז, השיב קובלנץ: "אכן הרפליקה הזאת הייתה שם, אבל היא הייתה חלק ממכלול. זאת הייתה בחירת מילים אומללה".

על כך השיבה ח"כ מיכל רוזין: "אתה מבין שלהגיד לעובדים 'חתרנות' זה איום מפורש. להגיד 'לא נסבול חתרנות', זה אומר אני יודע מי אתם ומה סיפרתם". ח"כ תומא סלימאן הוסיפה: "זה אומר שהתלונות הן מה שיפגע בארגון ולא המעשים שמדווחים". על כך השיב קובלנץ: "זאת הייתה בחירת מילים אומללה, ואני מצטער עליה".

"יש פה דוח קשה מאוד. צריך להחליף כוח-אדם"

לאורך כל הדיון הציפו החברות בוועדה סימני שאלה לגבי הפער שיש בין חומרת הדוח לבין המסקנות הפרסונליות, שכונו על-ידן מינוריות. הראשונה שנשאלה על כך הייתה השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה, שעמדה בראש ועדת הבדיקה שבחנה את התרבות הארגונית בתאגיד וסיפרה לחברות הוועדה על התהליך.

לדברי פרוקצ'יה, הוועדה התמקדה בצורך בתיקון בעתיד ופחות בעיסוק בחשבונות העבר. מתוך כ-150 עדים היו עשרות רבות של תלונות, רובן הגדול חסויות, בגלל שאותם עדים שהופיעו בפני הוועדה ביקשו באופן עקבי חיסיונות גם לגבי הזהות שלהם וגם לגבי תוכן התלונות. לדברי השופטת, החיסיון לא אפשר עימות חזיתי עם אלה שכלפיהם הופנו התלונות. "לכן שמענו מקבץ גדול של תלונות בלי יכולת אמיתית לאמת תלונות ספציפיות כלפי הנילונים", אמרה פרוקצ'יה.

עם זאת, השופטת הדגישה כל העת את ההישגים המרשימים של התאגיד בתחום התוכן והיצירה, אותם זקפה לזכות המנכ"ל קובלנץ. אלא שרוב חברות הכנסת לא השתכנעו שמצוינות היא סיבה טובה להתעמרות, ולא חסכו על כך בביקורת.

ח"כ תומא סלימאן אמרה: "כשמישהו טורח להופיע בפני ועדה כזאת מכובדת ומבקש חיסיון, זה אומר פחד והרגשת טרור". ח"כ שרון רופא אופיר חיזקה את הדברים ואמרה: "התחושה היא שלצד הדברים הקשים, ההמלצות הן מאוד מינוריות. אפשר להבין למה?".

השופטת פרוקצ'יה השיבה: "אני לא חושבת שההמלצות הן מינוריות. המסקנות קשות. ההמלצות שלנו מאוד נוקבות. במישור הארגוני הבאנו רשימה של המלצות לשינויים ארגונים משמעותיים. לגבי המסקנות הפרסונליות, לא חשבנו שהן עומדות במוקד החזון לתיקון פה. בדרגי הביניים המלצנו על שינויים. לגבי המנכ"ל, סברנו כי טובת התאגיד מחייבת לתת תקופת מבחן לעשיית רפורמות, וכי האדם המתאים לבצע אותן הוא המנכ"ל אלדד קובלנץ, שלזכותו הישגים רבים של התאגיד".

הקו הנוקשה המשיך גם מול יו"ר מועצת התאגיד גיל עומר, שאמר: "הישגיות זה חשוב, והיא בשום פנים ואופן לא מצדיקה יחס מתעמר ומשפיל לעובדים, נקודה, סימן קריאה. ומי שחושב שאמירת מצוינות מצדיקה את זה, חוטא לתפקיד על גבול לא יכול להיות בו. המועצה לא תיתן יד להתעמרות בעובדים".

על כך השיבה ח"כ רוזין: "אם רגע אחרי פרסום התחקיר המנכ"ל מוציא מכתב לעובדים ואומר ש'התאגיד לא יאפשר חתרנות', זה איום. יש פה דוח קשה מאוד. צריך להחליף כוח-אדם. יש שמות מפורשים שאני לא שומעת מה אתם מתכוונים לעשות לגביהם. ההנהלה מואשמת, ואותה צריך להחליף".

יו"ר התאגיד, גיל עומר, אמר: "יש אחראי אחד למצב, והוא מנכ"ל התאגיד. יש פה כישלון גדול מאוד בנושא התרבות הארגונית. למנכ"ל יש הישגים גדולים וכישלון גדול. בלי המנכ"ל לא היה תאגיד. האחריות היא עליו, והוא האשם העיקרי במצב הזה".