מיליארד אירו לצוללת: ישראל חתמה על חוזה עתק עם טיסנקרופ

מדינת ישראל חתמה היום על חוזה עתק עם תאגיד טיסנקרופ הגרמני לאספקת שלוש צוללות בעלות מוערכת של 3 מיליארד אירו • ממשלת גרמניה צפויה לממן כ-600 מיליון אירו בלבד מעלות הצוללות (20%) • ההסכם כולל גם רכש גומלין בהיקף של למעלה מ-850 מיליון אירו

מנכ''ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, ומנכ''ל טיסנקרופ, ד''ר רולף וירץ, בטקס החתימה על עסקת הצוללות / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
מנכ''ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, ומנכ''ל טיסנקרופ, ד''ר רולף וירץ, בטקס החתימה על עסקת הצוללות / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מדינת ישראל חתמה היום (ה') על חוזה עתק עם תאגיד טיסנקרופ הגרמני לאספקת שלוש צוללות בעלות מוערכת של 3 מיליארד אירו. מדובר בצוללות מתקדמות יותר מאלה שסופקו למדינת ישראל עד כה, והן יהיו הצוללות השביעית, השמינית והתשיעית בצי הישראלי. משרד הביטחון הודיע כי סדרת הצוללות הזו תיקרא "דקר", וכי הראשונה מהסדרה תימסר לישראל בעוד 9 שנים, בשנת 2031.

בניגוד למצב בעבר, בו ממשלת גרמניה מימנה בין 50% ל-33% מעלות הצוללות, הפעם הסבסוד הגרמני צנוע הרבה יותר. ממשלת גרמניה צפויה לממן כ-600 מיליון אירו בלבד מעלות הצוללות (20%). זאת, בהתאם להתחייבותה המקורית ב-2017, אז נחתם מזכר ההבנות בין ישראל לגרמניה בנוגע לרכישה, ובעקבות סירובה להעלות את שיעור הסבסוד למרות עליית מחיר הצוללות. 

 

על ההסכם חתמו היום (ה') מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, ומנכ"ל הזרוע הימית של תאגיד טיסנקרופ הגרמנית - TKMS - ד"ר רולף וירץ, במשרד הביטחון בקריה בתל אביב, בטקס מצומצם בהשתתפות מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה, ובכירים נוספים.

לדברי משרד הביטחון, "ההסכם כולל גם הסכם רכש גומלין בהיקף של למעלה מ-850 מיליון אירו... כולל רכש מתעשיות ישראליות, בהן גם תעשיות ביטחוניות, בהיקף של מאות מיליוני אירו, שיניב ידע, פתיחת שווקים בחו"ל, הכשרות מקצועיות, תעסוקה והתפתחות טכנולוגית למשק ולמערכת הביטחון". החברה הגרמנית עדיין לא ביצעה את רכש הגומלין המלא הנדרש ממנה בשל עסקאות עבר, כולל הצוללת השישית שנבנית כעת במספנות בקיל והעסקה לרכש ארבע ספינות קרב להגנה על אסדות הגז.

שר הביטחון בני גנץ מסר: "רכש שלוש צוללות מבצעיות מהשורה הראשונה מצטרף לשורה של צעדים שאנו מקדמים בשנה האחרונה בהצטיידות והתעצמות צה"ל והמוכנות המבצעית לכל זירות המלחמה. אני מבקש להודות לממשלת גרמניה על הסיוע בקידום העסקה ועל תמיכתה ומחויבותה לביטחון ישראל. אני בטוח שהצוללות החדשות ישדרגו את יכולות חיל הים ויסייעו בשמירה על העליונות הביטחונית של ישראל במרחב".

ההסכם עם חברת Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) הובל על-ידי משרד הביטחון - מנה"ר ואגפי הכספים, התקציבים, הביטחון והיועץ המשפטי, בשיתוף-פעולה הדוק עם צה"ל וזרוע הים, משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד הכלכלה והתעשייה.