לא רק התחרות עם דיסני: מאחורי הנפילה הגדולה של מניית נטפליקס

מניית נטפליקס ירדה ב-21.7% בסוף השבוע על רקע ירידה בקצב צמיחת המנויים ברבעון הרביעי ל-8.3 מיליון מנויים חדשים, פחות מהתחזית שעמדה על 8.5 מיליון • החברה מסרה לבעלי המניות שלה כי למרות חוסר הוודאות והתחרות הגוברת, היא אופטימית לגבי סיכויי הצמיחה ארוכת-הטווח

נטפליקס. לדברי החברה, היא פועלת ללא הרף לשפר את המוצר שלה / צילום: Shutterstock, Daniel Avram
נטפליקס. לדברי החברה, היא פועלת ללא הרף לשפר את המוצר שלה / צילום: Shutterstock, Daniel Avram

למרות ההצלחות בתחום התוכן (כמו "משחקי הדיונון" למשל) והתוצאות היציבות, מניית נטפליקס צנחה ב-21.7% בסוף השבוע, וזאת על רקע עדכון בתחזיות הצטרפות המנויים. החברה צופה האטה בקצב גידול המנויים על רקע התחרות המתגברת מצד שחקניות סטרימינג כמו דיסני פלוס ו-HBO Max.

נטפליקס הוסיפה 8.3 מיליון מנויים לעומת תחזית של 8.5 מיליון ברבעון הרביעי, וצירפה 2.5 מיליון מנויים ברבעון הראשון של 2022 לעומת 4 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. מדובר בהאטה בקצב הגידול שכמוהו נחזה רק ב-2015. הירידה מוסברת גם על רקע הגידול בלקוחות בתקופת הקורונה.

החברה מסרה לבעלי המניות שלהכי למרות חוסר הוודאות והתחרות הגוברת, היא אופטימית לגבי סיכויי הצמיחה ארוכת-הטווח ,מכיוון שהסטרימינג מחליף בידור ליניארי (הכוונה לתחרות מול ערוצי ברודקאסט) ברחבי העולם. לדברי החברה, היא פועלת ללא הרף לשפר את המוצר שלה ולהגדיל את חלקה בשעות הפנאי של לקוחותיה.

הכנסות נטפליקס ברבעון הרביעי גדלו ב-16% ל-7.7 מיליארד דולר לעומת הרבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח התפעולי של החברה ירד מ-14% ל-8% בגלל הגידול בהוצאות התוכן והסתכם ב-632 מיליון דולר. מספר המנויים ברבעון הרביעי ב-2021 עמד על 221 מיליון מנויים, גידול של קרוב ל-9%, וברבעון הראשון של 2022 הגידול ירד במקצת והסתכם ב-8%.

נטפליקס מסרה למשקיעים כי יהיו תנודות בצמיחה ברבעונים, והן ישפיעו על התחזיות בגלל הגידול במספר המנויים לשני הכיוונים.

עוד מסרה החברה כי זמן הבידור של הצרכנים תמיד היה בתחרות, וכי בשנתיים האחרונות התחרות הזו הלכה והתעצמה, בעיקר כשבכל העולם מפתחות חברות שירותי סטרימינג, וייתכן כי זו ההשפעה השולית שרואים כעת בתוצאות.

לנטפליקס יש 220 מיליון מנויים, ולדיסני פלוס יש 179 מיליון מנויים, אך בארה"ב מעריכים כי הגידול של קבוצת דיסני, ועל בסיס הצהרותיה, צפוי להיות גדול יותר בשנים הקרובות.

נטפליקס הודיעה בשבוע שעבר כי היא מעלה את מחיריה בארה"ב, בקנדה ובעוד מקומות כגון ישראל, אבל לעומת זאת הפחיתה את מחיריה בהודו למשל.

בישראל החברה העלתה  את מחיריה אחרי שנה וחצי מהפעם האחרונה, וככל הנראה עשתה זאת על רקע העובדה שלא יהיה לה פשוט להעלות את מחיריה בעתיד בעקבות כניסת דיסני פלוס. כרגע נטפליקס היא השחקן הבינלאומי הדומיננטי בישראל עם למעלה ממיליון מנויים משלמים, ולכן יותר קל לה להעלות את תעריפיה. הציבור הישראלי גם הגיב באדישות לעליית המחירים בשיעור של 17%, והיקף ההכנסות של החברה יצמח בלמעלה מ-100 מיליון שקל בזכות העלאת התעריפים.

כולם מחכים לדיסני 

נדגיש כי בישראל יש ציפייה דרוכה בקרב כל שחקני הטלוויזיה לכניסת דיסני פלוס ושחקנים נוספים. דיסני פלוס כוללת בתוכה חברות כמו HULU ו-ESPN, והעוצמה שלה צפויה לייצר תחרות קשה לנטפליקס. בשוק המקומי מהמרים שדיסני פלוס תחבור לאחד השחקנים הקיימים לשיווק ראשוני של שירותיה, אבל התוכן שלה יישאר נגיש לשאר השחקנים לתקופת ביניים.

בניגוד לכל התחזיות, התחרות דווקא צפויה לייקר את ההוצאה על תוכן בישראל וכנראה גם בעולם, כיוון שסביר להניח שהצופים לא ירצו לפספס תוכן והפקות מקור בינלאומיות, ולכן יסכימו לשלם תשלום נוסף מעבר להוצאה הנוכחית.

המעבר לתוכן בינלאומי מחולל תמורות עמוקות במבנה שוק הטלוויזיה בישראל, ומשרד התקשורת מגבש תזכיר חוק שאמור לתקן חלק מהעיוותים הקיימים היום בשוק, וזאת על בסיס ועדת פולקמן שהגישה את מסקנותיה לשר התקשורת ואשר אמורים לייצר שוק מאוזן יותר בכל הקשור להפקות מקור מקומיות מצד השחקנים הבינלאומיים.