ביוון ראש הלמ"ס נשלח לכלא: שערוריות הנתונים שהדרדרו למשברים

נתונים סטטיסטיים מתקדמים הפכו להיות אחד הכלים המשמעותיים של מקבלי החלטות, גם של ארגונים וחברות מסחריות, אבל גם של מדינות וממשלות • למרות שנהוג לחשוב על סטטיסטיקה כמדע מדויק, חילוקי דעות בעבר הובילו אפילו להאשמות משפטיות

ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, ראש קרן המטבע הבינלאומית, קריסטלינה גאורגייבה, אנדראס גיאורגיו, לשעבר ראש הלמ''ס ביוון / צילום: Associated Press
ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, ראש קרן המטבע הבינלאומית, קריסטלינה גאורגייבה, אנדראס גיאורגיו, לשעבר ראש הלמ''ס ביוון / צילום: Associated Press

בשל החשיבות המכרעת בהחלטות כלכליות ופוליטיות, לא חסרות מחלוקות וחילוקי דעות בנוגע לאיסוף נתונים ולפרסום סטטיסטיקות רשמיות. החל מהדרך שבה מחושבת האינפלציה בשלל מדינות, דרך פרסום נתוני צמיחה חזויים ואמיתיים, ועד לדירוג במדדים השוואתיים בינלאומיים שביכולתם להשפיע על המצב הכלכלי במדינה. אך כמה שערוריות סטטיסטיות בכל זאת הגיעו הרבה מעבר לחילוקי הדעות המקצועיים, והפכו לסיפורים בינלאומיים בעלי השלכות משפטיות או פוליטיות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

יוון: ראש הלמ"ס נידון לשנתיים מאסר

ביוון התנהלה עד לאחרונה, במשך קרוב לעשור, פרשה משפטית וכלכלית ממושכת שבמרכזה ניצב מי שכיהן כראש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של המדינה.

אנדראס גיאורגיו, כלכלן וסטטיסטיקאי מוערך שהיה גם בקרן המטבע הבינלאומית, "נקרא לדגל" עם פרוץ משבר האשראי העולמי והצורך של יוון בסיוע של מיליארדים כדי להימנע מחדלות פירעון. ב-2010 הוא הוצב על ידי הממשלה בתפקיד ראש הלמ"ס היווני, ונדרש להעריך באופן מיידי את שיעור הגירעון ולכמה כסף יוון בעצם זקוקה. כל תוכניות החילוץ שנקבעו מאז - כולל ההלוואות שקיבלה המדינה וצעדי הצנע שהיו חלק מהן - היו מבוססות על ההערכות והמתודולוגיה שיישם בתקופה קצרה.

כשהממשלה היוונית התחלפה, והמדינה שברה שמאלה, האשימה אותו התביעה במדינה בכך ש"ניפח" את החוב בצורה מלאכותית, ובאופן עקיף הטילה עליו את האחריות לכל צעדי הצנע החמורים שתושבי המדינה חוו אחרי המשבר. מאז, הפרשה הפכה למעין "תמרור אזהרה" בעבור סטטיסטיקאים לאומיים, בנוגע לסכנות האפשריות הכרוכות בתפקיד. גיאורגיו נשפט שלוש פעמים, הורשע בערכאות נמוכות וזוכה לעתים בערכאות גבוהות יותר. הפרשה הסתעפה לתת-האשמות הכוללות העלבת עובד ציבור ופרסום לא מורשה של נתונים, כשבסופו של דבר, בקיץ 2018, גזר בית המשפט העליון של יוון שנתיים מאסר על-תנאי לגיאורגיו.

הפרשה עוררה ביקורת בינלאומית רבה על יוון. התומכים בגיאורגיו הבהירו שהמתודולוגיה בה השתמש אושרה על ידי הלמ"ס האירופי. איגוד הסטטיסטיקאים העולמי ביקר את גזר הדין ואמר שהוא הרסני לתדמיתה המקצועית של יוון. בקיץ האחרון אף מונה גיאורגיו לתפקיד בכיר בגוף המפקח על איסוף ופרסום נתונים בפרלמנט האירופי, במה שנתפס כתמיכה מקצועית בו.

יפן: ועדת חקירה לבדיקת נתוני התמ"ג

ביפן הפכו חילוקי דעות בנוגע למדידה הנכונה של הצמיחה בסקטור הבנייה והמגורים לפרשה שמאיימת על הממשלה. העיתונות והאופוזיציה במדינה חשפו במהלך השנה החולפת פרקטיקה סטטיסטית, שהממשלה הודתה שהייתה פסולה.

כחלק מחישוב הפעילות הכלכלית בסקטור הבנייה, אספה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של יפן נתונים מכל חברות הבנייה במדינה באופן חודשי באמצעות הרשויות המקומיות. השלטונות הורו לרשויות "לאחד" נתונים לגבי חברות רשלניות שאיחרו להגיש את הנתונים מדי חודש, ולדווח על הנתונים שהוגשו, כאילו היה מדובר בפעילות בחודש אחד בלבד - למעשה ריכוז פעילות של כמה חודשים בתקופה קצרה.

למרות שלא ברור אם לדבר הייתה השפעה מיטיבה על התמ"ג (יפן מתקשה להציג צמיחה כלכלית והדבר ניצב בראש סדר היום של המדינה), הפרשה עוררה סערה ביפן, וראש הממשלה פומיו קישידה הורה בחודש שעבר להקים ועדת חקירה בנושא. קישידה אמר שהפרקטיקה הייתה בשימוש עד חודש מרץ שעבר, ומאז הופסקה. לפי הערכות כ-10,000 נתונים "שופצו" על ידי הרשויות מדי שנה בעשור האחרון. ראש הממשלה קישידה התנצל ואמר שיבדוק "מה ניתן לעשות כדי שטעות כזו לא תתרחש שוב".

הבנק העולמי: הנתונים "שופצו" כדי להחמיא לסין

פרשה נוספת הנוגעת למניפולציה בנתונים כלכליים מאיימת כעת על עתידה של קריסטלינה גאורגייבה, העומדת בראש קרן המטבע הבינלאומית. לפני שמונתה לתפקיד, כיהנה הכלכלנית מבולגריה בצמרת הבנק העולמי וגם עמדה בראשו. לפי דו"ח ביקורת על הנעשה בבנק, גאורגייבה פעלה כדי "לשפץ" נתונים לא מחמיאים לגבי סין, כדי לשמור על מיקומה של המדינה הקומוניסטית במדד "עושים עסקים", שנועד לבדוק עד כמה מדינות ידידותיות בתחום העסקים ופתוחות מבחינת השקעות זרות.

לפי דוח של חברה חיצונית ששכר הבנק העולמי, גאורגייבה הפעילה לחץ ב-2018 לשנות את הרכב המדד ומשקל האינדיקטורים שדירגו מדינות בפרסום השנתי שלו במטרה למנוע הידרדרות של סין מהמקום ה-78 למקום ה-85. לפי הדוח, הצעד התבצע במקביל לגיוס כספים בעבור הבנק העולמי, בין היתר מסין.

בדוח, גאורגייבה מואשמת בכך שדחפה לשפץ את הנתונים העסקיים שיציירו את סין באור מחמיא בנוגע לקלות עשיית עסקים בה. גורמים סיניים הביעו ביקורת לפני הפרסום על ההידרדרות הצפויה, ועל העובדה שהיא "אינה משקפת את הרפורמות שנעשו במדינה". ימים בלבד לפני פרסום הדוח ב-2018, גאורגייבה, כך על פי החשד, "התערבה ישירות". המשקל של שלושה אינדיקטורים כלכליים - הקלות של פתיחת עסק, סוגיות זכויות יוצרים ותשלום מסים - שונה, כך שסין השתפרה בנקודה שלמה במדד ונשארה במקום הרצוי. גאורגייבה הכחישה את ההאשמות וארמה שפעלה באופן מקצועי כדי לוודא שהדוח יהיה הוגן.