יום בצפון הנגב: קראק פאי אלוהי, משתלה מלאת צבע ואוצרות חקוקים בברזל

הנגב מתחיל להאדים עם ראשונות הכלניות, וזו הזדמנות להכיר כמה מקומות מעניינים, יפים וטעימים ליום של כיף

אור שוקרון בפטיסרי בקיבוץ ארז / צילום: אלה אשורוב
אור שוקרון בפטיסרי בקיבוץ ארז / צילום: אלה אשורוב

"היה הייתה גבעה אחת שטופת פרחים, טללים השקוה" (נתן יונתן)

ויהי קיץ ויהי חורף, ושוב חוזר הניגון ועמו פריחת הכלניות בצפון הנגב. יפהפייה נמה עטוית שמלת שכבות ירוקה, ובין קפליה נקודות אדומות, עלי כותרתן מתמתחים בעצלתיים לקראת קבלת הקהל השנתית. טוב תעשו אם תקיצו בשעת בוקר מוקדמת ביום שישי, בטרם יעוטו המבקרים על התפרחת הלוהטת. הדרימו לצפון הנגב, עצרו לטקס הקדוש של קפה ומאפה, חצו מרחבים ירוקים ומרבדים אדומים ותתקבלו בפרחים ובחיוכים.

קיבוץ ארז - ברצלונה


אור שוקרון, רב סרן בדימוס שוקרון, צריך לדייק, אוחזת בתוכניות חובקות עולם. כאלה המשתרעות הרבה מעבר לשדות הכלניות של צפון הנגב. "כבר כילדה ידעתי דברים" היא מספרת, ומפצירה לטעום את בורקס הפינוקים המובחר שלה, ובמקביל גם בוצעת פרוסה דשנה מהקראק פאי ששמו נישא למרחקים. אז נתחיל מההתחלה. שוקרון נולדה בקרית גת, השתחררה מצה"ל כרב סרן ולמדה שבע שנים טובות של קונדיטוריה.

כמו רבים מבני דורה, שהמדיום הטלוויזיוני הוא עבורם מקפצה, הגיעה אור למקום השלישי והמכובד בתחרות "הקינוח המושלם", והשכילה למנף את ההצלחה לפתיחת קונדיטוריה בקיבוץ ארז, מקום מגוריה.

מובן שעבורה זוהי רק ההתחלללה. בכובד ראש היא מתארת את רשת הפטיסרי העתידית שתישא את שמה, ששלטיה יתנוססו בגאון ובניאון בברצלונה (סניף ראשון) ומשם תפרוס את בצקיה לאמסטרדם ולונדון. ומשם השמיים הם הגבול, מי יודע.

ועד שתקבל אור את תואר MOF (תואר כבוד שמעניק נשיא צרפת לטובי הקונדיטורים) היא תמשיך להגיש קינוחים ועוגות מצוינת לצד קפה טוב וארוחות בוקר במקום הקטן והחמים שרקחה.

ORYOSS - קיבוץ ארז, פתוח בשישי-שבת. 050-8558528

כאן יוצרים בכיף


אסור לקטוף את פרחי הבר, את זה כולם כבר יודעים, אבל הידיים מבקשות מלאכה מלבד האכילה, ואת זה מבינה היטב עינת לוי, נצר למשפחת מימון מנתיבות, שלמדה את רזי הרקמה, הסריגה והטוויה מידיה הטובות של סבתא, ופתחה בגג ביתה שבמושב מעגלים סטודיו קטן ומזמין למלאכת יד.

עינת לוי. עיצובים מהלב / צילום: אורנה בן חיים
 עינת לוי. עיצובים מהלב / צילום: אורנה בן חיים

הסטודיו פתוח בחפץ לב גם למשפחות, קבוצות קטנות ואפילו לזוגות, בעלי ידיים שמאליות החפצים להשמיש אותן שלא רק לטובת הקלדה. אצלה יוצרים מקרמה, צובעים מנדלות, משבצים פסיפס ואפילו שוזרים סלי שוק בחוטי טריקו צבעוניים ומשמחים, שאותם אפשר למלא בכל טוב השוק שבנתיבות הסמוכה.

עיצובים בלב - עינת לוי. מושב מעגלים. בתיאום מראש 050-2220893

משתלה היא רק תירוץ


חלק מההנאה ביום כזה היא חדוות הגילוי של יישובים שמעולם לא שמעתם את שמם. הכירו את מושב זימרת, הכלוא בין סעד לשוקדה, שני אתרי פריחה יוקדים, ובו אחת מהמשתלות המלבבות והמיוחדות שבנמצא.

משתלת דרך הזית / צילום: אורנה בן חיים
 משתלת דרך הזית / צילום: אורנה בן חיים

אין דבר כזה "יותר מדי פרחים" ואם קצת קצתם באדום, הרי שבמשתלת "דרך הזית" תוכלו להתבשם דווקא מזיוון של רקפות זקופות, מיופיים של סוקולנטים ומהיצע עצום של פרחי נוי, צמחי תבלין ובר. אבל חינה הרב של המשתלה אינו רק במגוון הצומח, אלא גם באוסף בלתי נתפס של חפצים וכלים לבית, לגינה ולסתם פינה שסר חינה, האורבים בכל מקום בחלל העצום והצבעוני. לכל אשר תפנו את מבטכם תלכדו פריט יפה, שכמו נלקח מעמוד ב"פינטרסט", אבל מונח באגביות לא מתאמצת.

אפשר בקלות לבלות שם שעה של שיטוט, בהייה, שתייה של עוד כוס קפה, מיץ תפוזים טרי או תה צמחים, ואפילו לקחת סלסלה עם תוצרת מקומית ולרדת לכרם עצי הזית לפיקניק מלא בבטלה.

משתלת דרך הזית - מושב זימרת. 058-5505501

גלגולה של מדליה


ההפתעה שמחכה לכם בקיבוץ צאלים מצדיקה את הדרך דרומה על כביש 232. ולא רק בעבור יפעתם של המרחבים הנמתחים אל האופק, כמו גם אינסוף עצים מסדרות המחטניים והאשלים ודונמים רבים של שדות שהופכים את צפון הנגב לאסם התבואה הגדול בארץ.

בעז קרצ’מר במוזיאון מורשת צאן ברזל בקיבוץ צאלים / צילום: אורנה בן חיים
 בעז קרצ’מר במוזיאון מורשת צאן ברזל בקיבוץ צאלים / צילום: אורנה בן חיים

אולם יש גם תכלית לדרך, והיא מוזיאון "מורשת צאן ברזל" שבקיבוץ צאלים. מפעל חיים של איש אחד, בעז קרצ’מר, שבדיבור נמרץ מרתק את שומעיו בסיפור הפלאי אודות אוצרות חקוקים בברזל, שגילה בבית המלאכה למדליות ולמטבעות של אביו בירושלים.

עשר שנים לקח לקרצ’מר לנבור, למיין ולהפנים את היקף השלל שנפל בחיקו, ואותו הוא הפך למוזיאון של סיפורים. חלקם כבדי משקל היסטורי, אחרים אישיים ואנקדוטיים, והכול בדרך מלאת תשוקה שבה מפיח קרצ’מר חיים במתכת ובפלדה.

מוזיאון מורשת צאן ברזל - קיבוץ צאלים. בתיאום מראש: 052-3575324

פסטיבל דרום אדום יתקיים בסופי השבוע של פברואר. פרטים ומידע נוסף בעמוד הפייסבוק של פסטיבל דרום אדום.