מ-350 ל-1,300 מיטות אשפוז: אושרה תוכנית להגדלת בי"ח הדסה

התוכנית כוללת הקמת 7 בניינים חדשים, מנחת מסוקים חדש ושימור המבנה ההיסטורי של בית החולים • לפי התוכנית, השטח הבנוי יורחב פי חמישה מההיקף הקיים

בית החולים הדסה הר הצופים / צילום: דוברות הדסה
בית החולים הדסה הר הצופים / צילום: דוברות הדסה

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה למתן תוקף תוכנית להגדלת בית החולים הדסה הר הצופים, היושב כיום על שטח של כ-111 דונם. לפי התוכנית, שטחו הבנוי יורחב פי חמישה מהיקף הבינוי הקיים, בנוסף להגדלת מספר מיטות האשפוז מ-350 ל-1,300 מיטות.

התוכנית מאפשרת את התפתחות בית החולים ל-30 השנים הבאות, תוך התאמה לדרישות אשפוז וטיפול עדכניים, והיא כוללת הקמת שבעה בניינים חדשים: בניין מיון, דימות וחדרי ניתוח חדשים, מגדל אשפוז בן 15 קומות, בית חולים שיקומי, שני מבני רפואה עתידיים ומבנה עם חזית מסחרית לרחוב צ'רצ'יל בסמוך לתחנת הרכבת הקלה. כמו כן בתוכנית מוצע מרכז אנרגיה (מבנה תפעולי שנמצא בתוך המתחם ומטרתו לספק חשמל לגיבוי) ומנחת מסוקים חדש אשר ימוקם על גג מבנה המיון ויקצר משמעותית את זמן המעבר בין המנחת לחדרי הטיפולים. בנוסף, נקבעו במסגרת התוכנית הוראות לשימור מבנה בית החולים ההיסטורי הקיים, שנבנה בשנות ה-30. המבנה ההיסטורי יוסב וישמש כמלונית, מרפאות ומרכז לבריאות האישה, תוך קביעת הוראות לשימור המבנה.

בוועדה מציינים כי "הוועדה הדגישה את חשיבותו הרבה של בית החולים לעיר ירושלים וליישובי האזור, וציינה כי ראוי שצמיחתו וגידולו ייעשו בהתאם לתכנון מוסדר לטובת כלל תושבי האזור".

ד"ר תמר אלרם, מנהלת בית החולים הדסה הר הצופים, ציינה כי "הועדה המחוזית הכירה בחיוניות של ההתפתחות של הדסה בהר הצופים, כמרכז רפואי מוביל שבאחריותו לספק שירותי בריאות לתושבי האזור. לפני קרוב למאה שנה, הונחה כאן בהר הצופים אבן הפינה לבניין ההיסטורי. אחרי מלחמת ששת ימים חזרנו להר הצופים, וכעת אנחנו מתחילים בצעד ענק קדימה, לעתיד של הדסה ולעתידה של ירושלים".

מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' יורם וייס מסר: "הדסה מודה לעיריית ירושלים, לוועדה המחוזית ולרשות מקרקעי ישראל על אישור תוכנית הפיתוח לבית החולים הדסה הר הצופים. תוכנית זו קריטית, בכדי לאפשר למרכז הרפואי הדסה לפתח את התשתיות הרפואיות לטובת תושבי ירושלים והסביבה למשך 20 השנים הקרובות". וייס הוסיף כי "האישור שניתן, יאפשר להמשיך בין היתר בהקמת מרכז השיקום המתקדם שנבנה בימים אלו בהדסה הר הצופים, ועתיד לשרת את תושבי ירושלים ותושבי מדינת ישראל בכלל".

מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי , ציינה כי "מיקום המבנים המוצע מייצר איזון ראוי בין הצורך בהגדלה משמעותית של היקפי הבינוי, שמירה על בינוי מרוכז ויעיל, ושמירה על ערכי השימור של המתחם הכולל את שימור המבנים ההיסטוריים, שימור ונטיעת עצים במתחם".

יצויין כי התוכנית הוגשה על ידי ההסתדרות המדיצינית הדסה וארגון נשות הדסה העולמי, ונערכה על ידי משרד ספקטור-עמישר אדריכלים.