התחרות בפריקת כלי רכב חדשים בנמלים מתגברת

"נמל המפרץ" החדש בחיפה מנהל מגעים עם יבואני רכב לפריקת מכוניות חדשות בשטחו • התחום מגלגל בישראל כרבע מיליארד שקל בשנה

התחרות בפריקת כלי רכב חדשים בנמלים מתגברת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
התחרות בפריקת כלי רכב חדשים בנמלים מתגברת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נמל המפרץ החדש בחיפה, בניהולה של חברת SIPG, נערך לתחרות מיידית בשוק הפריקה של כלי רכב חדשים. לגלובס נודע כי הנמל מנהל מגעים עם יבואני רכב שונים על פריקה ואכסון מכוניות בשטחי העתודה של הנמל, שיכולים להכיל אלפי מכוניות על מאות דונמים.

מקורות בענף הרכב אמרו לגלובס כי הנמל החדש מציע ליבואנים "מחירים שוברי שוק", שנמוכים משמעותית מהקיימים, אם כי עדיין לא ידוע על יבואני רכב גדולים, שהעבירו בפועל חוזי פריקה שלהם מהנמלים הקיימים.

תחום פריקת כלי הרכב החדשים בישראל מגלגל על פי הערכות קרוב ל-250 מיליון שקל בשנה ומתחלק כיום בין בנמלי אילת, אשדוד וחיפה. הפעילות הזו, שעליה גובים כ-800 שקל לרכב לא כולל דמי אחסון, נחשבת רווחית במיוחד לנמלים, שמקצים לה שטחים חיוניים בנמלים, לעיתים על חשבון שטחים למטען כללי. בתקופות בוערות של הענף, כמו לפני סוף השנה, נוצר גודש של כלי רכב בנמלים.

גם נמל הדרום החדש, שצפוי להיחנך בקרוב, צפוי להצטרף לתחרות על פריקת רכב וינסה "לקחת ביזנס" מהנמלים הקיימים ובעיקר מנמל אשדוד השכן, שפריקת רכב מהווה עבורו מקור הכנסה חשוב. על פי הערכות בענף התחרות בין הנמלים עשויה להוזיל משמעותית על העלויות הלוגיסטיות של היבואנים אם כי לא ברור מה תהיה ההשפעה על מחירי הרכב לצרכן. יצוין כי יבואני רכב בוחנים כיום את כלל המערכת הלוגיסטית שלהם ושוקלים להעביר חלק מפעילות ההכנה מסירה והמסירה בפועל ישירות לנמלים, בדומה למודל שאותו יישמה טסלה בישראל בשנה החולפת.

עיקר הפעילות של נמל המפרץ החדש בחיפה, שנחנך רשמית בספטמבר, מתמקדת כיום במכולות. אולם על פי כתב ההסמכה שניתן לנמל בעת המכרז ב-2015, ניתן לפרוק ולהטעין ממנו גם מטען כללי וכלי רכב.

מנמל המפרץ נמסר בתגובה: בהתאם לרישיון ההפעלה שהתקבל ממשרדי האוצר והתחבורה, נמל המפרץ ערוך ומוכן לפריקת אלפי כלי רכב ואחסונם לטווח ארוך, במחירים תחרותיים וברמת שירות גבוהה.