הקסם פג? המקום שבו החלה מלחמת הצעירים בוול סטריט נקלע למשבר

הפורום היה פעם המנוע שהניע סוחרים קטנים ומתחילים, אבל כיום חברים ותיקים בו אומרים שנותרו ב-WSB רק רעיונות מיושנים

קהילת Wallstreetbets ברדיט / צילום: Shutterstock, Marcus Krauss
קהילת Wallstreetbets ברדיט / צילום: Shutterstock, Marcus Krauss

העמוד WallStreetBets ברשת החברתית רדיט היה בשנה שעברה ה-מקום להיות בו כדי להתעדכן בטירוף מניות ה"מם" (מניות פופולריות אצל משקיעים הפעילים ברשתות חברתיות שמנסים לפעול יחד כדי לדחוף את מחיר המניות מעלה). כיום, כמה מעריצים שלו מפעם אומרים שבקושי שווה להיכנס אליו.

מי שפעם שתו בצמא את זרם ההודעות המקוונות בדבר רעיונות מסחר נועזים ולא צפויים, אומרים שהם מוצאים היום בעיקר חברים שעדיין מדברים על מניות כמו  גיימסטופ  ו-AMC . משוב קונסטרוקטיבי על פעולות מסחר, הוחלף לדבריהם בעיקר בקריאות עידוד. פעם היו נאמני העמוד דבוקים לפורום - עוקבים אחרי משתמשים נחשבים כמו קית' גיל, או כפי שהוא מכונה שם "DeepF-ingValue", המעלה הימורים נועזים על גיימסטופ - אבל היום רובם נטשו את העמוד לטובת קהילות מסחר אחרות.

גם השוק השתנה. בשנה שעברה, מדד S&P 500 הגיע לשיאים וזה הקל על משקיעים מקצועיים וזוטרים כאחד להיראות חכמים. השנה, המניות התחילו ברגל שמאל, בייחוד מסקטור הטכנולוגיה והחברות "הנוצצות" שקהל הסוחרים-היומיים מעדיף.

אבל לפני שנה, היה WallStreetBets המנוע שהניע את הסוחרים המתחילים. טיפים שהועלו שם הוגברו במהירות בטיקטוק, טוויטר ופלטפורמת המסרים דיסקורד, ואפשרו לגדודים של משקיעים עצמאיים ברחבי העולם לפעול ביחד ואפילו להניע את השווקים. חברי WallStreetBets (WSB) התרבו מפחות מ-2 מיליון משתמשים בתחילת 2021, בדיוק לפני שמניות גיימסטופ החלו לנסוק, ליותר מ־11 מיליון איש כיום.

אם מהפכת המם הפכה את המסחר במניות למגניב, הרי שהיא גם הקשתה על הניסיון להבחין בין סנסציית הבורסה הבאה לחברה המפסידה הגדולה הבאה. השקעות שזכו למחיאות כפיים בפורומים כמו WSB עלו בגלל שסוחרים יומיים הכריזו שהן יעלו, עם התייחסות מועטה לערך שבבסיס פעולת מסחר זו או אחרת.

"כל התגובות בפורום היום הן של 'יס מנים'"

בינתיים השנה, מדד נאסד"ק המשולב המכיל מניות טכנולוגיה רבות ירד ב־11% ונכנס לתחום התיקון. קרן הסל VanEck Social Sentiment, המוכרת בכינויה BUZZ ועוקבת אחרי מניות שהן פופולריות ברשתות חברתיות, ירדה בכ־18%. מניות גיימסטופ ו־AMC ירדו אפילו יותר- ב־33% ואף יותר מתחילת השנה.

בתוך ירידות כל כך נרחבות, סוחרים קטנים עשויים להתקשות להתאגד ולקדם מניה, אלא אם יש חדשות טובות אמיתיות לגבי חברה כלשהי.

העמוד WSB, כפי שמכנים אותו המשתמשים, נוצר ב־2012 על ידי יועץ טכנולוגיית מידע שהשתעמם מייעוץ פיננסי מסורתי, ומעולם לא היה מופת של עדינות. חברים מעלים הודעות תחת שמות משתמש כמו pim9daddy214 ו־Boogyman422 ומחליפים ביניהם קללות שהנייר אינו סובל. יחסם לשווקים הוא כאל קזינו עצום, אבל כזה שחוגגים בו גם נצחונות גדולים וגם הפסדים מוחצים. שהרי - כפי שמציינים רבים מהמגיבים, "YOLO" - ראשי התיבות של "חיים רק פעם אחת".

סול הו הגיע ל־WSB לפני בערך ארבע שנים. הוא היה חדש במסחר ומיד התמכר. ב־2019, כבר סחר במשרה מלאה לאחר שהתפטר ממשרתו כטכנאי מחקר. באותם ימים, היה בודק את העמוד ברדיט דבר ראשון בבוקר, ובכל שעות היום גולש ומגיב.

הו נהנה לשוחח עם אחרים כשרצה עצות על פעולת מסחר מסוימת והעריך את המשוב הכן - אם כי אכזרי לעתים. "כעת כל התגובות הן של 'יס מנים'", מספר הו, בן 31 המתגורר בניו ג'רזי.

הוא עדיין בודק את האתר תכופות, אבל את רוב זמנו מבלה בחיפוש אחר רעיונות מסחר חדשים בטוויטר ובשיחות עם האחיין שלו על אסטרטגיה.

WSB הוא עדיין אחד העמודים הכי פופולריים ברדיט, אבל ותיקי הפורום כמו הו אומרים שהחבר'ה החדשים "לוקחים יותר משהם נותנים". מספר הפוסטים וכמות התגובות בעמוד הראשי נמצאים בירידה. כך ביום ממוצע בנובמבר האחרון, היו כ־27 אלף תגובות בעמוד הראשי של הפורום, הכולל את התוכן ה"לוהט", ירידה מכ־47 אלף שנה קודם לכן, על פי ניתוח נתוני TopStonks, אתר העוקב אחר המניות המוזכרות ברדיט ובאתרים אחרים.

חשדנות כלפי משתמשים המנסים לנפח מחירי מניות לא מוכרות

משתמשים חדשים רבים ממשיכים להימשך למניות המם המקוריות - כך בינואר מניות גיימסטופ עדיין היו השניות מבחינת מספר האזכורים ב־WSB, על פי נתוני TopStonks משבוע שעבר. מניות AMC היו מקום שישי באזכורים.

מארק וילנואבה הגיע לאתר בשנה שעברה בעקבות הדיבור על משתמשים שעושים כסף גדול. בפברואר הוא שם לב שב־WSB מדברים על חברת SPAC ששמה Churchill Capital Corp IV, או CCIV. דיונים על SPACs היו אסורים ב־WSB בזמנו, אולם וילנואבה לא היה מודע לכך.

וילנואבה קנה כ־3,000 דולר ממניות ה־SPAC. ערכן צנח תוך כמה ימים והוא מכר הכול בהפסד של כ־1,150 דולר. מאוחר יותר התמזגה CCIV עם חברת המכוניות החשמליות Lucid Group והנפיקה אותה.

"חשבתי שהחבר'ה האלה באמת ידעו על מה הם מדברים", קונן וילנואבה על חבריו לפורום. כיום הוא מעדיף פורום אחר ברדיט שנקרא Superstonk ומתמקד במניית גיימסטופ.

כמו פורומים אחרים ברדיט, WSB מסתמך במידה רבה על החברים בו, במקום על צבאות של עובדי טכנולוגיה, על מנת לסרוק ולאשר את התוכן המועלה לעמוד. בודקי תוכן מתנדבים משתמשים גם בבוטים על מנת לסלק כל תוכן המפר את כללי הפורום, והבודקים גם רשאים למחוק פוסטים באופן ידני. המשתמשים לא אמורים להעלות הודעות על מטבעות קריפטוגרפיים, חברות בשווי של פחות מ־1.5 מיליארד דולר או מניות המכונות מניות OTC (over the counter) שלא רשומות בבורסות, וישנם כללים נוספים.

אבל פוסטים המפרים את הכללים יכולים להתגנב לפורום. לדברי כמה משתמשים הם נהיו יותר חשדניים לגבי משתמשים המנסים לנפח את המחיר של מניות של חברות פחות מוכרות, בניסיון למכור אותן למשקיעים חסרי ניסיון.

בודק תוכן ב־WSB אישר שחדירת העמוד למיינסטרים הביאה לכך ש"אנשים מנסים להשפיע על המחירים", אבל בהתאם "בודקי התוכן עובדים די קשה להבטיח שזה לא יקרה", ובין היתר הצוות המציא "פתרונות אוטומטיים" כדי למנוע פוסטים של ספאם.

עדיין ניתן לאתר כמה פעולות מסחר מנצחות 

בשנה שעברה, גרגורי לוקין בילה סוף שבוע שלם בדירתו בטורונטו בקריאת פוסטים של קית' גיל ואחרים על גיימסטופ שמצא ב־WSB. בינואר 2021, העביר כ־44 אלף דולר מכספי החסכונות שלו לגיימסטופ, והרוויח כ־115 אלף דולר תוך כמה ימים. מאז, התפטר מעבודתו כאנליסט פיננסי באמזון כדי להתמקד במסחר בתור תחביב.

לוקין, בן 35, אמר שלרוב הוא "נכנס פה ושם" ל-WSB אחרי שהוא משתעמם מלדפדף בטוויטר ובקבוצות רדיט אחרות, כולל אחת ששמה "WallStreetBetsHUZZAH" שצצה בשנה שעברה. הוא עדיין הצליח למצוא כמה פעולות מסחר מנצחות ב־WSB, כמו מסחר באופציות על חברת המזון Dole שהביא לו רווח של כ־60% תוך יום אחד. הוא עדיין מדי פעם סוחר במניות ואופציות של גיימסטופ.

"יש שם ב־WSB כמה דברים טובים", אמר לוקין, אך "יש גם כמה עצות איומות לגמרי".