אנרג'ין מדווחת על התקדמות בפיתוח עגבניות עמידות לוירוס הטובאמו

חברת השבחת הזרעים הודיעה לבורסה כי השלימה שלב משמעותי המוכיח את יעילות פיתוח תכונת העמידות לוירוס העגבניות • החברה כבר חתמה על הסמכי מסחור לתכונת העמידות • המניה מטפסת ב-6%; מאז שהונפקה בבורסה אשתקד, רשמה תשואה שלילית של מעל ל-60%

אבן דרך בהשבחת עגבניות עמידות בפני וירוס הטובאמו / צילום: עינת לברון
אבן דרך בהשבחת עגבניות עמידות בפני וירוס הטובאמו / צילום: עינת לברון

חברת אנרג'ין  (NRGene), הפועלת בתחום השבחת הצמחים והמזון באמצעות בינה מלאכותית, דיווחה על השגת אבן דרך משמעותית בפרויקט לפיתוח והשבחה של זרעי עגבנייה בעלי תכונות עמידות לוירוס הטובאמו (ToBRFV). מניית החברה מטפסת בכ-6% בבורסה המקומית בתגובה להודעה.

החברה כבר חתמה על הסמכי מסחור לתכונת העמידות, במודל המבוסס על פיתוח קניין רוחני תמורת הכנסות מתמלוגים. המשמעות היא שהיא כבר יכולה למכור ללקוחות, שיכולים בצד שלהם להתחיל לזרוע.

אנרג'ין החלה להיסחר בבורסה בת"א בינואר אשתקד, ואת 2021 סיימה בצניחה של מעל ל-60%. בספטמבר אמר לגלובס היו"ר אסף לוי כי "יצאנו להנפקה מתוך מטרה ברורה, שעם כסף גדול נוכל לצמוח ולהגיע לעסקאות ארוכות טווח... מאז שהתחלנו להיסחר דיווחנו כבר על כמה עסקאות משמעותיות, שרק יכולנו לחלום עליהן שנה אחורה. אנחנו מרוצים מהתהליך שעברנו". עוד הוסיף כי "ראינו בעבר המון הנפקות שאחרי שנחתכו, הן זינקו. הסבלנות תשתלם, כי כך אנשים ייווכחו איזו מהחברות הביאה עימה ערך אמיתי".

"הפיתרון ישפיע על מחירי העגבניות ואיכותן"

אנרג'ין ציינה כי השלימה שלב משמעותי שכולל זיהוי אזור ייחודי ברצף הגנטי של הצמח, המהווה מקור לתכונת העמידות לוירוס הטובאמו. האזור שזוהה יאפשר לחברה להמשיך בתהליך פיתוח תכונת העמידות. עוד נמסר כי נכון למועד דוח זה, החברה נמצאת בתהליך הגנה על תכונת העמידות באמצעות פטנט.

לאנרג'ין שורת הסכמים מסחריים עם חברות זרעים למסחור זרעים עמידים לוירוס הטובאמו כנגד קבלת תמלוגים ממכירת הזנים והזרעים. במסגרת ההסכמים הללו, אנרג'ין תהיה זכאית לתמלוגים למשך 10 שנים, החל מהמועד שבו חברות הזרעים ימסחרו זרעים המכילים את תכונת העמידות. להערכת אנרג'ין, ההכנסות מכל אחד מההסכמים יגיעו למיליוני דולרים, זאת אם שלב הפיתוח יושלם בהצלחה והחברה תגיע לשלב ההטמעה והמסחור.

כלי הבינה המלאכותית של אנרג'ין משמש לניתוח מידע גנטי במטרה לייעל ולהאיץ תהליכי השבחת צמחים ובעלי חיים. הטכנולוגיה מאפשרת פיתוח מואץ של זנים עתירי יבול, עמידים למחלות ולתנאי אקלים קיצוניים, ובעלי הרכב תזונתי בריא יותר. לפי הדיווח של החברה, הפתרון שלה הוכח ביותר מ-280 פרויקטים עם כ-100 לקוחות בעולם.

המייסד והמנכ"ל ד"ר גיל רונן מסר כי "שוק זרעי העגבניות העולמי נאמד בכ-1.1 מיליארד דולר, ואנרג'ין כיום היא החברה היחידה הממסחרת עמידות טבעית שתאפשר לחברות זרעים למכור לחקלאים זרעי עגבניות העמידים לוירוס. מדובר בבשורה משמעותית לחקלאות ועולם המזון העולמי שתשפיע לטובה על מחירי העגבניות ואיכותן. עם השלמת הפיתוח אנו צפויים ליהנות מהכנסות מתמלוגים בהיקף של מיליוני דולרים מכל הסכם".