"צריך לעבוד בעבודות נוספות כי יחסית להוצאות הרבות אין לי עדיין הכנסות מספיקות"

ענבל וולמן, נווה-אור עמק המעיינות, אמא לילד בן 9 • בזוגיות • בעלת הר ועמק מרקחות מהטבע • "כשהוצאתי מהתבנית את הסבון, פרסתי, ייבשתי במשך חודש לפחות. יצא מוצר מדהים ומרגש" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ענבל וולמן, בעלת הר ועמק מרקחות מהטבע / צילום: קובו בן עזרא
ענבל וולמן, בעלת הר ועמק מרקחות מהטבע / צילום: קובו בן עזרא

"הר ועמק מרקחות מהטבע הוא מעין מפעל בוטיק קטן שהוקם עם חלום לגדול ולהגיע לכל בית", מספרת ענבל וולמן "אני מטפלת ברפואה סינית ומורה לריקוד. זה קרה ממש עם הסגר שהיה בגל השני של הקורונה. הסטודיו והקליניקה שלי נסגרו. היינו בבית תקופה ארוכה. כיוון שאנו גרים בקיבוץ בעמק המעיינות ומוקפים שטחי נוף שדות ודשאים גדולים, ראינו בתקופה הזאת כהזדמנות להנות מהחג המשפחתי הזה, לצור ולהמציא יש מאין. "אבל איך מתפרנסים?", שאלנו את עצמנו ה"שוק העצמאי" לא הקל עלי ועזרה מהמדינה אחרה לבוא וכשבאה הייתה זעירה ביותר. נאלצתי לקחת הלוואה גדולה מהבנק".

"כיוון שזמן רב אני עוסקת בצמחי מרפא, שמנים אתרים ומאוהבת קשות בסבונים טבעיים", ממשיכה ענבל בתיאור המצב "דיברתי עם בן זוגי על החלום לרקוח סדרה טיפולית של סבונים, משחות ועוד, כך שהוא החל לעודד אותי להתחיל לייצר. זה הדליק אותי עד כדי כך שלא ישנתי בלילות. למדתי, חקרתי, קראתי, ערבבתי ויצרתי פורמולות שונות. הכל קרה במטבח הקטן שבביתי... הבית נמלא ניחוחות שמנים ופרחים, הבן שלי, שהוא רוקח מגיל 4 השתתף ונתן את דעתו המלומדת. עד שיום אחד קרה הקסם הזה שנקרא סבון מוצק טבעי . אין לתאר את האושר, כשהוצאתי מהתבנית את הסבון, פרסתי, ייבשתי (חודש לפחות). יצא מוצר מדהים ומרגש, איכותי וריחני. כך נולדו להם עוד ועוד סבונים ואחר כך משחות טיפוליות ועוד קרמים סרום דיאודורנט וקסמים שונים. הכל מחומרים טבעיים, חמאות ושמנים וצמחי מרפא שאני רוקחת".

לדבריה, "התחלתי למכור ככה בקטנה והתגובות היו נפלאות ומרגשות. העסק התחיל ליצור את עצמו, החל לרקום עור וגידים. קראנו לו הר ועמק מרקחות מהטבע. עצם זה שגדלתי כאן בעמק, כשלמולי ניצב הר הכווכאב, כוכב הרוחות, היו ההשראה. ובעיקר מתוך רצון לייצר מוצר אקולוגי, בריא ונגיש לכולם".

"כיוון שאנו עדיין עסק קטן", אומרת ענבל "אנחנו לא נתקלים ביותר מידי ביורוקרטיה. אנחנו בתהליך של שיווק ופרסום. אנשים טובים ומשפחה עזרו לנו עם חנות אונליין, עיצוב ומיתוג. מנסים לצמצם בהוצאות וזה לא פשוט כיוון שמוצרי הגלם יקרים מאוד. ניסיתי גם לייבא מחו"ל אבל המס על ייבוא גבוה מאוד".

"הכל, אבל הכל, עולה המון כסף ויש גם היצע וביקוש של שוק. מוצר מעולה שלא כולם מכירים, צריך להתנסות קודם. ואנחנו עובדים על שיווק. לא קל במצב שוק לא ממש ברור. צריך לעבוד בעבודות נוספות כי יחסית להוצאות, אין עדיין הכנסות מספיקות. נוצר קהל מאוד אוהד ואני עושה גם מכירות בכל מיני ירידים. התחלתי להעביר גם סדנאות בנושא רוקחות טבעית אבל האזור כאן הוא קטן יחסית, מבחינת אוכלוסיית יעד ושיווק ופרסום דורשים מימון רב".

"כרגע העסק עדיין לא כלכלי, אנחנו נכנסים לחנויות טבע, בוטיקים וככה, הכל לוקח זמן כנראה וכולם דוחים תשלום לכמה חודשים קדימה... אני מאוד רוצה לראות את המפעל הקטן שלי צומח למפעל מניב עם סדנאות ופעילות של שיתוף עם אוכלוסיות שונות ומושא לפעילות חברתית. והכי אני שמחה שהבשורה הירוקה מגיעה ומחוללת שינוי אצל אנשים ובתים, שמבינים שאפשר לצרוך מוצר טבעי ואיכותי, יחד עם שימוש בפחות פסולת ושמירה על העור ואיכות החיים שלנו".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il