פנייה למבקר המדינה לבדיקת רכישת "חוסם רחפנים" עבור השר כהנא

בעקבות פרסום גלובס כי משרד הדתות רכש חוסם רחפנים עבר השר כהנא, פנה אתמול ח"כ משה ארבל למבקר המדינה • "ההתנהלות המתוארת בכתבתה מעלה חשש כבד לניגוד עניינים, להיעדר שקיפות ולהחלטות תמוהות שמתקבלות ללא ייעוץ מקצועי צמוד ובהיעדר סבירות", כתב ארבל

 

השר לשירותי דת מתן כהנא / צילום: ראובן קסטרו
השר לשירותי דת מתן כהנא / צילום: ראובן קסטרו

בעקבות הפרסום בגלובס אודות רכש חוסם הרחפנים עבור השר מתן כהנא, ח"כ משה ארבל מש"ס פנה אתמול (ג') למבקר המדינה בבקשה לבדוק את הנושא. כהנא עומד בראש ועדת השרים לענייני אבטחה ובעקבות כך כתב ארבל כי עולה חשש לניגוד עניינים והיעדר שקיפות שכן בעקבות פניית גלובס לתגובה - הוסרו פרטי הרכש מאתר הרכש הממשלתי. ארבל מציף במכתבו שאלות שנותרו פתוחות גם בכתבה שפורסמה בתחילת השבוע באשר לצורך ברכישה, מדוע ניתן הפטור ועוד בשל העובדה שמדובר בכספי ציבור.

במכתב ששלח למבקר מתניהו אנגלמן, כתב ארבל כי "פורסם בגלובס שהמשרד לשירותי דת רכש להגנת השר מתן כהנא 'חוסם רחפנים' בפטור ממכרז שישמש להגנה על השר בביתו... השר כהנא כידוע עומד בראש ועדת השרים לענייני אבטחה שאמונה גם על החלטות בתחום אבטחת האישים. ההתנהלות המתוארת בכתבתה של אביטן כהן, בצירוף תפקידו של השר כהנא, מעלה חשש כבד לניגוד עניינים, להיעדר שקיפות ולהחלטות תמוהות שמתקבלות ללא ייעוץ מקצועי צמוד ובהיעדר סבירות".

עוד נכתב כי "עניינו של השר כהנא בצעצועי אבטחה יקרים מובן ובנסיבות אחרות יכול היה להיחשב חיובי, כך גם רצונו העז שרחפנים לא ינועו מעל ביתו, רצון שוודאי משותף לרבים, אלא שבמקרה זה עלות הרכישה הושתה על הציבור ולא על כיסו הפרטי. שאלות רבות נותרות בשלב זה ללא מענה - מה היה חלקו של השר כהנא בהחלטת הרכישה מתוקף תפקידו כשר לשירותי דת וראש ועדת השרים לענייני אבטחה? האם היה צורך אמיתי ברכישה ובפרט במתן פטור ממכרז והאם הרכישה נעשתה לאחר בחינה מקיפה של אנשי מקצוע בתחום? מדוע הוסתרה הרכישה בעקבות פנייתה של אביטן כהן והאם בוטלה בעקבותיה?".

ארבל דורש לדעת גם האם הסרת הרכישה מאתר הרכש הממשלתי משמעותה ביטול העסקה. "אבקש שמשרד מבקר המדינה יבחן את מעורבותו של השר לשירותי דת ברכישת חוסם הרחפנים, את החלטת הרכישה ובהמשך את ההחלטה התמוהה לבטל את הרכישה או להסתירה מהציבור. אודה לעדכוני בדבר תוצאות בדיקתכם".

כאמור מכתב זה מגיע בעקבות הפרסום בגלובס אודות חוסם הרחפנים שרכש משרד הדתות עבור ביתו של שר הדתות בפטור ממכרז. רכישה שפרטיה היו דלים לכתחילה ויתרה מכך כאשר הוסרה מאתר הרכש. כעת מבקר המדינה יידרש לבחינת הנושא גם כן בעקבות הכתבה והמכתב של ח"כ שאולי יחשוף מעט אור על הנושא.