רע"ם | טור סופ"ש

התנגדות רע”ם ללהט”ב הכשירה את הקהילה בחברה הערבית

ח"כ איבתיסאם מראענה עוררה את זעם רע"ם, לאחר שהכריזה על הכוונה להקים מקלט ללהט"בים בחברה הערבית • אלא שרע"ם היא זו שנירמלה את השיח

אבתיסאם מרעאנה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
אבתיסאם מרעאנה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מתיחות מסוג חדש נרשמה השבוע בקואליציה בין חברי הכנסת הערבים על רקע כוונת משרד הרווחה והמשרד לשוויון חברתי להקים מקלט ראשון לצעירים להט״בים בחברה הערבית. ח״כ אבתיסאם מראענה (העבודה), שמקדמת את הנושא, הודיעה על כך בהתרגשות, אך לא ציפתה לתגובה הזועמת משותפיה לקואליציה ברע"ם.

לרענן את זיכרונכם: הטריגר לפיצול ברשימה המשותפת וריצתה של רע"ם בנפרד בבחירות האחרונות היה לאחר המשבר הפנימי במשותפת בגלל הצבעת חד״ש (המרכיב הראשי במשותפת) בעד החוק שאוסר על טיפולי המרה ללהט״בים. רע"ם ביקשה מאיימן עודה וחבריו בחד״ש להתנצל על ההצבעה ולהכריז שהמשותפת לא תתמוך בעתיד בשום חקיקה שנוגדת את "ערכי החברה הערבית". השאר היסטוריה.

מאז, כזכור, רע"ם עשתה צעד חסר תקדים והצטרפה לראשונה בתור מפלגה ערבית לקואליציה כשבמו״מ להקמת הממשלה הבהירה לשותפות שהיא תבקש חופש הצבעה בענייני דת ומדינה. במילים אחרות, ברע"ם היו ברורים בכוונותיהם להתנגד לכל הצעת חוק לטובת הקהילה הלהט״בית. כאן חשוב לציין שרע"ם במשך שנים בפוליטיקה הישראלית דווקא נמנעה מעמדה נחרצת ועוינת כל כך כלפי הלהט״בים. כך למשל ב2019 יו"ר רע"ם מנסור עבאס התחמק מלענות תשובה חד משמעית בנושא בכל ראיון בתקשורת העברית כשנשאל מה עמדתו עם מי שזהותו המינית אחרת, אמר: "דעתנו שיש לשמור על כבודם של אנשים ועל זכויותיהם במסגרת החוק [...] זו עמדה מאוד אנושית ומנסה להתחשב".

השותפות של רע"ם לא נתנו להתחפר בשמרנות

אבל אז הבינה רע"ם שסביב הנושא הזה היא יכולה לבנות בייס פוליטי שמרני מוצק בחברה הערבית שישרת אותה לעשות מהלכים חריגים בפוליטיקה הישראלית. כלומר, בשם השמרנות רע"ם התפצלה מהמשותפת ופירקה את ״החלום הערבי באחדות פוליטית״, ובשם ה״שמירה על הערכים הדתיים בחברה הערבית״ הצטרפה לקואליציה. כך ידעה תמיד לתקוף את המשותפת ולערער את מעמדה החברתי בו בזמן שמבססת את מעמדה הדתי לצורך קבלת לגיטימציה בקרב הציבור הערבי.

ולמרות זאת, השותפות הבכירות של רע"ם בקואליציה הבהירו למנסור עבאס שהם לא אוהבים את ההתבטאויות שלהם כלפי הלהט״בים. הם ביקשו ממנו להימנע מאמירות הומופוביות בתקשורת וסיכמו לטפל בכל הנושאים השנויים במחלוקת בחדרים הסגורים רחוק מהתקשורת, וכך היה. רע"ם הצביעה בעד תקציב המדינה שכלל בתוכו יותר תקציבים בגובה יותר מ-100 מיליון שקל לזכויות להט״בים. ההתנהלות הזו צלחה במשך יותר מחצי שנה. עד שהגיעה ההכרזה על הקמת המקלט הערבי הראשון לצעירים הלהט״בים בחברה הערבית.

יו״ר סיעת רע"ם, ווליד טאהא, תקף בחריפות את ח״כ מראענה ואמר לה שהיא יכולה רק לחלום על הקמת מקלט כזה: ״לא יקום מקלט שמעודד קבלה של מי שמתחתנים עם בני מינם בחברה הערבית, נקודה. האנשים בחברה שלנו שומרים על הערכים והדת שלהם ולא יקבלו נישואים בין גברים או בין נשים״. טאהא, שפרסם את ההודעה הזאת ללא התייעצות פנימית, הכריח את רע"ם לשבור שתיקה ולגבות את אמירותיו למרות החשש מזעם בתוך הקואליציה, במיוחד מחברי מרצ ויש עתיד.

ח"כ טאהא מייצג את החברה הערבית? לא בטוח

דבריו של טאהא אמנם נתפסים כמייצגים את החברה הערבית, אך נתונים מעניינים שנחשפים כאן לראשונה מציגים תמונה שונה. ממחקר שנערך בקרב החברה הערבית על ידי ״מרכז אקורד״, מציג ש-45% תומכים ב״קיום עמותות ומקלטים שמציעים תמיכה להומוסקסואלים שהותקפו או סולקו ממקום המגורים שלהם״, אל מול 34% שמתנגדים לצעד כזה. 20% נשארו ניטרליים.

נתון נוסף לא פחות מעניין: 72% מסרבים באופן מוחלט ״לגנות הומוסקסואלים ולהשפיל אותם במקומות ציבורים וברשתות החברתיות״, זאת מול 17% שמקבלים התנהגות כזאת ו11% שנמנעו מלענות. ועוד: 62% תומכים ב״לתת להומוסקסואלים את ההזדמנות לעבוד וללמוד כמו כולם״ בחברה, מול 23% שמתנגדים לכך ו-16% ניטרליים.

אין ספק שהחברה הערבית היא חברה שמרנית ברובה, אך לא מדובר בחברה שמעודדת אלימות נגד להט״בים בגלל זהותם המינית או שמנסה להפקיע מהם זכויות. ברע"ם יודעים זאת היטב, יו״ר רע"ם מנסור עבאס אף אמר זאת במספר ראיונות בערבית ובעברית כדי לתקן את תדמיתה של רע"ם שנתפסת כחשוכה על רקע העמדות האלו. ועדיין, בכל מבחן מחדש הזרמים השמרניים ברע"ם והתנועה האסלאמית לא מתאפקים ויוצאים נגד כל יוזמה שמטרתה לתמוך או לחזק את הלהט״בים בחברה הערבית.

בעניין הזה רע"ם מפספסת נקודה אחת חשובה, שמאז שחרטה על דגלה להציף את הסוגיה הלהט״בית ולהתנגד לזכויות הקהילה באופן פומבי - בניגוד לעמדתה המסורתית המתעלמת - היא רק תרמה למודעות של החברה הערבית לסוגיה ונתנה לגיטימציה ציבורית לתקשורת בחברה הערבית לדון בנושא, שעד לאחרונה היה אסור בתכלית האיסור לדון בו בפומבי. אז ייתכן שאלה שכועסים על רע"ם ומצייצים נגדה חדשות לבקרים צריכים דווקא להודות לרע"ם, כי בלעדיהם הם בחיים לא היו מצליחים להקים את המקלט הזה, שרע"ם מתנגדת אליו.

הכותב הוא ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס ופרשן חדשות 12